Dit kost de Hyundai Kona Electric!... in Nederland

hyundai-kona-electric-2018_01_0

Aardig en wel natuurlijk zo'n Jaguar I-Pace of Audi E-Tron maar wat elektrisch zit er in de pijplijn voor de gewone werkmens? Wel, Hyundai is één van die merken die mikt op een groot publiek met haar Kona Electric en die elektrische Kona heeft nu zijn prijs! Toch in Nederland. Al geeft ons dat wel een idee van de Belgische prijs.

Hyundai

Met een 64 kWh grote batterij is het Hyundai meteen menens met de Kona Electric. Om je een idee te geven; de meest populaire mainstream elektrowagen - de Nissan Leaf - doet het met 40 kWh. Het resultaat is alvast dat de Zuid-Koreanen garanderen dat de elektrische Kona op de nieuwe WLTP-cyclus een range weet te halen van 482 kilometer. Haal daar in realiteit nog een honderdtal af en je blijft met een (relatief) riant kilometerbudget over.

Op dat vlak zit het dus al snor met de elektrisch Kona. Maar wat moet 'ie nu kosten? 39.195 euro, in Nederland. De topversie met alle toeters en bellen moet dan weer net geen 45.000 euro kosten. Kijken we even naar de alternatieven bij onze Noorderburen dan zien we dat Nissan 36.890 euro vraagt voor haar Leaf, Volkswagen 39.540 euro voor haar e-Golf en BMW 40.412 euro voor haar i3.

hyundai-kona-electric-2018

En België?

Hoe het zit met de Belgische prijzen? Die wil Hyundai BeLux alvast niet communiceren voor 1 juli - zelfs niet als we het lief vragen. Nemen we er echter de trouwe oude omrekentabel bij van NL naar BE en gaan we er van uit dat de Kona Electric mooi de norm volgt die dicteert dat auto's in België altijd net iets goedkoper zijn, dan verwachten we dat de Belgische Kona net onder die 39.000 euro gaat duiken (38.500 bijvoorbeeld) en dat de topversie op 45.000 euro komt te liggen.

Op latere termijn rolt Hyundai trouwens ook nog een Kona uit met een 40 kWh-batterij. Om elektrisch rijden met een Zuid-Koreaans tintje nog wat bereikbaarder te maken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Waxweazel 12:47
afbeelding van Waxweazel

Is dit nog steeds van toepassing ?:
"...de elektrische Kona op de nieuwe WLTP-cyclus een range weet te halen van 482 kilometer. Haal daar in realiteit nog een honderdtal af..."

Ik was in de veronderstelling dat de nieuwe WLTP-cyclus juist een realistische weergave was van het verbruik of range ? Met een echte testrit van 30min ?

Yvesw 13:14
afbeelding van Yvesw

Wax: Laten we het voor de goede orde houden op 'realistischer'. Er zijn al gevallen (niet specifiek bij Hyundai) waar auto's uit de cyclus komen met een gestegen normverbruik maar een gedaalde CO2-uitstoot (leg dat maar eens uit aan eender welke chemicus), waardoor het duidelijk is dat alle automerken zich aan het 'optimaliseren' zijn voor de nieuwe spelregels. ;-)

Fred 17:52
afbeelding van Fred

Dus heen en terug naar de ardennen,als westvlaming,extra overnachting boeken met gelijke welke ev, nooit meer verre uitstappen doen,geen gemoedrust....en als er eens....genoeg laadpalen zullen..zijn,gaan de problemen pas beginnen,geef mij maar een zuinige benzine wagen...

andre123 14:05
afbeelding van andre123

wel fred,jij hebt duidelijk geen ervaring met ev
maar tis je vergeven,ben ondertussen allang gewoon dat degiene die er bijna niets over weten het altijd best weten.
ik kom van de kempen,rij zonder problemen naar de kust,met een ommetje derbij,laden aan de kust is dan nog minder dan in de kempen,maar in een straal van 10 km vind ik minstens 10 palen?probleem ?belange niet!
natuurlijk moet het net nog uitgebreid worden,zeker als er meer ev rijden,ik heb op anderhalf jaar 1 keer meegemaakt dat een paal bezet was.
waar ik me meer aan stoor ,en veel vaker voorkomt,is dat laadplaatsen gebruikt worden door benzine of dieselrijders om te parkeren,zouden zij het aprecieren moest ik hun oprit komen bezetten?

Optimus 23:01
afbeelding van Optimus

45k voor een Hyundai? Hahahaha

Jos D. 08:53
afbeelding van Jos D.

Je reactie is nog belachelijker. De tijd dat Zuid-Koreaanse wagens inferieur waren aan de Europese wagens is reeds lang voorbij. Logisch dat ze ook duurder worden.
En zo'n full option e-Golf zal zeker de 50.000 aantikken. Hoe belachelijk is dat wel niet.

Nidas Leo 08:38
afbeelding van Nidas Leo

Het schooljaar is weeral bijna ten einde!
In september mag je naar de "grote" school, leren rekenen, schrijven en, indien toepasselijk, je eerste communie doen!
Uw papa rijdt waarschijnlijk met het énige merk dat zijn prijs waard is. :-)
45 K voor een Hyundai, 60 K voor een (Alpine) Renault, enz... uw reacties zijn u vergeven.
Van een vijfjarige kan je niet meer verwachten. ;-)

Optimus 16:10
afbeelding van Optimus

Das just, das dus samen 105k voor een Hyundai en een Renault! :D

John 09:16
afbeelding van John

G'oh, 45K voor een Hyundai, valt wel mee als je er de juiste wagen voor krijgt. 45K voor een B-segmenter op hoge poten en een batterij vind ik ook wel overdreven. Deze auto zal dus ook dus niet voor de grote doorbraak in elektrisch rijden zorgen. Het blijft dus wachten op Dacia :-D

4g63 08:49
afbeelding van 4g63

Niet helemaal waar, zit m deels in materiaal - en onderdelenkeuze die minder kosten. Bijv contitech zal al is meer gebruikt worden tov goedkopere broertjes, waarom, contitech zijn de beste die er zijn. Moet iets goedkoper onderdoen, meestal niet maar er is wel n verschil.
Wat k persoonlijk wel vaststel en dat vind k niet echt eerlijk, dat m'n bijv versnellingsbakken van een gewoon basismodel onder premium modellen schroeft. Meestal houden die het wel 200d km vol maar eigenlijk heb je premium betaald en mag je verwachten dat deze in C onverslijtbaar is, wat nu niet meer het geval blijkt. Voorbeeldje van versnellingsbak maar zo zijn er nog, en dat kwam pakweg 30j geleden niet voor, auto's zijn op die tijdspanne niet veel duurder maar je kan niet meer dezelfde degelijkheid verwachten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws