
De immer populaire Toyota Yaris wordt weer een beetje aantrekkelijker. De hatchback krijgt namelijk een modeljaarupdate, en die brengt niet alleen de gewoonlijke verbeteringen aan op infotainment en rijhulp. Daarnaast krijgt de Yaris bijvoorbeeld ook een nieuwe Hybrid 130-versie met — inderdaad — een mooie 130 pk’s.
Toyota heeft automobiel goud in handen met de Yaris. Het mag dan geen SUV zijn, maar toch verkoopt de B-segmenter nog steeds als zoete broodjes. Zo meldden de Japanners een paar maanden geleden nog de productie van alweer de 10 miljoenste Yaris — al moet gezegd dat spin-offs als de Yaris Cross (wél een SUV) daar ook mooi bijgeteld werden. De dynamischer georiënteerde koper kiest echter nog steeds voor de hatchback, en dat doet die binnenkort niet alleen meer voor zijn lagere koetswerk.
Extra pk’s en inches
De Yaris krijgt namelijk een modeljaarupdate, en die introduceert onder andere een sterkere hybridevariant. Die ‘Hybrid 130’ maakt gebruik van een nieuwe, grotere elektromotor die ontwikkeld werd volgens de vijfde generatie van Toyota’s befaamde hybridetechniek. Het resultaat is een vermogensboost van 12%, goed voor 130 pk en 185 Nm koppel. Daarmee snelt de Yaris Hybrid 130 naar de 100 km/u in 9,2 seconden, ofwel een halve seconde sneller dan de gekende Hybrid 115 met zijn 116 pk en 141 Nm koppel. Ook die laatste blijft trouwens gewoon verkrijgbaar op de goedkopere Yarii, al worden bijvoorbeeld de GR Sport- en Style-versies voortaan standaard voorzien van de nieuwe, sterkere aandrijflijn.

Ook de rest van de technologie wordt trouwens grondig herzien, te beginnen bij de schermen. Zo krijgt iedere Yaris tegenwoordig een digitaal bestuurdersdisplay, dat ofwel 7 inch ofwel 12,3 inch groot is afhankelijk van het uitrustingsniveau. Daarnaast groeit het infotainmentscherm tot wel 10,5 inch op de topversies, en schuilt er een nieuw Toyota Smart Connect-systeem achter met over-the-airupdates. Het hele boeltje staat dan weer in verbinding met een app, die je voortaan ook kan gebruiken als digitale sleutel om wel vijf verschillende gebruikers toegang te geven tot de auto.
Lesje verkeersetiquette
Ook Toyota’s Safety Sense-rijhulpsystemen krijgen een update, met als pronkstuk een nieuwe radar voorin. Die laat bijvoorbeeld het noodremsysteem toe om gevaren vroeger te detecteren, en herkent ook beter zwakke weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. De adaptieve cruise control krijgt dan weer een lesje in verkeersetiquette, want de software vermijdt voortaan rechts inhalen en belooft beter te anticiperen op de snelheid van de rijstrook waarin je wil invoegen. Verder kan je Yaris je ook veilig tot stilstand brengen en de vier richtingaanwijzers activeren wanneer het systeem gedurende langere tijd geen input van de bestuurder opmerkt, terwijl je er bij het uitstappen aan herinnerd wordt als je iets op de achterbank dreigt te vergeten.

De aanpassingen worden allemaal samen gemonteerd op een nieuwe ‘Premiere Edition’ van de Yaris, die bovendien ook uitpakt met nieuwe 17-inchvelgen en een twotonelak met Neptune Blue onderaan en zwart bovenaan. Je kan hem bestellen vanaf augustus dit jaar, en de vernieuwingen bereiken de Toyota-showrooms omstreeks maart 2024.
Recente reacties
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
Mooi dat je een voorbeeld aanhaalt die exact weergeeft dat er veel foute informatie is....
Door this 12 uur geleden
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
This, ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken, en dat we moeten stoppen met elkaar te...
Door Mathieu 12 uur geleden
“Elektrische auto’s zien er te vaak uit als patatten,” aldus Polestar-ontwerper
Gelukkig, hopelijk denken meer fabrikanten zo. Want veel EV's zijn toch echt lelijke dingen....
Door this 14 uur geleden
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
Ik rij heel veel (40k km per jaar en dagen waarbij ik +400km doe is geen uitzondering) en met 400km...
Door this 14 uur geleden