Rij-impressie: Mazda6 Wagon facelift (2018)

rijtest-mazda-6-facelift-2018

Met de komst van de nieuwe generatie CX-5 was het maar een kwestie van tijd voor dat andere vlaggenschip van Mazda, de 6, in een nieuw jasje zou gestoken worden. Dat vestimentair pakketje is nu gearriveerd en neemt een rits aan technologische updates mee.

Japanners doen het toch altijd net iets anders. Nog maar eens onder de aandacht gebracht door de alweer tweede facelift van de Mazda6. Waar Duitsers het vaak bij één facelift houden te midden van een levenscyclus laten Japanners de boel niet graag aanslepen. Er was een rits nieuwe tech bij het merk en een frisse SUV, waardoor ook de Mazda6 maar onder het mes moest. Terwijl ‘ie eigenlijk al in 2015 een update kreeg.

Naar de essentie

Het resultaat is een auto die – ook al verscheen hij in 2012 – steeds meer op een conceptwagen begint te gelijken. Door het uiterlijk stelselmatig fijn te slijpen en excessen te verbannen. De nieuwe adopteert een gegroeide grille met diepte die geflankeerd wordt door fijngeslepen koplampen. De mistlichten onderaan, die mochten plaats maken voor subtiele luchtsleuven die de stabiliteit ten goede komen.

rijtest-mazda-6-facelift-2018

Vanachter van hetzelfde laken een broek. Het zwart plastieken inlegstuk onderaan wordt vervangen door de nu doorlopende bumper. Langs weerszijden prijken nog steeds twee einddempers, al groeiden die een tikje. In tijden van fake uitlaten - we kijken naar jou Volkswagen, Mercedes en co - is het fijn om te zien dat Mazda nog echt moeite doet. Ga je dan nog voor de nieuwe generatie van de rode lakkleur (Soul Red Crystal), dan heb je een auto die eerder thuis lijkt te horen op een autosalon dan op je lokale frituurparking.

Fijngeslepen

Facelift klaar zou je denken, want met nog een tweetal jaar voor de boeg zou het dwaas zijn om nog verder zwaar te investeren, toch? Fout. Want ook binnenin kregen de designers van het merk vrij spel (binnen de economische marges natuurlijk). Het eindproduct pakt daardoor uit met een nieuw dashboard, nieuwe deurpanelen en nieuw meubilair. Geef toe, veel meer konden ze niet meer aanpassen. Dakhemel zeg je? Wel, die bestaat eigenlijk ook uit een nieuw materiaal.

rijtest-mazda-6-facelift-2018

Het dashboard is alvast herkenbaar met het “zwevende” infotainmentscherm maar toch sterk anders. Alle elementen gingen op de schop en in de plaats komen smallere accenten. Van de ventilatiemonden, over het inlegstrookje bij de passagier (desgewenst in hout), tot de bediening van het ventilatiesysteem. Pal voor de neus verkast de head-updisplay dan weer naar de voorruit (in plaats van op een schermpje) en is de instrumentencluster grotendeels digitaal.

Oase van rust

Opvallender dan die nieuwe schermpjes en lijnen is de kwalitatieve update binnenin. Mazda schonk veel aandacht aan het welzijn van de inzittenden. Met een aangepaste structuur van het koetswerk tegen trillingen, extra isolatie op specifieke plaatsen en betere afwerkingsmaterialen. Een dashboard deels uit onderhoudsvriendelijke suède met contrasterend houten inlegstuk afkomstig van een Japanse boom… het kan gewoon anno 2018 in je Mazda.

rijtest-mazda-6-facelift-2018

De nodige aandacht ging verder ook naar het zitmateriaal. De op "sportstoelen" geïnspireerde exemplaren vooraan worden vervangen door twee bredere zetels met een hoop extra padding. Stoelen die trouwens vanaf ze in het leder gestoken worden standaard uitpakken met verwarming én koeling. Eén van de aangenaamste interieurs om in te vertoeven in het segment, zonder twijfel.

Comfortlaagje

Met al die updates lijkt het wel of de Mazda6 de kaart van comfort trekt. Waardoor zijn eigenzinnig sportief kantje wat minder uitgespeeld wordt. Al werd er toch onder de schulp serieus aan de materialen gemorreld. Een fysiek aangepaste stuurinrichting, nieuwe stabilisatoren rondom en speciale dempers achteraan, dat soort zaken.

rijtest-mazda-6-facelift-2018

Of je dat bemerkt tijdens het rijden? Het voelt allemaal wat meer solide en homogeen aan. Al was de Mazda6 voordien al geen draak om te rijden, waardoor het echt over minuscule details gaat. De manier waarop ‘ie comfortabeler drempels neemt of hoe de achteras een stuk stabieler aanvoelt bij het betere bochtenwerk, bijvoorbeeld. Ook goed om te weten; de remschijven vooraan bij de dieselversies groeien naar 320 mm voor meer bijtkracht.

Tegen de stroom in

En inderdaad, Mazda biedt nog steeds diesels aan in haar Mazda6. Het merk houdt halsstarrig vast aan het idee dat we het einde van de verbrandingsmotor nog lang niet gezien hebben. Daardoor dus geen plug-inversies of elektromotoren, wel klassieke verbrandingstoestellen. Al beledig je de ingenieurs eigenlijk door de motoren van Mazda “klassiek” te noemen. Want de jongens hanteren unieke compressieverhoudingen, asymmetrische olieringen en speciaal gevormde zuigers.

rijtest-mazda-6-facelift-2018

Daarenboven gaat Mazda, in een wereld bezaaid met petieterige torretjes, er prat op dat een motor met het nodige slagvolume voor de beste prestaties zorgt. Zowel qua vort als op ecologisch vlak. Daardoor is de diesel 2.2-liter groot en duiken de benzines niet onder de 2-liter in deze Mazda6.

Mankeert benzinepeut

Iets meer in detail doet de Mazda6 het helemaal onderaan met een 2-liter atmosferische viercilinder benzine met 145 of 163 pk. Daarboven prijkt een 2.5-liter atmosferische vierpitter met 194 pk. Het koppel van beide motoren is echter zo laag - door het gebrek aan een turbo – dat ze wat moeite hebben om shwung in het geheel te brengen. We zullen dan ook op de nieuwe generatie 6 moeten wachten voor er echt een degelijk benzinevoorstel valt te bespeuren, met de komst van de Skyactiv X-motor.

rijtest-mazda-6-facelift-2018

Dan maar dieselen momenteel, met 150 of 184 pk. De gekende 2.2 van het merk krijgt een nieuwe twinscroll turbo, aangepaste compressie en tegenwoordig een AdBlue-installatie. Het resultaat is dat de diesel - net zoals zijn benzinebroertjes - voldoet aan de nieuwe Euro-norm en een betere pick-up & go voor kan leggen. Merkbaar tijdens het rijden trouwens. Waardoor het niet enkel over papierpraat gaat.

Kleine werkpuntjes

Een goed rapport dus voor deze verjongingskuur van de 6. Al valt er natuurlijk altijd wel iets op te merken. Zo is het infotainmentsysteem dringend toe aan een visuele opfriskuur, want de interface is niet meer in lijn met de kwaliteit die de rest van het interieur uitstraalt. Extra pijnlijk geaccentueerd door de achteruitkijkcamera die rechtstreeks van een Nokia 3310 lijkt te komen. Hoezo die had geen camera? Wel, zo erg is het beeld.

rijtest-mazda-6-facelift-2018

Daarnaast is de verse Zes weer een tikkeltje zwaarder, in sommige gevallen meten we 100 kilogram, waardoor hij weer wat verder weg drijft van de lichtgewichtfilosofie van het merk. Het blijft binnen de perken maar de zwaarste variant - 2.2 diesel, wagon, 4WD - tikt bijna de 1.7 ton aan. Zo maar eventjes 100 kilogram meer dan een BMW 320d xDrive Touring.

Impressionant

Enfin, de Mazda6 staat verrekt dicht bij gerief waarop een ster, vier ringen of wit-blauwe-propeller prijkt. Al komt hier de catch; Mazda vraagt veel te weinig sollen voor deze 6. We moeten hier vaak anders schrijven. Straffer nog als je weet dat Mazda geen instapversie meer aanbiedt. Beginnen doe je vanaf nu bij de SkyDrive-uitvoering - 30.590 euro - met meer toeters en bellen dan je nodig acht.

rijtest-mazda-6-facelift-2018

17-duims velgen, led-lichten rondom, achteruitkijkcamera, getinte ramen, adaptieve cruisecontrole, duo-zone airco, head-updisplay, navigatie op 8-duims scherm, DAB-radio, verkeersbord- & blindehoekherkenning, getinte ramen, verwarmde voorzetels en verarmd stuur,… het zit er gewoon allemaal standaard op én de stationwagen kost geen eurocent meer dan de sedan. Impressionant.

Conclusie

Ontiegelijk veel auto voor ontiegelijk weinig geld. Met een ziel, moderne technologie, aardig rijgedrag en een fraai interieur. Dat krijg je als je auto’s bouwt zonder (Duitse?) arrogantie. Snel kopen dus, want ooit gaan de Japanners door hebben dat ze eigenlijk 10.000 euro te weinig vragen voor hun Mazda6.

rijtest-mazda-6-facelift-2018

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
GLENN 12:07
afbeelding van GLENN

Ik blijf het vreemd vinden dat er steeds geklaagd wordt over het gebrek aan pit van de atmosferische benzines. Ik vind een lineaire en comfortabele vermogensafgifte eerder een pluspunt. Liever dat dan een mini-turbo blok dat op een beperkter toerengebied alles geeft om eronder en -boven dood te vallen. Het is anders rijden, maar slechter?

Heb vroeger altijd “zwakke” atmosferische benzines gehad en ben ook steeds op tijd op mijn werk geraakt :-)

Yvesw 12:22
afbeelding van Yvesw

Glenn: De benzines in de 6 zijn luid als de pest onder belasting zonder dat er echt vooruitgang wordt geboekt op de weg. Zoals de Corsa van je buurknaap met sportuitlaat. Die zal blij zijn met het lawaai zonder snelheid, in de 6 hoort het niet thuis.

Inderdaad niets mis met een atmosferische motor maar minder dan 250 Nm is niet genoeg om een forse (qua omvang) stationwagen in beweging te brengen. Inhalen doe je dan ook best met toegeknepen billen en een schietgebedje...

GLENN 12:35
afbeelding van GLENN

Dat is een duidelijk argument Yves. Ik zal eens een testrit met een 6 moeten doen en eventueel wachten op de nieuwe generatie benzine motoren indien het echt zo tegenvalt.

Anderzijds, met mijn mk3 Focus 1.6tdci met 285nm piek koppel moest je ook een hele paternoster aframmelen indien je aan een inhaal actie begon ;-)

Yvesw 13:00
afbeelding van Yvesw

Troost je, geen enkele auto die ik ooit zelf privé in bezit heb gehad is boven de 205 Nm gegaan. Ik moet een drang hebben tot zelfdestructie nu ik er over nadenk... :-p

Stijn vanderelst 23:05
afbeelding van Stijn vanderelst

Ik rijdt met de Mazda 6 2.5 , ik vindt het wel vreemd dat u beweert dat deze motorisaties traag zijn. Ik ervaar juist dat dit een zeer aangename motor is die vanaf lage toeren heel soepel is om vervolgens vanaf 3000 toeren stevig door te trekken. De automaat is weliswaar niet de nieuwste die er bestaat met zijn 6 trappen, maar heeft een goede spreiding en in sportstand is het leuk om nog zelf te schakelen met de peddels aan het stuur.

4g63 13:10
afbeelding van 4g63

Waar je de toerenteller laat stoppen bij een 'drukgevoede' is het hier nog maar pas begonnen en duw je door tot bijv 5500/min a 6d/min, dan geven die oude blokjes alles. Op z'n staart hoor je bij sommige Aziaten nog, niet bij allemaal, zelf rijd k dat wel graag doch stil kan ook, gewoon gaspedaal niet mannoeuvreren zoals een dieseltje maar met puntje van je tenen, hou je dat een volle tank vol dan heb je ook beetje minder verbruikt. ;)
Bij toyota 1.6 lukt dit bijv niet, krijgt het gevoel dat deze inhouden op 5,5d/min.

Yorik 02:29
afbeelding van Yorik

Raar dat ze de nieuwe benzine motoren die al beschikbaar zijn er nog niet in monteren.
Zo kan je in de "states" zowel de 2 liter als de 2.5 liter niet anders meer dan turbogeblazen kopen.
De update van de stoelen is een wel gekomen "upgrade" ik vond datde oude stoelen niet voldoende steun gaven en te smal waren aan de schouders.

Peter 17:00
afbeelding van Peter

Sorry Yorik, dit moet ik toch even rechtzetten. In de States bieden wij een 2.0 atmosferisch aan (geen turbo) en een 2.5 atmosferisch of met turbo.

Mathieu 12:40
afbeelding van Mathieu

Wat een zalige wagen! Behalve het "kleinere" koppel dan, en zeer spijtig dat ze dan, als je in toeren gaat, zoveel lawaai maken.
Is dat bij de Mazda3 ook zo?
Ik heb al testritjes gedaan, maar bij Mazda gaan ze mee en rij je eens rond den blok. Als je dan nog druk verkeer hebt, ben je dus niets rijker geworden van de testrit. :-(

Rover 16:42
afbeelding van Rover

Dit is ongetwijfeld een goede auto.
Maar de uitstraling van deze Mazda is 0,0. Geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken om deze auto te kopen, mocht ik een auto zoeken in deze categorie. Bovendien is het overduidelijk gewoon een kopie van de BMW 5-reeks break, bekijk dat profiel maar eens (PS : ik ben zelf géén BMW-rijder).

4g63 19:26
afbeelding van 4g63

Maar hier draait de ketting geen mayonaise van uw motor.
(droog, 'k weet het ;) )

Mathieu 10:28
afbeelding van Mathieu

Rover, is subjectief. Ik zou hem zeker kopen. BMW's (en anderen) zijn alledaags geworden dankzij de leasingwereld.
Mazda zit daar nog niet "en masse" in.
Ik vind hem net veel uitstraling hebben, en voor die prijs heb je een iets of wat uitgeruste 1 of vrij basis uitgeruste 3.

Wim DL 23:00
afbeelding van Wim DL

Mathieu: de 3 met 2.0 benzine en 120pk getest overlaatst. Zowel qua koppel als qua vermogen had ik een natuurlijke neiging het pedaal tot op de plank te drukken. Als het stoplicht op groen springt, voel je genadeloos zo rechts mogelijk worden weggeparkeerd door Franse en Duitse driepittertjes.

Gelukkig kwam daarna de oprit van de autostrade, aan de carpoolparking in Kontich E19 richting Brussel om er nadien aan Mechelen Noord richting Mechelen Centrum terug af te rijden.

Geen énkele Fransman of Duitser (sorry Ford Focus...) die zo snel door de bocht wist te gaan, zonder dat de stuurbekrachtiging begon tegen te werken. Weer helemaal kind. Glimlach. Yeah.

Als het vermogen dus niet primeert op agiliteit en rijdynamiek, niet twijfelen.

tomtom 22:20
afbeelding van tomtom

... en de Mazda 3 kan ook met 150pk (was het toch?) worden besteld ipv 120pk, direct wat meer. Natuurlijk wel nog steeds atmosferisch, iets dat we blijkbaar niet meer gewend zijn.

Ewout 07:25
afbeelding van Ewout

Geen ervaring met Mazda, maar dit lijkt inderdaad een topwagen... Maar heeft de reden waarom hij zo ‘goedkoop’ is ook niks te maken met het feit dat hij fiscaal niet goed ligt? En met de anti-dieselcampagne die nu gevoerd wordt, weet ge eigenlijk op voorhand dat de restwaarde nihil is... Of zie ik het verkeerd? Enne Wim DL: mijne Focus gaat ontzettend hard op die oprit in Kontich zonder tegenstrubbelen zenne :-)

Yvesw 09:56
afbeelding van Yvesw

Ewout: Laat ons hopen dat met het overstappen op rekeningrijden dat fiscaal nadeel teniet wordt gedaan. Restwaarde blijft een moeilijke. Want niemand weet echt hoe we tegenover diesel gaan staan binnen vijf jaar, wanneer de nieuwe strenge normen in voegen zijn en Europa beseft dat constructeurs die niet zullen halen zonder eerst nog een tijdlang diesel te gebruiken...

Robin 01:17
afbeelding van Robin

Krijgt met nieuwe cx5 2.0 benzine. Motor mist onder de 3500-4000 wat pit. Daarna is het vlot.
Cashcow van vader 1.5d voelt sneller aan maar na 3400rpm ist gedaan. En vind ik nerveus rijden.
Cx5 zit op gemiddelde 6,5l en krijg hem richting de 6. V50 1.6d zat ik op 5,7. Dus goed werk geleverd van Mazda.

Misschien kleine compressor tussen 1500 en 4000 rol zou leuk zijn.

6de is overdrive. In Ardennen dikwijls naar 5 en 4 terugschakelen om 125-130 te houden bij berg op.

Op baan van 50 rij ik in 6 op cruise. Geen probleem. Voorsteken is dan 3 of 4devitesse.
Zelfde uitrusting bij XC60 was 20k meer tja.

Luc 14:28
afbeelding van Luc

Rij ook met nieuwe cx5, en super tevreden. Koppel is inderdaad aan de lage kant en soms moet je al eens terugschakelen. Anders superwagen! Geruisloos en zeer comfortabel, veel ruimte en super kwalitatief afgewerkt.

Wim DL 20:26
afbeelding van Wim DL

Hoi Ewout,

Ik heb er 6 heerlijke jaren in een Focus opzitten (met sportophanging). Ik was dan ook helemaal van de kaart door de Mazda 3. Door omstandigheden is het nu iets met een ster op de motorkap geworden, wat op dat vlak bepaald niet kan tippen aan Focus of Mazda.

Weytjens Francois 18:39
afbeelding van Weytjens Francois

Ik rij met een cx5 heb geen problemen trek een caravan van 1400 kg waar de Cx met speelt goede trekker fijn auto plezier om mee te rijden en lange ritten te maken zeer comfortabel en zuinig in verbruik Top wagen heb een BMW 320 gehad wil niet meer ruilen. Top wagen Cx 5 2,2 diesel 9

Johan 23:23
afbeelding van Johan

Ik rijd ondertussen 5 maand met het model van voor deze update. 2.0 benzine rijdt zeer vlot vind ik. Gewoon goed schakelen en de volledige powerband gebruiken. De motor is altijd soepel onderin. Voor wie turbogeweld gewoon is zijn de hernemingen misschien teleurstellend maar ik vind het geen probleem. Dit is gewoon even terugschakelen en de motor even laten ronken. Het is gewoon anders rijden. Ik ben fan.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws