Heb je al eens een EV of PHEV geladen, dan weet je het: dat gedoe met die kabel kan op je zenuwen gaan werken. Misschien heb je zelfs al gedacht “waarom schuift die kabel niet gewoon in en uit de auto, zoals bij een stofzuiger”… En dan ben je niet alleen, kijk maar naar de elektrische Fiat Grande Panda.
We hoeven het je vast niet te vertellen, maar in een elektrische auto dient de kofferruimte niet alleen voor koffers. Elke EV heeft namelijk een kabel nodig en wanneer die even niet bezig is met stroom van een laadpaal naar je auto te leiden, moet je ook die ergens kwijt kunnen. In de meeste gevallen voorzien constructeurs daarvoor plek onder de koffervloer, of in de frunk onder de voorklep… Maar Fiat heeft nog een betere manier gevonden.
Gedaan met vuile handen
Een paar maanden geleden onthulde het namelijk zijn Grande Panda en die komt er voor het eerst ook met een volledig elektrische aandrijflijn. Daarvoor ging hij spieken bij concerngenoot Citroën ë-C3, maar nu blijkt de Grande Panda toch één stukje techniek te krijgen dat zijn Franse neef niet heeft. Sinds de onthulling heeft Fiat namelijk wat extra beelden gedeeld en daarop zien we het elektrische crossovertje laden langs een interessant soort kabel. Die heeft maar één stekkerkant, voor het oplaadpunt dus, en komt aan de zijde van de auto gewoon uit een opening… Jawel: net zoals bij een stofzuiger!
Het idee erachter is simpel, legt Stellantis-CEO Carlos Tavares uit aan Autocar. Zo schuift de kabel niet alleen weg in een speciaal daarvoor voorzien plekje in de neus, maar zijn spiraalvorm zorgt er ook voor dat hij niet over de grond gaat slingeren. Daardoor wordt de kabel minder vuil en jouw handen dus ook wanneer je het ding probeert op te plooien. Daarnaast krijgt de Grande Panda nog steeds een laadpoort in de flank, maar die dient dus vooral om te snelladen. Tavares belooft trouwens dat dit idee niet beperkt blijft tot de Grande Panda maar ook naar andere modellen van Fiat zal komen… Maar wat denk je: moeten andere fabrikanten deze ‘stofzuigerkabel’ ook gaan overnemen?
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de...
Door Adriaan 19 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt...
Door Jan 21 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat...
Door mike 1 dag geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom...
Door St 1 dag geleden