Oldtimer verplicht naar de keuring (in Vlaanderen): de regels!

oldtimer-keuring-info-2018

Het leven van de oldtimereigenaar wordt binnenkort drastisch veranderd. De Vlaamse overheid heeft namelijk op 20 mei 2018 besloten dat de de vrijstelling voor keuring teniet wordt gedaan. Waardoor je ook met O-platen naar een periodieke keuring moet. Tijd voor wat duidelijkheid...

Oldtimers moeten vanaf 20 mei 2018 verplicht naar een periodieke keuring, waardoor ze niet enkel meer bij inschrijving moeten gekeurd worden. Dat nieuws dropte GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor rijbewijs en autokeuring. De Vlaamse maatregel (dus niet in Brussel en Wallonië) zou volgens kwatongen het misbruik van de oldtimer aan banden moeten leggen. Een autogroep die serieus in de lift zit want de laatste vijf jaar steeg het aantal ingeschreven oldtimers in België met maar liefst 40 procent.


Lees hier de aanpassingen in de wetgeving van 2017 in verband met de leeftijd van een oldtimer




Al zijn het vooral de zogenaamde youngtimers die immens aan populariteit groeien. Die auto's, tussen 25 en 30 jaar oud, verdubbelden op 5 jaar tijd (2012 - 2017). Het is een trend die ook de Vlaamse overheid niet is ontgaan. En met zo'n 300.000 oldtimers op de baan, vindt Vlaanderen dat de wagens zich naar de technische regels moeten stellen. Hoe ze dat juist gaan doen? Hieronder alvast de regels, klaar en duidelijk...

oldtimer-keuring-info-2018

De regels

1: Enkel in Vlaanderen
Momenteel is de nieuwe regel enkel in Vlaanderen van toepassing. Waardoor auto's ingeschreven in Brussel en Wallonië buiten schot blijven. Al wordt aangenomen dat op termijn ook beide delen van België zullen volgen.

2: Vanaf 25 jaar
De regel geldt uiteraard enkel voor old- en youngtimers die je onder het oldtimerstatuut wil plaatsen (lees: O-nummerplaat). De regel geldt dus voor auto's van 1993 en ouder, dit jaar. Waarbij er ook nog een onderscheid wordt gemaakt tussen die young- en oldtimers. En uiteraard blijft de keuring bij verkoop/ aankoop ook staan.

3: 'Old' Oldtimers
De echt oude oldtimers, de 50-plussers, zullen om de vijf jaar richting de keuring moeten. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.

4: Oldtimer
Auto's tussen de 30 en 50 jaar worden om de twee jaar bij de lokale keuring verwacht. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.

oldtimer-keuring-info-2018

5: Youngtimer
Is je klassieker tussen de 25 en 30 jaar oud - de zogenaamde youngtimer - dan zal je jaarlijks naar de keuring moeten. Tijdens die keuring zal er ook een emissietest worden uitgevoerd met daarnaast oog voor de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten.

6: Realistische normen
De normen die bij de keuring zullen gehanteerd worden zijn de normen waar de wagen in zijn tijd aan moest voldoen. Belangrijk voor een emissietest natuurlijk, al gaat het ook over zaken zoals gordels, passagiersspiegel, etc. Is je klassieker nog origineel, dan mag er geen probleem zijn.

7: Restricties blijven gelden
Met de keuring onder de gordel blijven de restricties die bij een O-plaat horen evenwel gelden. Waardoor je de klassieker niet mag inzetten voor woon-werkverkeer (of woon-schoolverkeer), bezoldigd vervoer, commercieel- of professioneel gebruik en als werktuig voor een interventieopdracht.

8: Normale keuringstarieven
De keuring zal de normale keuringstarieven hanteren voor het keuring van je oldtimer.

9: Wanneer?
Maar wanneer moet ik nu juist met mijn oldtimer naar de keuring? Wel, er geldt een overgangsperiode voor auto's ingeschreven voor 20/05/2018 (de dag waarop deze nieuwe regel in voegen ging). Voor auto's die minder dan 30 jaar oud zijn moet je in 2019 naar de keuring gaan ten laatste op de dag voor je wagen respectievelijk 26, 27, 28 of 29 jaar oud wordt. Ouder dan 30 jaar? Dan moet de wagen in 2020 naar de keuring ten laatste op de dag voor de wagen 'voor het eerst in verkeer werd gesteld'. Je zal trouwens geen oproeping krijgen en je zelf aan moeten melden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (83)

Plaats een reactie
Ala-in 19:32
afbeelding van Ala-in

Ben 2 jaar terug naar de keuring in Dendermonde geweest om mijn Kever van 77 te laten keuren als oldtimer O plaat.
De kever was op dat moment al 5 jaar in mijn bezit en 5 jaar naar de keuring geweest zonder opmerkingen(kever verlaagd attest aanwezig goed gekeurd 5 jaar)
Wanneer de poort opende en ik binnen reed had ik zelf de tijd niet om te vragen keuring voor O platen.
Na wat over en weer gepraat station chef erbij en tot mijn grote verwondering keuring niet mogelijk wagen is niet origineel.
Uit eindelijk terug laten keuren als dagelijks gebruik en enkel afgekeurd omdat de banden achter 1cm breder waren dan vooraan .
Nieuwe banden waar het factuur in de wagen aanwezig was.
De week erop volgend naar Londerzeel gereden niets veranderd aan de wagen.
Zonder enige opmerking gekeurd als oldtimer.
Om af te ronden de kever verkeerd in chowroomstaat.
Maniakaal onderhouden en als je dan een keurder hebt die op je papier schrijft lek in koelvloeistof dan heb ik iets van wie is hier het gevaar.
Voor iedereen succes met jullie oude voertuigen.

Pieter E 14:16
afbeelding van Pieter E

Als ze 'lek in koelvloeistof' aanhalen om een kever af te keuren, zegt dit veel over de kennis van de keurder...

Dave 19:44
afbeelding van Dave

Ik heb sinds 07/06/17 een o-plaat ,wanneer moet ik nu naar de keuring?
Krijg ik een oproeping?

Techno Patat 01:10
afbeelding van Techno Patat

In 2019 ten laatste de dag voor je auto verjaart volgens je originele inschrijvingsbewijs. Maar je moet je zelf gaan aanbieden, je krijgt geen uitnodiging...

Jekke 21:24
afbeelding van Jekke

Dat hangt af van de leeftijd van je wagen. Er is een overgangsperiode voorzien.
Ik ben bvb mijn Taunus uit '66 (meer dan 50 jr oud) begin mei gaan keuren. Ik moet in mei 2020 op eerste bezoek. En daarna om de 5 jaar. Zoek maar eens op, er staat een mooi document met uitleg op internet. Op de site van de keuring denk ik.

Philipe 09:35
afbeelding van Philipe

Met mijn oldtimer rij ik enkele zondagen per jaar, Max 1000km per jaar.Maar met mijn dagelijkse wagen rijdt ik tussen de 110 000km en de 120dkm per jaar en deze moet de eerste 4jaar niet naar de schouwing.Vorige dagelijkse vervangen na net geen 4jaar met 462 000km op de teller zonder een keer naar de schouwing waar zit de logica.

Dirk 00:18
afbeelding van Dirk

Tja er is geen logica.! Misschien zou men wagens voor dagelijks gebruik bv om de 30dkm terug naar de keuring moeten laten komen en Oldtimers bv om de 10dkm... Maar dan gaan veel personen zoals U 3x /jaar naar keuring moeten ongeacht leeftijd van de wagen...

andy 09:51
afbeelding van andy

ik heb een golfke 1 gti en reed met normale platen(was ook jonger dan 25 jaar) na een prbleem met de motor heb ik men wagen volledig tot het laatste vijsje uiteen gehaald. alles gereviseerd of nieuw, remmen aangepast en een achter as van een vw 2 met remschijven inp van trommels onder gemaakt. alles is gezandstraald , behandeld , antiroest laag erop en terug gespoten. de motor is vervangen door een gereviseerde 1.8 16v en koppeling, de wagen is op en top 100% nagel nieuw. maar denk dat ik nu door men aanpassingen van de motor en de achter as niet meer door de controle geraak, wat wel het geval zou zijn geweest een maand geleden, maar dan binnen twee jaar dan weer afgekeurd worden??? heb alles zelf gedaan (behalve het zandstralen en spuiten) , dus nu door de nieuwe aanpassing geraak ik niet meer door de keuring?? de cilinder inhoud is het zelfde maar de motor is vervangen door een ruilmotor en koppeling, en de achteras is vervangen.

Mandy 11:04
afbeelding van Mandy

Zal een trailer auto worden vrees ik...

Tony 15:13
afbeelding van Tony

Ze zouden beter de motos die 300km per uur gaan naar de keuring sturen en de motos zonder knalpot in plaats van de sukkelaars met hun oldtimerke die 60 km per uur rijden

Adolf Van Oostende 15:28
afbeelding van Adolf Van Oostende

In Vlaanderen moet de Calimero-mentaliteit ook dringend stoppen want die helpt ook veel om zeep :

-toen ze hier met bosjes flitspalen neergepoot hebben , kwamen er velen langs alle kanten bleiten toen ze geflitst werden "ik ben geflitst en moet zoveel betalen en in de Walen staan geen flitspalen " .
Het resultaat is uiteindelijk geworden dat ze daar ook flitspalen neergepoot hebben , terwijl je daar vroeger nog eens het gaspedaal wat dieper kon indrukken - zijn de boetes daardoor verlaagd in Vlaanderen NEE , de pakkans is nu in heel het land vergroot !

Hetzelfde als er iemand anders 1 of ander voordeel heeft waar andere Vlaming op dat ogenblik geen gebruik van kan of wil maken ,nee die andere wordt dat voordeel niet gegund => politici pikken daar graag op in om voordelen af te schaffen of extra belastingen in te voeren .

Gun een ander ook eens het licht in de ogen , 't is niet omdat je nu zelf een bepaald voordeel niet kan/wil gebruiken dat dit in de toekomst ook zo zal blijven !
Maar als je media en politiek opmaakt om dat voordeel voor andere af te schaffen , is het weg en zal jij er later ook nooit meer van kunnen genieten .

Wij leerden dat in den tijd reeds op school : gedeelde straffen bestaan niet : wie iets mispeuterde moest de gevolgen maar dragen en die kreeg geen strafvermindering door een ander te verklikken die iets anders mispeuterd had , ook op het werk is dit zo wie een ander verklikt ivm een fout krijgt ook geen strafvermindering , de bazen wrijven zich dan gewoon in de handen dat ze 2 personeelsleden kunnen beboeten , waardoor er kans is dt betrokkene(n) jaarlijkse opslag hierdoor niet krijgen .... ==> sfeer om zeep !

Maar blijkbaar hebben er veel Vlamingen / Belgen die levenslessen gemist of niet begrepen ????

Rufus 20:36
afbeelding van Rufus

Mensen.

Onze staat heeft geld nodig.En ze nemen van mensen met hun liefde.een oldtimer een eigen zaak. We hangen aan die dingen vast omdat ze weten dat we ze graag houden. En daarom zullen we het wel betalen.

Serieus! 22:33
afbeelding van Serieus!

1. Geen probleem met een keuring als die kerels er iets vanaf kennen en dat doen ze heel zeker niet, ze hebben er geen (verstand) van.
2. Keuring volgens de Europese regels uitvoeren en niet volgens eigen interpretatie...( auto uit een Europese lidstaat met een keuringsbewijs <2Mnd MOET men in BE aanvaarden, enkel visuele keuring, wat doen ze hier, een volledige keuring!!
3. Wat met die auto's zonder rijbewijs?? Is dat géén gevaar op de weg zijn toch ook weggebruikers!! iemand anders betaald zéér veel Euro's om te slagen, want hij mag
anders niet de baan op! Doe daar iets aan!
4. Een échte Oldtimer-liefhebber zijn auto is 1000x beter in orde dan de meeste dagelijkse
5. succes aan alle échte liefhebbers,

Matti 10:03
afbeelding van Matti

In dit kutland mogen we niets meer. Leuke oldtimers worden aan banden gelegd , diesel wordt duurder waardoor ze willen dat we minder op de baan komen om zogezegd files te beperken. Mss binnenkort wel rekeningrijden. Wat willen ze van ons. Enkel nog werken en betalen! Is dat geen slaverij?

andre123 10:56
afbeelding van andre123

waar staat dat het niet mag?

Yves CTA 13:49
afbeelding van Yves CTA

Dag mensen,
Mijn Citroën is 62 jaar oud. Ik ga ieder jaar bewust naar de autokeuring en rij op gewone nummerplaat!!!
Altijd de aanpassingen uitgevoerd die op de rode kaart stonden, jawel stonden! Uitlaatgassen ALTIJD DIK IN ORDE!
De auto Traction is in prima staat en op die manier heel veilig in het verkeer.
Ik heb er geen probleem mee met de nieuwe regeling, doch zoals zovelen reeds vermelden moeten diegenen die misbruik maken van de "o-platen" er uit. Ik dacht dat alle Golfjes en 190
modellen uitgestorven waren ze schieten als paddestoelen uit de grond!! Gebruik ze als een echte oldtimer liefhebber en geniet!
Groen is mooi als kleur op je keuringskaart, ook voor het milieu.
Je zal blij zijn dat men je kan wijzen op evt gebreken die je soms niet eens wist. Het komt alleen maar je oldtimer ten goede uit.
Grtjs Yves

GLENN 10:18
afbeelding van GLENN

Jammer genoeg zegt een groene kaart hier in België niet veel over de staat van je wagen. De willekeur en incompetentie van de keuringscentra is gewoon te groot. In Willebroek kreeg ik bv een waarschuwing over de staat van het subframe (roest), jaar later naar de keuring in Heist od Berg en alles in orde terwijl ik geen vinger had uitgestoken aan betreffende onderdeel (helemaal geen roest te bespeuren ...).

Als je dan ook nog leest dat bv politiewagens niet naar de keuring moeten, terwijl net die wagens intensief gebruikt worden, dan weet je dat het enkel over de centen gaat.

José B 20:00
afbeelding van José B

Heb ook een Citroen uit 1966, een zwaar verbouwde 2pk in mijn geval, en ik breng die sinds 1989 onafgebroken jaarlijks naar de keuring. Niet altijd makkelijk, maar naar mijn gevoel de enige manier om zeker te zijn dat mijn voertuig ten allen tijde in orde is en ik er mij veilig mee in het hedendaags verkeer kan mee begeven.

jac broers 16:19
afbeelding van jac broers

Prima beslissing al zullen 3 van onze auto's niet meer door de keuring geraken wegens te veel aan verbouwd 2 Carbag runners en een T 3 bus met nieuwe motor. Onze 3 andere zullen dan weer probleemloos de keuringen doorstaan. Maar gelukkig kunnen we tot 2020 nog genieten van onze Carbag runners (2 x audi 80 uit 1982). In Februari op naar de noord kaap!

Lu 18:28
afbeelding van Lu

Het werd verdorie hoog tijd dat er eindelijk een technische controle voor oldtimers komt. Hoe kun je verantwoorden dat een auto tot 24 jaar oud elk jaar naar de keuring moest en een jaar later zou het dan gedaan zijn met de keuring. Dat is toch onlogisch zoiets. En de regel van het niet mogen gebruiken voor het woon-werk verkeer is ook al zoiets oncontroleerbaar. Ik woon aan een treinstation en op de parking staan hier en daar oldtimers, elke dag dezelfde. Is dit woon-werk verkeer? Ik vond de vroegere wetgeving (enkel gebruiken voor manifestaties of testritten met het oog op die manifestatie) veel aanvaardbaarder voor niet aan de technische controle onderhevige voertuigen. Nu gaan sommigen, bij wijze van spreken, een auto zoeken op het autokerkhof, hangen er een plaat aan en sukkelen ermee door de technische controle, waarna het de volgende jaren gedaan is met de technische controle, en rijden maar... Ook de oplossing voor gepensioneerden zo'n auto, die kunnen die niet gebruiken voor het woon-werkverkeer. Dus in dat geval nogmaals: rijden maar...

4g63 11:45
afbeelding van 4g63

Snap eigenlijk niet waarom woonwerk niet kan met auto van 25 jaar en wat men hiertegen heeft, veel km's doe je dan toch niet (amper 10d) omdat het dan niet rendabel is tov nieuwe (die meestal kleinere longen en armer mengsel heeft) en lang stilstaan gaat de technische kant van de zaak niet echt graag hebben. Qua roetdeeltjes hebben deze niks te leren van nieuwe benzinewagens denk ik dan, enkel CO2 is hoger, omdat je vrij zuiver benzine verbrand.
En ja hoho een nieuwe verbruikt minder, concreet: zeker een anderhalve liter per honderd kilometer voor dezelfde prestaties, waw, gaat mega besparing geven met 10d km per jaar.
Dus buiten het feit dat men mss jaloers is dat je wagen hebt die het wel volhoud tov
nieuwe plasticwinkel op wielen snap k de heisa rond woonwerk (10d/jaar) met oudere benzinewagen niet.

Hugo 06:57
afbeelding van Hugo

Heb er een paar ,geen probleem met de keuring
Maar die mensen van de keuring wat daar mee hoe bekwaam zijn die?

Remi 10:14
afbeelding van Remi

Voila, zoals altijd blazen de echte liefhebbers weerom de kaars uit met de profiteurs die van deze wetten goed hebben geprofiteerd!

Janssen Patrick 11:57
afbeelding van Janssen Patrick

Ik bezit zelf ook een oldtimer en deze wordt uiteraard zeer goed onderhouden en verzorgd. Het jammerlijke is dat er nogal wat bestuurders zijn die rijden met een auto die ouder is dan 25 jaar met het gedacht, nu kan ik er eens goed op los gaan, mankementen worden toch niet meer vastgesteld op de keuring. Misschien is het nu wel goed dat de keuring voor auto's boven 25 jaar verplicht wordt, zodoende houdt men toch wel de slechtere voertuigen van de weg. De enige lastigheid is voor de echte oldtimers, die zijn auto goed onderhoud, dat hij even tijd moet maken om terug aan te schuiven bij de autokeuring.

Wim Vervloesem 20:15
afbeelding van Wim Vervloesem

met zijn ze bezig????

POLITIEVOERTUIGEN VRIJGESTELD VAN KEURING

Van Puymbroeck Marc 08:06
afbeelding van Van Puymbroeck Marc

Wij de meesten onder ons die onze oldie met liefde behandelen zijn er weer de dupe van als ze die maar eens van de weg halen die er misbruik van maken. Ken er zo die hem gebuiken om naar het werk te rijden da is goedkoop zeggen ze dan.

Cooperke 23:22
afbeelding van Cooperke

Ik vraag mij af hoe ze dat allemaal gaan doen zonder oproepingsbrief te sturen ? BV ikzelf heb een oldtimer van 36 jaar oud vorig jaar ingevoerd uit Nederland heb dus geen gelijkvorigheidsattest - wie gaat er kunnen oordelen wat er wel of niet origineel is aan de wagen ? Bandenmaat ? Uitstoot ? Nog een vb mijn oldtimer is met verlaging uitlaat met enkel achterdemper bredere wielen rolkooi enz vorig jaar zonder enige opmerking gekeurd voor oldtimer omdat hij in Nederland zo apk keuring had en in Belgie de apk pasjes toch niet kunnen / willen uitlezen . Maw dikke zever allemaal

DNP Productions 12:57
afbeelding van DNP Productions

Het Waalse gewest heeft ondertussen ook een beslissing genomen met andere criteria dan in Vlaanderen. Rest enkel Brussel nog ...
https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/waals-gewest-per...

Sven 14:11
afbeelding van Sven

Op het moment van jouw reactie waren we net de laatste hand aan ons artikel daarover aan het leggen. https://autofans.be/nieuws/overheid/39544-oldtimers-wallonie-niet-naar-keuring

de decker 06:38
afbeelding van de decker

ik stel mij ook die vraag hoe kun je nu een auto keuren van pakweg 30 jaar geleden ?
die gasten van een autokeuring kennen daar niets van en zullen alles afkeuren.
vb mijn is 39 jaar oud als ie 20jaar was had ik de auto nodig en ben ik er mee naar de keuring geweest.
kreeg toen opmerking over roest in de vloerplaat aan beide kanten.
terwijl dit 2 mooie ronde verluchting gaten zijn die en al waren van de dag dat men in de fabriek de plaat perste.
dus kiekens zijn het

Filip Vermeeren 20:35
afbeelding van Filip Vermeeren

Weer met dank aan de NVA ken je hem de rosten met zijn bril

David Van Hoey 23:19
afbeelding van David Van Hoey

Kan ik een keuringsabonnement nemen met korting? Ik heb 4 youngtimers, waarvan 2 in projectfase, en 2 oldtimers. Met allen samen rijd ik mss 1500 km per jaar. Puur hobby en nostalgie dus. Eentje ligt op LPG en die moet al jaarlijks gaan. Ik ga straks 2 dagen verlof moeten nemen om alles naar de keuring te krijgen! Mn dagelijkse auto is het zuinigst dus die gebruik ik het meest. Vergeet maar dat ik in mijn oude wagens rommel ga steken en naar het containerpark gaan. Laten buiten slapen no way, altijd binnen, worden mooi verzorgd voor het nageslacht. Er gaan er dus moeten sneuvelen en in Afrika gaan verderrijden. Mn loods zal halfleeg staan. Maar Vlaanderen wil dus zijn erfgoed kwijt. Niemand wil nu nog een auto van 24 jaar oud met minder KMS op de teller dan een vertegenwoordiger op een jaar doet door de milieutaks want ipv nog 6 maand stallen zijn het er nog bijna 6. Dus die pareltjes gaan ook naar Afrika. De kansarme werkloze die zich toch een autootje van 20 jaar oud voor 1000 euro kon permitteren om dan mee naar zn werk te rijden blijft door die milieutaks nu rustig verder doppen want het brengt niet meer op door die hogere taksen om je leven weer op poten te krijgen. De keuringsinstanties hebben weer goed gelobbyd bij de juiste minister om duizenden nieuwe klanten bij te hebben, verplicht en zonder concurrentie. Pure commerce, zoals met de uitstootbelasting het volk misleiden om de zakken te vullen. Liefhebbers worden gestraft. Ik ben autotechnieker van opleiding, waar ga ik een montageattest vinden voor de 4cm verlagingsveren die ik 5 jaar geleden zelf op Mn vw-tje van 35 jaar oud plaatste dat nu nog geen 150.000 KMS heeft? In Mn studententijd was dat mode maar toen te duur. Een Audi zoals ik er 15 jaar geleden een tweedehandse had en toen kapotgebeuld heb wordt nu gerestaureerd na eerst ingeschreven te hebben. Depanneur huren als hij eens naar de garage moet, en druk zetten op de garagist want hij moet voor die datum naar de keuring... jammer dat ze wetten veranderen eens ze succes hebben en er een cultuur rond ontstaan is. Auto's hebben een levensduur, de wrakken die misbruikt worden om 'goedkoop' te rijden vallen er vanzelf wel vantussen hoor als er kosten aan komen, en verbruiken al meer, daar verdient de staat ook aan. Na Afrika leeghalen van grondstoffen nu de 'vuilere' auto's naar daar sturen... nobel... De properste auto is de niet geproduceerde, ipv er nieuwe bij te maken en nog goede in de andere zijn tuin te laten verderrijden. De exporteurs en fabrikanten varen bij deze kortzichtige maatregel wel, het globale wereldmilieu veel minder... België wil als kleine leerling overal schoolvoorbeeld zijn en zich profileren, maar verliest zo zijn identiteit en het gelukkig zijn van zijn burgers. Waarom slikken we dit eigenlijk allemaal en leggen we niet gewoon Brussel eens plat met onze oldtimers uit protest? Weeral te bang en braaf zoals altijd en gewoon maar slikken. Waarom geen belxit?

Vincent Rondwijk 15:18
afbeelding van Vincent Rondwijk

Ik vind het goed dat oudere auto's vaker door de keuring moeten. Er schuilen vaak meer mankementen onder de motorkap dan je denkt. Je wil er natuurlijk ook zeker van zijn dat je oldtimer zo lang mogelijk goed blijft rijden! http://www.autobedrijftimmer.nl/oldtimers-en-klassiekers/triumph-oldtimer/

  1. 1
  2. 2

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws