Nieuwe studie maakt brandhout van EURO 6-diesels

diesel-vs-benzine-nox-rating

De onafhankelijke International Council on Clean Transportation heeft een grootschalige studie naar buiten gebracht die geen mooi verhaal schetst over de diesel, oud of nieuw. Want uit de studie blijkt dat zelfs de meest vervuilende moderne benzine ongeveer dezelfde NOx-uitstoot heeft als de groenste diesel.

Een studie die van leer trekt tegen de diesel en 'm aanvalt op zijn zwakste punt; jawel, de NOx. De International Council on Clean Transportation (ICCT) - een onafhankelijke en tevens non-profit-organisatie gevestigd in Berlijn - heeft maar liefst 4.850 auto's getest. Het gaat dan zowel over benzines als diesels en over Euro 3- tot Euro 6-motoren. De resultaten van die grootschalige test werd door de Real Urban Emissions Initiative (True) in een soort van tabel gegoten. Met een driekleurig scoresysteem. Rood is ver boven de NOx-norm, geel is aanvaardbaar en groen is goed.

De resultaten maken alvast brandhout van de stelling dat moderne dieselmotoren (Euro 6d) heus conform de Europese richtlijnen zijn. Amper 10 procent zou aanvaardbare cijfers voor kunnen leggen van auto's uitgerust met een Euro 6-motor. Dit terwijl meer dan 50 procent van de Euro 6-benzinwagens groene cijfers scoort en de rest eveneens binnen de aanvaardbare normen blijft. Of iets specifieker; de meest vervuilende Euro 6-benzinemotor stoot evenveel NOx-uit als de meest groene diesel volgens de organisatie. Alle Euro 5-dieselwagen zaten op z'n minst twee keer boven de NOx-norm, de slechtste leerling van de klas zelfs 18 keer.

diesel-vs-benzine-nox-rating

Alle ogen op NOx

De ICCT kan dan ook niet anders dan besluiten dat eigenlijk zelfs moderne Euro 6-diesels niet welkom zouden mogen zijn in steden. Een uitspraak die zeker gebruikt zal worden door steden die een dieselban in willen voeren. Kanttekening aan heel dit verhaal is dat het onderzoek zich toespitst op de NOx-uitstoot en geen rekening houdt met de CO2-uitstoot.

Zo steeg voor het eerst in jaren terug de gemiddelde CO2-uitsoot in Europa, door klanten die stelselmatig overstappen van diesels (met minder CO2 maar meer NOx) naar benzines (met minder NOx maar meer CO2). Het is dan ook maar de vraag hoe houdbaar de situatie is als overheden stelselmatig diesels gaan bannen. Want diezelfde overheden (lees Europa) leggen tegen 2020 strengere CO2-normen op bij autoconstructeurs met monsterboetes in het verschiet.

De bal ligt alvast terug in het kamp van de dieselverdedigers na dit onderzoek...

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
andre123 16:31
afbeelding van andre123

met studies kan je alles bewijzen of ontkennen,afhankelijk van wie ze uitvoert is het resultaat zwart of wit.
ik ben zeker geen dieselvoorstander,nooit geweest,maar wie kan die onzin nog volgen?
hoog tijd dat ieder zen eigen conclusie trekt en studies laat voor wat het is.
voor mezelf allang gebeurd.

roland dries 00:45
afbeelding van roland dries

Ik hou het voorlopig op Diesel,mijn nieuwe wagen heeft de euro norm 6.d. Benzine is voor mij geen alternatief. Als men al die zwartkijkers moet geloven moeten we terug in de tijd.
Wat met de luchtvaart? de zeevaart enz?Electrisch, wie gaat al die energie leveren. Zolang een auto zichzelf al rijdend niet kan opladen is het weggegooid geld.Goed genoeg om rond de kerktoren te rijden. Ik verwacht in de nabije toekomst de doorbraak van waterstof,een valabel alternatief.

Leeuw 20:41
afbeelding van Leeuw

Die ganse saga rond diesel is massahysterie die we ons later nog gaan beklagen. De gemiddelde benzinewagen verbruikt 50% meer brandstof dan een kleine diesel, wat op zijn beurt nefast is voor het klimaat.
Elke brandstof heeft zijn voor en nadelen,
Het zou beter zijn om de mensen goed te informeren zodat iedereen de juiste wagen kan kiezen, die best voldoet aan de noden van zijn mobiliteit.

4g63 13:12
afbeelding van 4g63

Alkylaatbenzine kan men instant invoeren, zou 10% CO2 minder zijn, en minder uitstoot verbrandingsgassen.
Hybride doet mooie dingen, veelrijders zijn wsl beter af met diesel, aantal collega's tanken adblue, weet niet echt of je dan nog veel roet de lucht inblaast; in elk geval aangenamer om achter te rijden dan dieseltje van generatie terug.

Jos D. 18:11
afbeelding van Jos D.

Adblue is om de NOx te neutraliseren. Heeft niks met roet te maken.

Golf 21:24
afbeelding van Golf

Ik vind het niet erg dat ze van diesels af willen maar doe dat dan niet op de manier dat ze nu bezig zijn. De meeste mensen hebben nog een diesel en als ze zo verder doen wil iedereen daar van af dus je gaat ze tweedehands nooit meer verkocht krijgen, de prijzen voor tweedehands diesels zijn nu al aan het zakken. Ze zouden beter de mensen die al een diesel hebben of die tweedehands kopen met rust laten en de aankoop van nieuwe diesels verminderen. Al zo lang rijden er grotendeels diesels rond waarom moet er dan nu opeens 180° omgedraaid worden.

EDDY VIERSTRAETE 16:46
afbeelding van EDDY VIERSTRAETE

Groot gelijk. Laat de nu bestaande situatie van euronormen uitdoven en kijken naar de toekomst in plaats van de gewone werkmens nu voor onoverkomelijke problemen te zorgen in hun mobiliteit.

Eyfindar 09:27
afbeelding van Eyfindar

Was er onlangs niet bewezen dat door toepassing van AdBlue de NOx met 99% dealt?

Ive M 16:35
afbeelding van Ive M

Zelf overgestapt van diesel̂naar cng benzine auto. Nadeel, halverwege levensduur auto is motor ( kleine opgefokte ) eigenlijk zo goed als dood... onze vorige diesel deed 300.000km op 10 jaar. Op zijn slofjes. Dus is die groene auto van ons na 4 jaar op ... hij had er evengoed 10 mogen doen. dus qua milieu lijkt me dat ook geen goed idee... . Echt duurzaam is dat niet ... .Rond de kerk, benzine. Lange ritten diesel... ten spijt van de fiscaliteit ... .

Patat 00:23
afbeelding van Patat

Vraag is of dat door cng komt. Je zegt kleine blok, denk eerder dat dat het probleem is. Dringend andere fiscaliteit nodig, die kleine torretjes(los van brandstof) gaan niet lang mee en dat is inderdaad slecht voor het milieu

Vandamme Patrick 02:50
afbeelding van Vandamme Patrick

Het probleem met CNG ligt niet zozeer aan een klein motorblok maar eerder aan de onwetendheid dat de in- en uitlaatkleppen moeten worden bij gesmeerd, daardoor verbranden de kleppen te snel daar CNG onvoldoende smeringseigenschappen heeft. Tevens worden er kleinere motoren gemaakt met 3 cilinders en voorzien van een turbo waardoor deze sneller stuk gaan om toch de CO2-uitstoot te kunnen verminderen. Plaats dus een CNG-installatie in minimum een 1.6 motor en liefst zonder turbo.

Adriaan 11:54
afbeelding van Adriaan

Is die 4 jaar een veronderstelling of gebaseerd op uw eigen ervaring? Mijn vrouw heeft nu een iq met 1.0 motor 3 cilinder en 156000km, en tot dusver geen kosten. Daarmee wil ik niet zeggen dat elke kleine motor bulletproof is, maar ze lijken mij toch niet automatisch minder betrouwbaar.

Esmeralda 05:40
afbeelding van Esmeralda

Ja ik zou graag willen weten met welke wagen alle Belgische politiekers van groene partijen rijden ? ook die van de gemeentebesturen in Antwerpen Brussel en Gent ?En ook zou ik willen weten met welke persoonlijke wagens de dik betaalde EEG ambtenaren rijden die geen ... betalen als ze een auto kopen en die de autofabrikanten bedreigen met monsterboetes. Eerst was er het schandaal met software sjoemelaars en nu blijkt de zeer toxische NOx >meer uitgestoten te worden door euro 6 dan door benzine wagens!
Als de overheden van Antwerpen (luchthaven -zeehaven ) en Gent en vooral Brussel nu eens naar Japan zouden gaan,daar is veel meer verkeer maar daar pakken ze het probleem aan door de lucht te zuiveren door luchtzuivering torens te bouwen die ook nog architectonische parels zijn. Ik kan mij vergissen maar ik heb nog geen enkele politicus van groen horen spreken om dergelijke luchtzuivering installaties te bouwen. Boompjes planten en parkjes met bloemetjes dat wel en fietspaden in beton waar geen bloemetjes of bomen kunnen groeien ... dat zijn vernuftige luchtreinigers ... denken ze dat nu echt ? Of zouden we niet beter een partij oprichten met ingenieurs i.p.v. die groentjes met een zwart advocaten kleed?!
Ik hoop dat die partij bij de volgende verkiezingen het Vlaams Blok kan vervangen en dat het uiteindelijk gedaan is met Groen Blauw en Rood en Blokkers .

Jan Fontanus 17:27
afbeelding van Jan Fontanus

Eerlijke emissie-controle begint met een verbod op de aanschaf ...niet met de spoliatie van gezinsvoertuigen op de helft van hun leven door beunhazen die eerst Diesel promootten , gas taxeerden , en gelijk met het brouwen van hun verbods- maar vooral fiskale bepalingen , bezig zijn met het installeren van Saoedische vuilverwerking of 21ha zogezegd propere scheikunde …..wat nog meer aan opcentiemen opbrengt ….dan de 310 neuro jaarvergoeding in de plaats van een roetfilter voor drie jaar , die net iets duurder uitkwam zodat iedereen betaalde.Ik heb dus gisteren om te nieuwjaren op het studentenverblijf vab mijn zoon , mijn wagen buiten de ring gezet en ben met een duveltje materiaal en eten een half uur gaan stappen , ondanks mijn heupprotese en komende schouderprotese op 72 jaar .Gelukkig hebben we zelf met onze voeten gestemd en wonen we nu 130km van dit beunhazenrijk waarvan ik de schoonverdiepsmoelen een defenestratie van Leuven wens.Gezinnen met één inkomen , hypotheken , bezig met hun daken te isoleren en andere trut , kopen geen niewe wagens in 2020! Niets voor de burger alles voor de tronies ,achter de zwarte torens die Antwerpen nu rijk is!Ik wens hen allen het ergste in 2020! Enkel stemmen voor het rottigste partijtje dat we kunnen vinden want die bendes versterken we niet!!!

Arthur 22:24
afbeelding van Arthur

Beste Yves,
I zou de rapporten nog maar eens goed doorlezen.

Euro 6d in pas in januari 2020 ingegaan.
Ten tijde van je verhaal bestonden nog geen diesels die aan 6d voldeden en konden dus ook niet getest worden.

Overigens is het wel spijtig dat zelfs in 2017 sommige merken zo'n dramatische emissies hebben. Terwijl VW de zwarte Piet krijgt toegespeeld, waren er in 2017 nog steeds merken die 20 keer boven de norm zaten. Na 2021 zal dat echter niet meer mogelijk zijn.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws