Duotest: Volkswagen Up! GTI & Golf GTI Mk I (2018)

 volkswagen-up-gti-rijtest-vw-golf-gti-mk1

Het is zover, Volkswagen heeft een nieuwe GTI in het gamma. De Up! komt als derde lid de GTI-familie bij Volkswagen aanvullen. Maar is het ook een échte GTI? Wij zochten het uit, en namen er de oer-GTI bij, eentje uit 1978.

Mogen we eerst even wegdromen naar die jaren 70? De geur uit de Golf I gooit ondergetekende direct terug naar zijn eerste auto. De geur van de destijds gebruikte materialen verwaait niet na zoveel decennia. Verder hebben we voor ons een goed onderhouden Golf GTI van de eerste generatie met een tikkeltje veel kilometers op de teller. Dat zorgt voor de gebruikelijke mankementen, zoals de motortemperatuur die snel oploopt. Ook de vijfde versnelling is moeilijker te vinden. En na onze fotoshoot stelden we vast dat ook de accu haar beste tijd gehad heeft, met startkabel-starten als gevolg.

volkswagen-up-gti-rijtest-vw-golf-gti-mk1

Maar waarom zetten wij - en Volkswagen zelf eigenlijk - de Golf GTI van de eerste generatie nu naast zo'n moderne Up! GTI? Wel, beide wagens hebben wat dingen gemeen. Zo hebben ze allebei een gewicht onder de ton en persen ze beiden ongeveer 110 pk uit hun benzinemotor, al heeft de up! GTI er 115 te geef. Er zijn natuurlijk ook verschillen. In de jaren 70 waren turbomotoren nog niet de norm, zodat de Golf het met een 1.6 doet die bij 5.000 opm zijn volle vermogen haalt, waar de Up! het tegenwoordig met een 1.0 driecilinder bolwerkt, en slechts 2.000 omm nodig heeft. De 200 Nm van de Up! maken hem eveneens iets kwieker en de topsnelheid van 182 km/u voor de Golf wordt door de 196 km/u van de Up! verbrijzeld. Nochtans weegt de up! met zijn 970 kg wel maar even 130 kg meer dan de oer-GTI uit de Golf.

volkswagen-up-gti-rijtest-vw-golf-gti-mk1

Toch moeten we eerlijk zijn. Ook al spreken de cijfers niet in zijn voordeel, al bij de eerste klik van de sleutel in het deurslot zijn we eigenlijk verkocht aan deze Golf. Maar eigenlijk is hij er enkel ter ondersteuning van de Up! GTI. Hij onderstreept mee het speelse karakter van de Up! GTI, dat de Golf GTI destijds ook ademde. Trap ze beiden maar eens op hun staart, je zal merken dat ze ondanks het relatief lage vermogen toch heel wat rijplezier op de boordplank gooien.

Is de Up! dan een helemaal herwerkt product? Integendeel. Hij krijgt een hoop visuele aanpassingen, zoals het rode biesje in het radiatorrooster en de grotere uitlaat achteraan. Hij heeft ook recht op 17-duims velgen met iets groter remwerk voor maar vanachter blijven het trommelremmen. Daarnaast zorgde Volkswagen ook voor een verlaagd sportonderstel met bredere sporen en werd de stuurinrichting aangepast. Tenslotte, en daar heeft de Golf GTI helemaal geen nood aan, werd ook het motorgeluid mechanisch bijgewerkt, via een systeem onder de voorruit. Omdat een driecilinder nu eenmaal nog altijd een beetje klinkt als een kinderfiets met speelkaarten tussen de wielen.

volkswagen-up-gti-rijtest-vw-golf-gti-mk1

En toch mogen die speelkaarten er blijven zitten. Want word je als oudere generatie niet terug gekatapulteerd naar je jeugd in de Golf GTI, dan heeft het speelse karakter van zo'n Up! GTI je al snel in zijn greep. Lees je vaker mee op Autofans, dan weet je dat we ons geamuseerd hebben met de gewone Up! en dat we een klein vreugdedansje maakten toen de Up! TSI plots 90 paardjes voortbracht.

volkswagen-up-gti-rijtest-vw-golf-gti-mk1

Dan begrijp je ook dat we ons in de handen wreven toen het nieuws bekend werd van deze Up! GTI. En hij stelt niet teleur. Wat hij mist in vermogen, maakt hij goed met het guitige karakter dat hij aan de dag legt. Niet bij lage snelheden, want dan kan je evengoed naar bovenvermelde TSI 90 grijpen. De Up! GTI speelt met zijn iets hogere vermogen wat meer op souplesse. Dankzij de strakkere torsiestang wordt het rijgedrag een stuk scherper dan bij de gewone Up!.

volkswagen-up-gti-rijtest-vw-golf-gti-mk1

Volkswagen heeft moeite gedaan om van de Up! GTI meer te maken dan alleen maar een extra uitrustingsniveau, wat ze bij de Golf IV GTI destijds vergaten. Toch krijgt de GTI-versie van de Up! een pak extra uitrusting zoals airconditioning, stoelverwarming, cruise control, parkeersensoren en een radio met smartphone-integratie zomaar standaard mee. Daarmee wordt het comfort-karakter van de tegenwoordige GTI's onderstreept.

GTI-prijsje

De Up! GTI heb je voor 17.140 euro. Daarmee kost hij 2.500 euro meer dan de TSI 90 pk in High-uitrusting. Je mag 17.140 euro voor een Up! dan wel veel geld vinden, daarmee rij je ook de topversie buiten bij je dealer. Al zijn er nog wel wat opties aan te vinken, zoals het panoramisch open dak of een achteruitrijcamera. Een Twingo GT heb je voor 16.000 euro, al verdwijnt die door de WLTP-standaard in september wel uit de cataloog. Verder hebben de supermini's weinig GT-versies rondrijden. Bij Volkswagen zelf is er keuze tussen deze Up! GTI, de Polo GTI en de Golf GTI.

volkswagen-up-gti-rijtest-vw-golf-gti-mk1

conclusie

Een Golf GTI Mk I is moeilijk te evenaren. Al is het maar om de rugzak aan nostalgie die de wagen meekrijgt. Toch valt op dat Volkswagen de GTI-genen mooi heeft overgeplant in de Up!. Neem daar nog bij dat de Up! van nature al speels rijdt en de kleine rakker is je ideale gokart. Het levendige onderstel en dito motortje vormen een surplus. De schroom om met zo'n kleintje de straat op te komen mag helemaal in de garage blijven.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
MilleMiglia 06:56
afbeelding van MilleMiglia

Leuk artikel!

MDS 11:26
afbeelding van MDS

Het kan toch niet kloppen dat de Up bij 2000 toeren reeds zijn volle vermogen haalt?

suskewiet 22:25
afbeelding van suskewiet

had ook graag eens een reëel vergelijk in verbruikscijfers gezien

Uw reactie