Euro 7-oppositie groeit: nu al acht landen tegen strengere uitstootnormen

Fiat 500 productie 2023

Er hangt de autosector een zwaard boven het hoofd, en dan hebben we het nog niet eens over verbod op verbrandingsmotoren in 2035. Al in 2025 wil de EU de uitstoot van auto’s namelijk verder aan banden leggen met de invoer van de Euro 7-norm… Maar niet als het van deze acht landen afhangt.

Kijk je er het inschrijvingsbewijs van je auto op na, dan staat daar met een beetje geluk ‘Euro 6’. Dat is tegenwoordig namelijk nog steeds de recentste emissieklasse, die bepaalt hoeveel een auto mag uitstoten op het moment van zijn productie. De Euro 6-norm is echter al van kracht sinds 2014, want over de invoer van een nieuwe Euro 7-norm wordt al jarenlang gediscussieerd. Eind vorig jaar werd echter finaal beslist dat de nieuwe emissieklasse in juli 2025 van kracht zal gaan, maar toch blijven er nog stemmen opkomen tegen de Euro 7-norm.

”Liever investeren in EV’s”

Die stemmen worden zelfs steeds talrijker en officiëler, want nu is er zowaar een coalitie tegen de nieuwe uitstootnorm op poten gezet. Zo heeft persagentschap Bloomberg een open brief in handen gekregen waarin de regeringen van maar liefst acht Europese landen zich uitspreken tegen de invoer van Euro 7. De brief is getekend door Frankrijk, Italië, Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Polen, Roemenië en Slowakije, en de boodschap luidt als volgt: de landen zijn “tegen alle nieuwe regels omtrent uitlaatgasemissies — inclusief nieuwe testvereisten of emissielimieten — voor auto’s en bestelwagens aangezien deze de investeringen van de autoindustrie wegleiden van het pad richting nuluitstoot.”

Peugeot e-308 2023

Zet je dat om in mensentaal, dan houdt de redenering eigenlijk wel steek. Zo zou de Euro 7-norm autofabrikanten dwingen om opnieuw te investeren in schonere verbrandingsmotoren, terwijl ze dat geld liever meteen zouden steken in de ontwikkeling van zo efficiënt mogelijke, zuiver elektrische aandrijflijnen. Anderzijds werd de Euro 7-norm om die reden al afgezwakt tot zijn huidige vorm, die in november vorig jaar dus vastgelegd werd door de Europese Commissie. Nu moeten het Europees Parlement en de Europese Raad de inhoud van de Euro 7-norm enkel nog finaal goedkeuren, en dat is gewoonlijk slechts een formaliteit… Al is alles tegenwoordig mogelijk, nadat Duitsland in dit stadium een uitzondering voor synthetische brandstoffen in het verbod op verbrandingsmotoren van 2035 wist te krijgen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
suskewiet 17:23
afbeelding van suskewiet

binnenkort gaat Europa nog eens beseffen dat de wereld groter is dan de EU.... ondertussen groeien China, India, ..... en Europa wurgt zijn burgers in naam van het klimaat.

this 10:19
afbeelding van this

Dit is geen nieuw concept, onze uitstootnormen zijn al meer dan 10j hoger dan de rest van de wereld. Waarom denk je dat er binnenkort opeens iets gaat veranderen?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws