Beruchte 1.2 PureTech-motor krijgt eindelijk langere garantie van Stellantis

Test Aankoop PureTech garantie 2024

Stellantis gooit een reddingsboei uit voor eigenaars van een auto met 1.2 PureTech-benzinemotor. Dat blok kwam al meermaals in opspraak omwille van technische problemen, die voor rekening van de eigenaar waren indien de garantie verstreken was. Die garantie wordt nu verlengd na aandringen van Test Aankoop.

Van “PurePech” tot “Puree-Tech”: het zijn maar een paar van de bijnamen die wel eens vallen wanneer het gaat over de 1.2-liter PureTech-benzinemotor. Die vind je sinds 2012 in het vooronder van een aantal modellen van onder andere Peugeot, Citroën en Opel en hoewel hij aanvankelijk goed was voor de titel ‘Motor van het Jaar’, keerden de kritieken nadien gestaag om. Zo zou de distributieriem van het 1.2-literblokje overmatig slijten omdat die door het oliereservoir loopt, wat op zijn beurt problemen met de oliedruk kan veroorzaken. In sommige gevallen kan dat leiden tot een motorstoring maar kopers die dat meemaken, krijgen nu eindelijk hulp.

Langere garantie… maar weet men dat wel?

Consumentenorganisatie Test Aankoop laat namelijk weten dat Stellantis, moederhuis van onder andere Peugeot, Citroën en Opel, de garantieperiode van de 1.2-liter PureTech-benzinemotor nu ook in België heeft verlengd. Zo kunnen eigenaars in ons land voortaan op tussenkomst van de fabrikant rekenen bij problemen die zich met de motor voordoen in de eerste 10 jaar, of binnen de 175.000 kilometer. De beslissing komt er nadat Test Aankoop in december 2023 klacht indiende bij de Economische Inspectie. Iets later verlengde Stellantis dan al de garantie op 1.2 PureTech-blokjes in Frankrijk, Nederland en Spanje maar op bevestiging van een gelijkaardige actie voor België bleef het wachten, tot nu dus.

Test Aankoop PureTech garantie 2024

Daar wringt volgens Test Aankoop nog steeds het schoentje. Hoewel de garantie intussen namelijk wel verlengd werd, beklaagt de consumentenorganisatie dat Stellantis zijn klanten hiervan niet rechtstreeks op de hoogte heeft gebracht. Bovendien hangt aan de garantie de voorwaarde vast dat de diagnose en herstelling van het probleem uitgevoerd moeten worden bij een door Stellantis erkende dealer. Dat is natuurlijk begrijpelijk voor nieuwe klachten maar volgens Test Aankoop berooft deze voorwaarde eigenaars van het recht op terugbetaling indien ze in het verleden een herstelling op eigen kost hebben laten uitvoeren bij een onafhankelijke werkplaats. Daarom roept de consumentenorganisatie 1.2 PureTech-rijders nog steeds op om zich te melden via de website, zodat het die voorwaarden alsnog kan aanvechten. Wordt dus, alweer, vervolgd…

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Yvonne van de Geijn 22:59
afbeelding van Yvonne van de Geijn

Wij hebben onze peugeot 2008 recentelijk ingeruild voor een toyota yaris. Ook wij hebben bij onze peugeot uit 2019 de distributieriem na slechts 65.000 km. moeten vervangen op eigen kosten. Stellantis gaf geen enkelen medewerking en ik heb sinds mijn aankoop geen enkele informatief bericht van stellantis mogen ontvangen. Je recht claimen gaat niet omdat ik de auto heb laten repareren bij mijn onafhankelijke dealer, die aangaf dat hij tijdens zijn opleiding tot automonteur had geleerd dat als er maar een druppel olie op de distributieriem zou vallen, de hele riem vervangen zou moeten worden. En tegenwoordig lopen deze riemen bij peugeot, DS, Citroën, Opel, Ford etc. door de motorolie. Dit leidt tot ontzettend veel klachten en reparaties, waardoor duizenden gebruikers van deze automerken op hoge kosten gejaagd worden. Mijn automonteur vertelde me ook uit de grond van zijn hart dat auto's uit China, Japan en Korea kwalitatief veel beter waren dan de Europese troep. Dit wilde ik even kwijt. Ik ben benieuwd of ik nog iets van stellantis ga horen.

Rienus 22:31
afbeelding van Rienus

Ik het van ford niks gehoord wel als er verkeerde olie gebruikt wordt

Valentino 10:24
afbeelding van Valentino

2x een Citroën Spacetourer, heb een 1.2 pure pech, dustributieriem 1e auto onder garantie (dealer noemde het een stille terugroepactie??, na een panne met de riem in het buitenland ) , 2e auto, niet onder garantie vervangen (niet blij). Best n lekkere motor dat wel als het geen problemen gaf. Maar na de 2e keer heeft de dealer flink steken laten vallen, en Stellantismatig mijn signalen genegeerd.

Voor mij de volgende een Toyota!!

Jens Meeusen 02:16
afbeelding van Jens Meeusen

Ik werk in een benzinestation en merk dat mensen die een bepaald model waar zo een 1.2 motor ook meer olie moeten bij vullen dan andere merken. Er tankt iemand bij mij die tussen de 1000 km en de 1500 km al olie moet bij vullen en als de auto het aangeeft klopt het ook maar normaal zou dat maar om de 10000 km moeten zijn en als ik of mijn baas dan vragen of er ergens olie op de grond licht van een lekkage dan zegt die persoon dat nog nooit zo iets gemerkt heeft dus die motoren eten ook in sommige gevallen de olie op zonder dat er een lek is

Henk 09:24
afbeelding van Henk

Ik heb in 2016 een nieuwe c3 met een 1.2 puretech motor gekocht 82 pk
Fijne auto met 90.000 km ingeruild wegens hoog olieverbruik op 600 km 1 liter erbij
Heb nu een c3 van 2020 1.2 puretech 83 pk
Deze heeft nu 47000 km gelopen en verbruikt geen olie
Wordt bij een Citroën Peugeot garage onderhouden.
Ik loop met plannen om hem in te ruilen voor een c3 aircros van 2020 a 2021 heb er 1 gezien van 2020 met 46000 km
Waarom inruilen ik wil graag een hogere instap en 110 pk en dat heeft de c3 aircross
Ben alleen bang gebruikt die geen olie of slechte distributie

de laere wim 10:52
afbeelding van de laere wim

1.2 pure tech is de grootste miserie ooit gemaakt en verkocht olie verbruik 3 liter op 2000 km db riemen zwelen op door in de olie te draaien en breken stukken riem komen in de olie canalen en olie pomp constant motor storingen dit weten ze al 12 jaar en hebben de kopers de laan uit gestuurd en hun fouten niet willen herkenen en nog steken ze die bucht in nieuwe opel corsa peugeot citroen zelfs in de toyota yaris 1.2 is een pure tech zelvde bij de citroen en peugeots met de ad bleu tanken die kapot gaan 1500euro voor de klant en zij doen niets en laten al hun klanten in de kou staan

Bendia 08:57
afbeelding van Bendia

Wij zijn nu aan de 3de wagen met Puretech motor en niet 1 probleem , als je een jaarlijks onderhoud laat doen bij erkende dealers ga je geen problemen hebben , trouwens heel dat pers gedoe is opgeblazen , geen enkel auto merk is vrij van problemen maar dit komt niet in de pers , er rijden miljoenen wagens met dit motorblok rond , er is wel een serie gemaakt met mindere kwalitatieve riemen maar deze zijn door Stellantis terug geroepen ,

Erik Wampers 14:26
afbeelding van Erik Wampers

Vorig jaar mijn hele vakantie vergald door die stomme Pure-Tech prul.
Ook fout van de dealer waar ik enkele maanden voordien mijn normale onderhoud had laten doen op 60000 km. Ze wisten dat het probleem bestond. Hadden ze toen de riem vervangen dan was er niets gebeurd en reed ik nu nog met mijn 3008 en had ik zelfs zonder erg de rekening betaald. Ik heb mijn 3008 onmiddelijk geruild voor een auto waarvan ik zeker wist dat de distributieriem niet in de olie draait. En zeggen dat ik ooit mijn Peugeot bejubelde bij iedereen die het horen wilde.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws