Zoveel duurder worden nieuwe auto’s straks door de Euro 7-norm

Audi A1 Productie 2023

Europa heeft een nieuwe uitstootnorm klaar, maar die krijgt de nodige tegenwind. Zo zijn niet alleen een aantal lidstaten tegenstander, maar ook heel wat autoconstructeurs. Zij komen nu met een interessant argument voor de dag, want nieuwe auto’s zouden door de Euro 7-norm aanzienlijk duurder kunnen worden.

In 2025 moet het gaan gebeuren: dan treedt als alles goed gaat de Euro 7-norm in werking. We zeggen wel ‘als alles goed gaat’, want acht Europese lidstaten verenigden zich pas nog tegen de invoer van Euro 7 met het argument dat autoconstructeurs daardoor verplicht worden om opnieuw geld uit te geven aan verbrandingsmotoren. Amper tien jaar later, wanneer hun verkoop in Europa verboden wordt, zullen die namelijk alweer overbodig zijn waardoor merken dat geld misschien beter rechtstreeks in elektrische aandrijflijnen pompen. Maar de autobouwers zijn niet de enigen die straks meer moeten gaan investeren…

Tot 2.600 euro duurder

Het ACEA — kort voor Association des Constructeurs Européens d’Automobiles of Europese autobouwersvereniging — heeft namelijk een studie uitgevoerd die onderzoekt wat de impact van de Euro 7-norm zal zijn op de nieuwprijzen van auto’s. Die impact blijkt wel 4 tot 10 keer groter te zijn dan de Europese Commissie zelf had ingeschat. Zo raamden zij de meerprijs van Euro 7-auto’s en -bestelwagens nog op 180 tot 450 euro terwijl vrachtwagens en bussen zo’n 2.800 euro duurder zouden worden, maar de studie van het ACEA ziet de dingen anders. Zij berekenden samen met studiebureau Frontier Economics dat de prijs van auto’s zou stijgen met 1.800 euro tot zelfs dik 2.600 euro terwijl dat voor zwaardere voertuigen onder de Euro 7-norm tot bijna 12.000 euro zou kunnen oplopen.

ACEA prijsstijging Euro 7 2023

Het moet wel gezegd dat de nieuwe emissienorm al enigszins afgezwakt werd. Zo blijft de maximaal toegelaten uitstoot van NOx — één van de oorzaken van fijnstof — behouden op de 60 milligram per kilometer van vandaag, al wordt die wel gelijkgetrokken voor zowel benzine- als dieselwagens. Dat maximum moeten nieuwe auto’s ook langer volhouden: tot 10 jaar of 200.000 kilometer in de plaats van de 5 jaar en 100.000 kilometer die onder Euro 6 gelden. Daarnaast kijkt de nieuwe norm voor het eerst ook naar een puntje dat vooral EV’s treft, namelijk de uitstoot van deeltjes door bijvoorbeeld bandenslijtage. Daar wordt de grens op 7 mg/km gesteld en hoe zwaarder de auto, hoe moeilijker dat natuurlijk te beperken valt. Deze regels zouden in juli 2025 in werking moeten treden, tenzij landen en constructeurs daar natuurlijk nog een stokje voor steken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Armand De Ruyter 12:48
afbeelding van Armand De Ruyter

nOx is zelfs voor de vrienden geen fijn stof. Elke autojournalist hoort dat te weten, de dieselgate ligt al jaren achter ons.

Op het autosalon probeerde een verkoper mij te overtuigen dat zijn merk weinig CO uitstoot. "Ik hoop het", antwoordde ik.

Joram 14:14
afbeelding van Joram

Juist Armand, NOx wordt in principe pas een soort van fijnstof wanneer het verbindt met vaste deeltjes. We probeerden het kort te houden in functie van het artikel, maar het werd bij deze aangepast.

Armand De Ruyter 15:26
afbeelding van Armand  De Ruyter

NOx is simpelweg irriterend en kankerverwekkend. Lange tijd geweten onder ingenieurs voor de dieselgate uitbrak. Dr Piëch heeft dit probleem geniaal frauduleus gemanipuleerd. De bevolking lag enkel wakker van roet. Ik maakte er mij als toeleverancier al die tijd druk over maar niemand wou het horen totdat....
Fijn stof is een ander (bijkomend) heet hangijzer.

Tussen fanatici en ignorantia 17:31
afbeelding van Tussen fanatici en ignorantia

De normen zijn al heel streng. Ik neem dat de hh fanatici wel begrijpen, dat als ik nu met een 20 jaar oude rij en geen haar op m n hoofd denkt aan nieuw, nooit meer, ooit, dit ook niet zo erg optimaal is voor het milieu.
Atomisation, of, verneveling, dat is fijnstof. The soot. The nox and the C deze kun je niet tegelijk en over het hele toerengebied uitbannen. Hoe fanatieker men op Co2 inzet, wat nu de plannen zijn, hoe meer er qua NOx scheef loopt.
Atomisation is een resultante van de druk van de commonrail én de kwaliteit van de brandstof, die met al die oorlogen en nukkige Saoedi's *omlaag * zal gaan. Qua diesel ? houdt Octavia i in uw voorraad, je weet maar nooit.
Elektro is nog steeds zeer duur. Tweedehands komt niet van de grond. Levensduur battery mystiek. Heilige bonen overal, en de teller van landen die beweren de Enige Echte battery plant te worden staat nu op 107. Canada het meest concreet. Als dus iedereen een ziljoen overbodige vervangende batterijen gaat produceren, dan komt het goed met het milieu?

Het is allemaal niet zo eenvoudig. Geruststellend op een bepaalde manier, is dat ik nog niet 1 (getal tussen nul en twee) persoon ken die zo n ding kocht prive. Tis wat tis, dan, lease auto klant, vh 1.9 TDI nu electro. Soit.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws