Rijtest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2018)

2017-hyundai-kona

We hebben een week mogen vertoeven in de gloednieuwe, en in dat kleurtje, zeer opvallende Hyundai Kona. De kleinste crossover der Hyundai ’s probeert zijn mannetje te staan in een druk bezette wereld van crossovers en SUV’s.

Begin december kregen we de Hyundai Kona reeds voor een eerste kennismaking in onze handen. Nu we meer tijd hebben gekregen om de wagen beter te leren kennen blijven we er even positief over als de eerste keer. Het is duidelijk: Hyundai weet hoe ze een wagen met wat grondspeling in elkaar moeten draaien.

Duizend

"Een duuzendje?" De reactie die we keer op keer kregen nadat de persoon in kwestie een antwoord kreeg op de vraag welke motor er in onze Hyundai Kona lag. Een 1.0 T-GDi om volledig correct te zijn. Een motor die perfect past bij de Kona en één van de grootste verrassingen die deze wagen in petto heeft voor jou.

2017-hyundai-kona

Even groot als een brik melk en toch is die driecilinder 1-liter motor met 120 paarden en 172 Nm koppel enorm levendig . In 12 seconden lukt het om met de Hyundai Kona van stilstand naar 100 km/u te accelereren maar het voelt vreemd genoeg veel sneller dan het leest en dat is één van de redenen waarom de Kona zo speels aanvoelt. De driecilinder is in onze Kona gekoppeld aan een manuele zesbak die de kracht van de motor via de voorste wielen op de grond zet. De pook ligt goed in de hand en de versnellingen zijn zeker makkelijk te vinden waardoor je vlot door het verkeer glijdt. In de 1.6 T-GDi kan je eventueel kiezen voor een 7-DCT die het meerverbuik van de vierwielaandrijving weer in evenwicht lijkt te brengen, en die voor minder verbruik en uitstoot zorgt dan de conventionele zestrapsautomaat. Dat noemen we een win/win situatie.

2017-hyundai-kona

Op onze 1.0 ben je echter altijd aangewezen op een manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving. Het verbruik van zo een kleine motor is meer dan aanvaardbaar te noemen. Met zijn benzinetank van 50 liter konden we 660 kilometer rondtoeren en dat geeft een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km met veel korte afstanden inbegrepen.

Een andere reden waarom de Kona zo speels aanvoelt is omdat de wagen met zijn 1.233 kilogram eerder een lichtgewicht in zijn klasse is en zo de bochten sneller en scherper kan nemen, daardoor is er heel weinig dat hem uit de bochten kan trekken. Dit gewicht is mede te danken aan het lichtgewicht staal dat Hyundai zelf produceert voor al zijn modellen en dit als enige autoconstructeur wereldwijd.

2017-hyundai-kona

Het onderstel van de Hyundai Kona is voor een crossover eerder richting de sportieve klant gericht maar is daarbij allesbehalve stuitterig of onaanvaardbaar hard. Je ruggengraat wordt zeker niet op de proef gesteld wanneer je over de typisch Belgische wegen richting je job trekt. De jongens bij Hyundai hebben duidelijke de gulden middenweg gevonden en scoren hier enorm veel punten mee.

Acid Yellow

De Hyundai Kona heeft een zeer opvallend uiterlijk meegekregen, wat een groot pluspunt is in een wereld waar anders zijn van groot belang is. Een hood scoop die zich niet op de motorkap bevindt maar in de voorbumper boven het logo en zes koplampen zijn vooraan de meest opvallende kenmerken. De unieke lijnen die je vooraan de wagen ziet, trekt Hyundai door naar de zij- en achterkant. De zijkant heeft ons wel bij ons pietje gehad, want de allereerste keer toen we de wagen aanschouwde leek hij veel groter dan toen we er een tweede blik op wierpen. Achteraan krijg je breed ogende heupen die perfect gecombineerd zijn met de mat zwarte plastieken onderdelen rond de wagen.

2017-hyundai-kona

Alle gekheid op een stokje heeft Hyundai er nog een kinky kleurtje opgegooid, en die combinatie werkt. Elke keer je de wagen parkeert kijk je toch nog even kort over je schouder naar die opvallende verschijning.En daarbij ben je niet alleen, er zijn veel voorbijgangers die bij de Kona blijven staan en sommige die zelf even snel een foto van zijn koetswerk namen. Dat hebben we nog niet vaak voorgehad met één van de testwagens.

Luxury Launch Edition

Uitwendig vallen bij deze versie vooral de 18-duims velgen, bi-LED-koplampen en achterlichten met LED-technologie op. Gaan we daarna binnenin de wagen kijken dan zien we een uitschuifbare Head-Up Display die ons de huidige snelheid en toegelaten snelheid weergeeft vlak voor onze neus. Toch wel zelf even op de snelheidsborden letten want de opgegeven snelheid is niet altijd correct.

2017-hyundai-kona

Verder word je begroet door lederen zetels die elektrisch verstelbaar en verwarmd zijn. Naast verwarmbare zetels is er ook een stuurwiel dat je een aangename warmte in een koude winter kunnen bieden. Het navigatiesysteem beschikt over een touchscreen en is zeer makkelijk te bedienen. In het center console kan je zonder probleem wisselen tussen de Katy Perry op je smartphone en je favoriete radiozender. Alles laat je door het KRELL premiumaudiosysteem knallen dat tot de middenmoot behoord.

Je krijgt in je Hyundai een heleboel veiligheidssnufjes en extra’s die in de moderne wereld niet meer mogen ontbreken. Lane-assist, dodehoekwaarschuwing en cruise-control zijn maar een kleine greep uit de mogelijkheden waar de Kona toe in staat is. Verder is er een basic maar duidelijk en gemakkelijk in te stellen navigatiesysteem dat je steeds brengt waar je wilt. Als het toegelaten is natuurlijk, Area 51 blijft onbereikbaar.

2017-hyundai-kona

Achteraan is er voldoende hoofd- en beenruimte voor je 2,5 vrienden die je wil meenemen. Heb je drie vrienden? Dat moet ook nog wel lukken. De hond kan achteraan in de koffer, al zal je er geen kooi in kwijt geraken behalve als het voor een chihuahua is. Met een kofferruimte van minimum 361 liter zal je niet al te veel moeten meesleuren. Als we even bij de concurrenten kijken zien we er die meer maar ook minder kofferruimte bieden. Maar wat zijn nu eigenlijk de concurrenten van zo een Hyundai Kona? We denken aan een Nissan Juke, Ford Ecosport, Volkswagen T-Roc en zijn familie.

Prijskaartje

De basis-Hyundai Kona zet je net geen 17.900 euro achteruit, om correct te zijn: 17.899 euro. Dan krijg je alvast de Kona in Air afwerking met LED-dagrijverlichting en automatische koplampen. Hyundai heeft ons een Kona met Luxury Launch onder onze poep geschoven, wat het topmodel binnen het Kona-gamma is. Hier starten de prijzen bij 25.899 euro voor de voorwielaangedreven variant en 29.999 euro voor degene met de vierwielaandrijving, automatische versnellingsbak en grotere motor. De testwagen die Autofans meekreeg komt zo op een bedrag van 27.091 euro uit. De meeste van zijn concurrenten liggen binnen de 1.000 euro in het bereik.

2017-hyundai-kona

Conclusie

New thinking. New Possibilities. is het motto van Hyundai en met deze gedachtegang moet je naar de nieuwe Hyundai Kona zien. Het is anders dan anders en daarom zeker niet slecht. Als je eens iets nieuw wil proeven op je bord dan moet je eens buiten de grenzen denken en dat doe deze Kona wel. Probeer het eens, misschien smaakt het jullie wel.

Gelijkaardige wagens

Specificaties

Motor

1.0 T-GDi

Vermogen

120pk

Koppel

172 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 233 kg

Topsnelheid

181 km/u

Prijs testwagen

€ 27 091.00

Prijs basismodel

€ 17 899.00

0 tot 100 km/u

12.00 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

361 L

Max. kofferinhoud

1 143 L

CO2-uitstoot

125 g/km

BIV

€ 271.00

Rijtaks

€ 125.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
John 15:12
afbeelding van John

Wie bij Hyundai heeft gezegd dat in 2018 oranje richtingsaanwijzers terug "in" gingen worden? #fail :-)

Roco 22:32
afbeelding van Roco

Ik herinner me de kona vanoo het autosalon, omdat deze koffer(opening) praktisch leek. De plaat in de koffer is dezelfde hoogte als de inlaad (lees vlak).

stevens johnny 21:27
afbeelding van stevens  johnny

ik heb rond nieuwjaar een kona gekocht maar moet wel wachten tot 1 juli.
in wacht in vrede .

Mathieu 10:24
afbeelding van Mathieu

Ik vind dit toch prijzen om U tegen te zeggen.
Ik vraag me af hoeveel er effectief dan nog af kan gaan na wat onderhandelen.
Want dit zijn prijzen vergelijkbaar met Mazda 3 of CX-3 full option. Maar dan heb je wel een echt propere afwerking en een 2liter onder uw gat. En hetzelfde verbruik.

andre123 18:05
afbeelding van andre123

amaai johnny,zijn de boten tegenwoordig zolang onderweg van korea?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws