Heb jij een Peugeot, Citroën of Opel op diesel staan en heeft die al eens problemen met het AdBlue-systeem gehad? Dan ben je blijkbaar niet alleen want Testaankoop kreeg zo al meer dan 3.000 klachten binnen. De herstellingskost was toen vaak voor de eigenaar, maar daar moet nu iets aan veranderen.
Sinds 2018 hebben dieselmotoren er een verplicht stukje techniek bij: het AdBlue-systeem. Dat spuit in essentie een vloeistof in via het uitlaatsysteem, waardoor een deel van de stikstofoxide geneutraliseerd wordt voor de gassen de buitenwereld bereiken. Die vloeistof moet je normaal gezien om de 10.000 à 15.000 kilometer even bijvullen want doe je dat niet, dan weigert het elektronische brein van je auto dienst… Al weigert dat brein blijkbaar ook wel eens dienst zonder dat je AdBlue-tank leeg is.
1.200 euro uit eigen zak
Dat gebeurt blijkbaar voornamelijk bij dieselwagens van het Stellantis-concern, waaronder dus die van Peugeot, Citroën en Opel. Vooral over die merken kreeg consumentenorganisatie Testaankoop namelijk flink wat klachten binnen sinds het zijn oproep lanceerde twee jaar geleden, goed voor intussen al meer dan 3.000 Belgische gedupeerden. Die kregen stuk voor stuk te maken met gelijkaardige symptomen: de auto geeft via de boordcomputer een probleem met het AdBlue-systeem aan dat herstelling vereist om te kunnen blijven rijden. Die herstelling bestaat in de meeste gevallen uit het vervangen van de AdBlue-tank, een grapje dat tot wel 1.200 euro kan kosten… En die 1.200 euro moet de eigenaar vaak uit eigen zak betalen.
Testaankoop bracht Stellantis al in april vorig jaar op de hoogte maar het concern ontkende het probleem en weigerde een schadevergoeding uit te betalen. Dat deed het iets later echter wel voor Italiaanse gedupeerden en Testaankoop eist nu dezelfde behandeling voor de Belgen. Daarom stelt het Stellantis nu formeel in gebreke en geeft het de autofabrikant 30 dagen om daarop te reageren. Nadien stapt de consumentenorganisatie met de zaak naar het gerecht.
Intussen kan ook jij nog steeds op de website van Testaankoop terecht om het probleem te melden indien je dat nog niet gedaan hebt. Dat kan natuurlijk voor dieselauto’s van Peugeot, Citroën, Opel en andere Stellantis-merken, al hoeft zo’n AdBlue-defect zich niet tot die groep te beperken. Zo kwamen er ook al klachten binnen over modellen van Mercedes, BMW, Renault en Mercedes.
Recente reacties
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 9 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 12 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
er is maar één oplossing. Vluchten uit de EU... het zal er niet op verbeteren. Heel veel...
Door suskewiet 15 uur geleden
Deze Porsche 911 Turbo kreeg een bizar jasje voor zijn verjaardag
Als je wil opvallen, lijkt deze mij alvast veel beter dan gifkikkergroen. Wel weersbestendig, graag.
Door JL 16 uur geleden