
Er hangt de autosector een zwaard boven het hoofd, en dan hebben we het nog niet eens over verbod op verbrandingsmotoren in 2035. Al in 2025 wil de EU de uitstoot van auto’s namelijk verder aan banden leggen met de invoer van de Euro 7-norm… Maar niet als het van deze acht landen afhangt.
Kijk je er het inschrijvingsbewijs van je auto op na, dan staat daar met een beetje geluk ‘Euro 6’. Dat is tegenwoordig namelijk nog steeds de recentste emissieklasse, die bepaalt hoeveel een auto mag uitstoten op het moment van zijn productie. De Euro 6-norm is echter al van kracht sinds 2014, want over de invoer van een nieuwe Euro 7-norm wordt al jarenlang gediscussieerd. Eind vorig jaar werd echter finaal beslist dat de nieuwe emissieklasse in juli 2025 van kracht zal gaan, maar toch blijven er nog stemmen opkomen tegen de Euro 7-norm.
”Liever investeren in EV’s”
Die stemmen worden zelfs steeds talrijker en officiëler, want nu is er zowaar een coalitie tegen de nieuwe uitstootnorm op poten gezet. Zo heeft persagentschap Bloomberg een open brief in handen gekregen waarin de regeringen van maar liefst acht Europese landen zich uitspreken tegen de invoer van Euro 7. De brief is getekend door Frankrijk, Italië, Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Polen, Roemenië en Slowakije, en de boodschap luidt als volgt: de landen zijn “tegen alle nieuwe regels omtrent uitlaatgasemissies — inclusief nieuwe testvereisten of emissielimieten — voor auto’s en bestelwagens aangezien deze de investeringen van de autoindustrie wegleiden van het pad richting nuluitstoot.”

Zet je dat om in mensentaal, dan houdt de redenering eigenlijk wel steek. Zo zou de Euro 7-norm autofabrikanten dwingen om opnieuw te investeren in schonere verbrandingsmotoren, terwijl ze dat geld liever meteen zouden steken in de ontwikkeling van zo efficiënt mogelijke, zuiver elektrische aandrijflijnen. Anderzijds werd de Euro 7-norm om die reden al afgezwakt tot zijn huidige vorm, die in november vorig jaar dus vastgelegd werd door de Europese Commissie. Nu moeten het Europees Parlement en de Europese Raad de inhoud van de Euro 7-norm enkel nog finaal goedkeuren, en dat is gewoonlijk slechts een formaliteit… Al is alles tegenwoordig mogelijk, nadat Duitsland in dit stadium een uitzondering voor synthetische brandstoffen in het verbod op verbrandingsmotoren van 2035 wist te krijgen.
Recente reacties
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Die sub-merken, moeten we dat zien zoals Seat...
Door John 7 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
De LBX lijkt inderdaad vooral een Europees kindje, in Japan gaan ze hem ook verkopen maar het is...
Door Joram 16 uur geleden
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Ik sluit me VOLLEDIG aan bij Kurt. Heb ook enkele BMW's en 4 Audi's gehad. Degelijke wagens,...
Door Marc Van Oost 17 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
Speciaal model voor Europa? persoonlijk zit ik niet te wachten op nog een suv , ik wacht nog...
Door Jean 19 uur geleden