Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)

Mazda MX-5 opties prijzen 2023

In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer gaat het dak eraf, want het is tijd om te ontdekken wat je moet betalen voor een beetje cabrioplezier. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Mazda MX-5?

Het eerste tropische weekend staat voor de deur, dus je weet wat dat betekent. Verwacht de komende dagen, weken en zelfs maanden maar weer zoveel mooie oldtimers, youngtimers en cabriolets op de wegen dat het steeds moeilijker zal worden om je jaloezie te verdragen. Daar is eigenlijk maar één remedie voor: je eigen Mazda MX-5 gaan samenstellen in de configurator… Maar tegen welke prijs?

Shoppen op z’n Japans

Open je die configurator, dan word je overdonderd door de keuze uit maar liefst vijf uitrustingsniveau’s. Dat begint bij namen zoals ‘Prime-line’ en ‘Exclusive-line’ en gaat vervolgens verder onder Japanse termen zoals ‘Kazari’, ‘Kizuna’ en ‘Homura’. Het enige dat je gelukkig van die namen moet onthouden, is dat ze best wel sterk bepalen wat voor uitrusting er op je auto gemonteerd zit. In tegenstelling tot bijvoorbeeld flink wat Europese merken werkt Mazda zelden met losse pakketten of opties, maar zijn het voornamelijk die uitrustingsniveau’s die bepalen of er op je auto zit wat je verwacht.

Mazda MX-5 opties prijzen 2023

Verwacht je echter niet veel meer dan puur rijplezier, dan is er al een Mazda MX-5 vanaf 29.690 euro. Voor dat geld krijgt hij de 1.5-liter benzinemotor mee in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, en op die manier blijft het leeggewicht beperkt tot minder dan een ton. Meer dan licht genoeg dus om je te kunnen amuseren met zijn 132 pk, al hoef je qua uitrusting wel niet te veel te verwachten. Zo houdt de MX-5 het in zijn ‘Prime-line’-basisversie bij stoffen zeteltjes, manuele airconditioning en een infotainmentschermpje zonder navigatie. Zelfs met standaard bluetooth, Apple CarPlay, cruise control en zwarte 16-inchvelgjes is dat dus niet voldoende om zelfs maar in de buurt te komen van onze ideale auto.

Het oor wil ook wat

Ver moeten we echter niet gaan zoeken om aan onze trekken te komen, want het ‘Exclusive Line’-uitrustingsniveau biedt al bijna alles dat we verwachten. Zo krijg je voor 31.390 euro — of 1.700 euro extra — een zelfdimmende binnenspiegel, automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem, licht- en regensensoren, parkeersensoren achteraan en een rijstrookassistent. Je moet wel nog steeds een iPhone in huis halen, want Android Auto is om één of andere reden niet verkrijgbaar doorheen het hele gamma. Dat geldt trouwens ook voor parkeersensoren vooraan, adaptieve cruise control en natuurlijk een in delen neerklapbare achterbank, want waar zouden ze die dan steken… Als bonus gooit de ‘Exclusive-line’ er trouwens lederen bekleding, een Bose-audiosysteem, een dodehoekassistent en buitenspiegels in koetswerkkleur bovenop.

Mazda MX-5 opties prijzen 2023

En over de koetswerkkleur gesproken: standaard steekt je Mazda MX-5 in een redelijk inspiratieloos wit. Voor 650 euro steek je hem al in een metallictintje, maar daar lonkt dan Mazda’s bloedmooie ‘Soul Red Crystal’ voor 900 euro. Voor die 250 extra euro’s kunnen wij die niet laten liggen, dus die lak gaat erop. Daar past het zwarte leer ook beeldig bij, want voor een andere kleur bekleding moet je upgraden naar een hoger uitrustingsniveau. Hetzelfde geldt voor de velgen: als je de 17-inchers wil moet je zelfs kiezen voor de sterkere 2.0-litermotor maar hoewel die meer pk’s toevoegt, voegt die ook extra gewicht en een meerprijs van 3.000 euro toe. Wij houden het dan liever bij de 1.5 en 16-inchvelgjes, want stiekem vinden we die onze Mazda MX-5 best mooi staan. Als troostprijs trakteren we onszelf op de sportuitlaat van 895,01 euro, want met het dak eraf wil het oor ook wat.

De totaalprijs voor onze ideale Mazda MX-5: 33.185,01 euro.

Vind je die prijs terecht voor een no-nonsense roadster? Of zou je ook best kunnen leven met de standaardversie? Laat het ons weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
John 23:15
afbeelding van John

Niet om te willen muggenziften, maar zo'n uitlaat stond wel niet op het lijstje met must-haves. :-P

Joram 09:02
afbeelding van Joram

Klopt helemaal, maar we konden het niet laten ;-) Zonder is hij dus 32.290 euro (en klinkt hij waarschijnlijk ook niet verkeerd).

Mathias 12:12
afbeelding van Mathias

Ik zou altijd de sportstoelen nemen

Dentovenaar 12:24
afbeelding van Dentovenaar

Basis versie uiteraard.

Stoffen zetels zijn superieur.

On board navigatie is voorbijgestreefd. Iedereen heeft het altijd op zak.

Adaptieve cruisecontrol is voor zielloze kilometers. Niet iets wat ik met een mx5 zoek te doen.

Toeren door kleine kronkelende wegen. Dat is waar het plezier is.

Marc J 19:00
afbeelding van Marc J

De MX5 is toch zeer dichtbij de sportieve perfectie.
Op secondaire wegen heb je echt niet veel snelheid nodig om al ten volle te genieten.
Vaak worden auto's met elkaar vergeleken op basis van het aantal pk's en de 0 tot 100km/u.
Er is zoveel meer dat de sportiviteit bepaald, in het bijzonder de handelbaarheid.

Wat de opties betreft, een degelijk scherm gepaard met de apps van een smartphone.
Een standaard cruise-control is nuttig.
Geen parkeersensoren, wel een camera, bijzonder nuttig in een cabrio.
Een deftig soundsystem die hoorbaar blijft met de kap open.
Een sportuitlaat kan, maar wordt heel snel vermoeid in een cabrio. De standaard uitlaat is trouwens ok in de mx5
Licht en regensensor
Klaar wat mij betreft.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws