Hoewel een elektrische auto vaak gezien wordt als een voertuig waar je nooit ergens mee geraakt, rijdt de Belgische EV-chauffeur gemiddeld 114 km per dag, dat ligt fors boven het Belgische gemiddelde van 35 km per dag als we alle motortypes in rekening brengen. Niet enkel is de elektrische chauffeur een "veelrijder", hij houdt ook weinig rekening met de druk op het stroomnet.
De Belgische EV-rijder is niet vies van een kilometertje meer of minder, dan blijkt alvast uit cijfers van laadpaalaanbieder Easee die een analyse uitvoerde gebaseerd op 1.8 miljoen laadsessies tussen 2022 en 2024 verspreid over 13.528 laadpunten. Daardoor wordt nog maar eens onderstreept dat de vrees van niet-EV-rijders vooral in het hoofd zit. Want ja, je geraakt heus wel naar je werk en terug...
Ver boven het gemiddelde
Volgens de cijfers van Easee rijdt de gemiddelde EV-rijder in België dagelijks 114 km. Dat is fluks boven het gemiddelde van 35 km als we alle aandrijftypes in rekening nemen. Moet die EV-rijder eenmaal gaan opladen aan zijn laadpunt thuis (of toch de lucky ones), dan zien we evenwel dat er weinig rekening wordt gehouden met de druk op het elektriciteitsnet. Van de 1.8 miljoen laadsessies die werden bekeken in het onderzoek bedroeg de gemiddelde geleverde energie 19,4 kWh en duurde de gemiddelde laadsessie 7 uur.
De piekmomenten voor het laden waren tijdens de ochtenduren (7-9 uur) en tijdens de avonddrukte (16-19 uur) met een piek rond 17u. Zonde, want net dan wordt er veel gevraagd van ons stroomnet door gezinnen die rond die tijd ook aan het koken zijn. Opvallend is dat de koudere wintermaanden, vooral december en januari, pieken vertonen in het aantal laadsessies. Al kan een oorzaak snel gevonden worden. EV's verbruiken in die koude periode meer, waardoor eigenaars vaker laden. Enerzijds uit noodzaak, anderzijds omdat ze een psychologische grens qua range willen aanhouden.
Slim laden is eigenlijk een must
Volgens Alfred Kuijer, Country Director France & Benelux bij Easee, staat het elektriciteitsnet met name in de vooravond onder zware druk. "Wanneer we thuiskomen, leggen we de wagen meteen aan de lader. Dat zorgt voor een grote belasting van ons net. Slimme laadsystemen kunnen helpen om deze pieken te verzachten door laadsessies te spreiden gedurende de dag. Dit zal cruciaal zijn naarmate meer mensen overschakelen op elektrisch rijden."
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden