Voor elke sport- of luxewagen die het straatbeeld in sluipt, komt je een tien- of misschien wel honderdvoud aan modale wagens tegen op de weg. Sommige van die modale rakkers, groeien echter door tot tijdloze schoonheden. Ik breek alvast een lans voor de Opel Astra GTC, maar voor welke auto haal jij het zwaard uit de schede?
Kijk, "Opel" en "tijdloze schoonheden", het pas grotendeels niet samen in één zin. Toch wil ik een uitzondering maken voor één model dat jaar na jaar beter op het netvlies lijkt te vallen. Nee, ik heb het niet over de Manta of Admiral, wel over een vrij recente auto in de honderdjarige geschiedenis van het merk. De eerste generatie Opel Astra GTC. Echt waar.
Des Opels
De in 2004 verschenen Astra GTC van de derde generatie Astra is een blik terug in de tijd toen de gehele autosector nog niet geveld was door de crossover-koorts. Ik wil niet klinken als de oude man die naar wolken schreeuwt, maar de Astra Gran Tourismo Compact is een toonbeeld van een betere tijd in autoland. Een tijd toen zowat elke modale hatchback ook een driedeursvariant, station, coupé en cabrio kreeg. Beeld je dat even in, crossoverkoper.
Bij zijn lancering was de Astra GTC geen vehikel dat autoland op z'n kop zette. Designer Friedhelm Engler - die trouwens nóg steeds nieuwe Opels pent - introduceerde een nieuwe hoekige designtaal voor Opel, maar onderhuids was het des Opels: eerder ratio dan emotie. Mijn broer had ooit een Astra GTC, met een tergend trage 1.3-liter diesel. Het was een motor waar je - beeld je nog maar eens in - een dieselpremie voor kreeg van de overheid, maar waarmee je Astra wel 13,6 seconden nodig had om de honderd aan te tikken.
En toch... begint de eerste generatie Astra GTC op me te groeien. Niet enkel omdat je weet dat 'ie nog gebouwd werd in Antwerpen, maar ook omdat het design er jaar na jaar tijdlozer uitziet. Ofwel moet ik dringend mijn ogen nog eens laten testen.
Heb jij ook zo'n modale auto die je steeds knapper vindt worden? Laat het even lekker weten hieronder...
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden