Hangt het van de Duitse politiek en homologatiedienst TÜV af, dan mogen er binnenkort geen sportuitlaten meer onder wagens worden gemonteerd. Zowel niet aftermarket als af-fabriek. Geen M Performance-uitlaat voor je M2 meer, bijvoorbeeld.
Het heeft lang geduurd maar de kruistocht richting de uitstoot van een wagen heeft nu ook zijn weg naar de uitlaatsystemen gevonden. Niet geheel gek, gezien zij verantwoordelijk zijn voor de uitstoot van de schadelijke gassen. Wat blijkt nu? Duitsland heeft het gehad met sportuitlaten. Of iets specifieker; de TÜV, de meest gerespecteerde homologatiedienst in Europa, is zo goed als klaar met een wetsvoorstel om het monteren van 'sportieve' uitlaten aan banden te leggen.
Specifiek komt het er op neer dat illegaal zou worden om een uitlaatsysteem te installeren dat gebruik maakt van variabele kleppen (denk Sport-knop), specifieke resonators (denk Abarth) of meer decibels opwekt dan de uitlaat waarmee de auto wordt geleverd. Zowel voor aftermarketsystemen, als systemen die de constructeur zelf aan biedt. Waardoor je dus geen sportuitlaat meer in de configurator van je favoriete sportwagen tegen zal komen. Althans toch geen systeem dat een hoop meer herrie zal maken.
MP3'tje dan maar
De noodgedwongen oplossing? Een MP3'tje dat door luidsprekers wordt gestuurd voor het "auditief" genot van de inzittenden. Niets nieuws natuurlijk, want verschillende automerken maken zich hier al schuldig aan. Keurt Duitsland de wet goed, dan kan het wel eens gedaan zijn met fysieke plofjes in de uitlaat. Een wet die hoogstwaarschijnlijk snel als een virus over heel Europa zal verspreiden. Kortom, de auto moet hangen. Het duivelstuig...
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 3 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 6 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 9 uur geleden