Met de lancering van de e-tron heeft Audi het startschot gegeven van haar elektrische revolutie. Maar wat wil dit juist zeggen op termijn? Tegen 2025 wil het merk met de vier ringen 12 volledig elektrische modellen aan de man gaan brengen. Alsjeblieft.
Elk automerk heeft de voorbije jaren met een roadmap staan zwaaien waarin volop de kaart van elektrificatie wordt getrokken. Om duidelijk te maken dat de e-tron niet een eenmalige ontwikkeling is, legde Audi tijdens de lancering daarvan nog eens de nadruk op de plannen bij het merk met de vier ringen. Diversiteit in modellen moet klanten alvast over de streep krijgen om aan de elektrokar te gaan.
Want tegen 2025 zullen er 12 volledig elektrische modellen bij de dealer staan blinken. Daarbij blijft Audi vaag dat het gaat om derivaten van bestaande modellen - een Audi A4 e-tron bijvoorbeeld -, al wordt dit wel aangenomen. Te meer omdat Audi laat weten dat de range zal staan bestaan uit een roedel SUV's, stationwagens en hatchbacks. Neem dus maar alle succesmodellen van Audi (A3, A4, A6,...) en zwier er een e-tron-sausje over.
Specifiek
Iets duidelijker hebben we nu al de zopas voorgestelde e-tron. Genesis zeg maar. Daar komt volgend jaar een stoerder sportback-versie van uit. Beide wagens staan daarbij op een aangepast MLBevo-platform van het VAG-concern. Daarnaast deelt Audi een elektrisch platform met Porsche dat zal zorgen voor de e-tron GT, een vijfdeurscoupé.
Op termijn zal het Duitse merk echter overstappen op het PPE-platform. Dat platform wordt speciaal binnen de Volkswagen-groep ontwikkeld om MQB-gewijs te dienen voor alles van het B- tot het D-segment. Kortom; A1, A3 en A4. Tel daar ook nog eens een specifiek voor China ontwikkelde elektrowagen bij en je komt al dicht bij de 12 elektrische modellen die Audi vooropstelt tegen 2025.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden