Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia LPG

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

Laat ons eerlijk zijn. Hoewel de designs van de recente line-up terecht gesmaakt worden, stap je toch vooral een Dacia-showroom binnen omdat je voor het profijt wilt gaan. Dan kijk je uiteraard ook naar de kost van het rijden zelf, ergo naar het verbruik. Naar diesels moet je niet langer zoeken bij Dacia en de hybrideversies zijn best kostelijk naar Dacia-normen. En dan is er nog de LPG-optie.

Dacia LPG

Betrouwbaar?

Neem nu de razend populaire Dacia Sandero. Die kan je kiezen als TCe 90 op benzine, of als ECO-G 100 met bifuelmotor die ook op LPG rijdt. Je krijgt dan 10 pk meer, 10 Nm meer koppel (iets betere prestaties dus) maar ook een lagere CO2 en maar liefst 90% minder fijn stof. De meerprijs voor de LPG-versie bedraagt slechts 600 euro. Het verbruik zal wel een fractie hoger liggen, maar aan de pomp is LPG ongeveer een euro goedkoper dan benzine. Dat haal je er dus snel uit.

Dacia

Zeker het doelpubliek van respectabele leeftijd zal misschien nog worstelen met het twijfelachtig imago dat rond de LPG-technologie hangt. Dat idee mag je gelukkig wel overboord gooien. De ECO-G 100-motor is een technologie die Dacia al veertien jaar beheerst en toont zich even robuust en betrouwbaar als een benzinemotor. En het beeld van die joekel van een tank die in de koffer ligt, is ook verleden tijd: de LPG-tank neemt de plaats van het reservewiel in, zonder daarbij het volume van de benzinetank of de koffer aan te tasten. De betrouwbaarheid tot slot? Wel, de Dacia-modellen die op LPG rijden krijgen net als alle andere Dacia’s drie jaar of 100.000 km garantie. Gemoedrust: check!

Rijdt dat ook een beetje prettig?

Eerlijk? We moeten je het antwoord schuldig blijven aangezien er nog nooit een Dacia met LPG-installatie op onze redactie heeft gelogeerd. Wel weten we dat de werking eenvoudig is: de omschakeling van benzine naar LPG of omgekeerd gebeurt manueel op verzoek van de bestuurder of automatisch door over te schakelen op benzine wanneer de LPG-tank leeg is. En dat zou helemaal onmerkbaar gebeuren.

Dacia LPG

Dus, is zo’n Dacia LPG nu een aanrader? Puur objectief is er alvast geen reden om het niet te overwegen. Het hangt wellicht nog het meest af van je mindset. Misschien word je niet bepaald warm van het idee om met een rijdende gastank onderweg te zijn, en ook het tanken zelf is net iets omslachtiger. Maar het scheelt dus wel in je portemonnee. En was dat niet de eerste bekommernis toen je de Dacia-toonzaal binnen stapte?

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
dominiek 16:23
afbeelding van dominiek

Tja vroeger veel met LPG ( fiat ) gereden en bijna in elk dorp was een LPG tankstation en nu moet ik toch een 20 km rijden ervoor en ook helaas bij Dacia 3 j garantie nu wel 5j garantie bij nieuwaankoop

Chris 10:07
afbeelding van Chris

"Rijdt dat ook een beetje prettig?" Willen jullie eens met de mijne rijden?

Jos 11:40
afbeelding van Jos

Dacia op lpg is echt wel een aanrader voor mensen die een comfortabele auto willen hebben zonder overdreven poespas. Hij rijdt door 10 pk meer lekker pittig. Met 50 liter gastank ongeveer 600 km actieradius (wel afhankelijk van hoe en waar je rijdt). En dan heb je de benzine nog als reserve. LPG is goedkoop en aan dat tanken op een iets andere manier ben je snel gewend. Benzine tanken leer je af, want je hoeft slechts eens in de zoveel maanden wat bij te tanken. Ik rij een Duster Prestige van 2022, nieuw gekocht toen en ben er zeer content mee. Alles wat je nodig hebt zit er op, zoals Androidauto, dode hoek waarschuwing, cameras rondom, veel laadruimte en het is een mooie stoere auto!

Rene Stabel 18:52
afbeelding van Rene Stabel

Ik rijdt nu 9 jaar met een dacia logan . Nog nooit stukken gehad. Een onderhoudsbeurt van 200 euro jaarlijks is al. 90.000 km. gereden met nog altijd dezelfde banden. Geen gierend optrekken met de wagen, goed voor de rubber blijkbaar. Mijn volgende wagen terug een dacia, hoewel ik in verleden gereden heb met Volvo , Opel, Ford. Kwa goedkoop rijden en aankopen niet te kloppen.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws