Jaguar Land Rover heeft zijn nieuwe bedrijfsstructuur voorgesteld, en die laat zich ook voelen in de naam. Zo wil het concern voortaan kortweg ‘JLR’ genoemd worden… En dat is ook niet het enige waarin je de ‘Land Rover’-naam niet meer hoort uit te spreken.
Even geleden pakte Jaguar Land Rover uit met peperdure toekomstplannen, want de groep wilde maar liefst 17 miljard euro gaan investeren in de ontwikkeling van elektrische platforms. Dat zou beginnen met drie gloednieuwe, elektrische Jaguars die het merk naar een hoger niveau moeten tillen. Ook voor het Land Rover-stukje van de naam was er echter nieuws, want daar zou JLR meer nadruk gaan leggen op de afzonderlijke modellijnen: Defender, Discovery en Range Rover. Dat blijkt nu echter wel héél veel nadruk te gaan worden.
Vaarwel, Land Rover Range Rover
Het concern heeft namelijk officieel zijn nieuwe bedrijfsstructuur voorgesteld, en dat begint bij een nieuwe naam. Waar we de groep voorheen nog ‘Jaguar Land Rover’ mochten noemen, willen de Britten nu officieel gekend staan onder de afkorting. Daar hoort ook een nieuw logo bij, al zal je dat strak geletterde ‘JLR’ vooral op officiële communicatie en niet zozeer op de front van bijvoorbeeld Defenders of Range Rovers gaan zien. Daar vind je nog steeds de gekende Land Rover-badge, maar eigenlijk is dat helemaal niet meer hun merknaam.
Het opmerkelijkste nieuws is namelijk dat ‘Defender’, ‘Discovery’ en ‘Range Rover’ — voorheen modelnamen — uitgroeien tot heuse merken. Zo komen ze op gelijke hoogte te staan met Jaguar, wat meteen ook betekent dat Land Rover op zich geen merk meer is. Toch gooit JLR die befaamde naam niet zomaar overboord, want het ovaaltje blijft gewoon op de auto’s kleven als een soort van erelogo. De essentie blijft echter wel dat je voortaan niet meer ‘Land Rover Defender 110’ hoort te zeggen maar wel ‘Defender 110’, en gelukkig ook geen ‘Land Rover Range Rover Evoque’ meer maar gewoon ‘Range Rover Evoque’... Bespaart ons weer wat typtijd.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden