Dieselwagen is niet meer rendabel voor privéverbruik

diesel of benzine keuze 2018

Een dieselwagen in privébezit is een fiscale aderlating die je niet meer kan stelpen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mobiliteitsclub VAB. De hogere aanschafprijs, hogere belastingen, duurder onderhoud en gestegen prijs aan de pomp maken het economisch niet meer rendabel om te dieselen. Kijk even mee naar de onthutsende cijfers.

+210.000 kilometer, zoveel moet je gemiddeld met een nieuwe dieselwagen rijden om de meerprijs aan de pomp er tegenwoordig uit te halen ten opzichte van een benzinewagen. Een straf cijfer dat VAB publiceert in haar laatste VAB-Mobiliteitsbarometer. Daarbij houdt de mobiliteitsclub nog geen rekening met de hogere inschrijvingstaks (BIV), hogere jaarlijks verkeersbelasting en hogere onderhoudskost voor de dieselwagen. Kortom: een dieselwagen is economisch eigenlijk niet meer rendabel voor een privépersoon.

Belgische beslissing

Het gevolg natuurlijk van de beslissing van de overheid om het cliquetsysteem toe te passen. Daardoor is diesel sinds 2016 systematisch duurder geworden. Reken daar nog de sterk gestegen internationale marktprijs voor ruwe aardolie bij en de prijs aan de pomp is de hoogte in gejaagd. Een dieselauto mag dan nog altijd zuiniger zijn in realiteit, het prijsverschil per honderd kilometer (wat je nu betaalt om honderd kilometer ver te geraken) is gezakt tot amper 95 eurocent in het voordeel van de diesel.

diesel of benzine keuze 2018

Anders gezegd; met de huidige pompprijzen betaal je voor de gemiddelde diesel 8,99 euro per honderd gereden kilometers voor brandstof (aan 5,5 l/00 km), bij de gemiddelde benzine is dat 9,94 euro (6,4 l/100 km). Twee jaar geleden zorgde de lagere dieselprijs er nog voor dat het verschil tussen diesel en benzine maar liefst 2,22 euro per honderd kilometer bedroeg. Waardoor het voordeel teniet is gedaan op amper twee jaar.

Leasingemotie

Hoe zich dat in baar geld vertaalt? Moeilijk te berekenen natuurlijk, want elke chauffeur weet andere cijfers voor te leggen. Uit de resultaten van de 2.000 respondenten kan VAB toch interessante cijfers trekken. Zo betaalt de gemiddelde dieselrijder 448 euro per jaar meer aan brandstof dan in 2016. Een benzinerijder "amper" 171 euro.

diesel of benzine keuze 2018

VAB vroeg ook naar maatregelen die chauffeurs nemen om de hogere brandstofprijzen te counteren. Bij de privégebruikers stond "een goedkoper tankstation kiezen" met stip op één. Bij de leasingrijders gaf 41% aan "niets" te ondernemen. Binnenkort een hobby van de rijken, autobezit? Het begint er steeds meer en meer op te lijken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Adriaan 16:15
afbeelding van Adriaan

Diesel? Wat is dat juist? Ik ken enkel B7 als alternatieve brandstof voor E5 en E10, en lpg of cng.

4g63 17:36
afbeelding van 4g63

Duurdere verzekering ook, duurder onderhoud? 13j gedieseld toen m nog 80 cent stond, precies goedkoper dan 2.0i nu.

Jelledr 18:05
afbeelding van Jelledr

Jaarlijks zo weinig betalen??? Wij tanken om de 2 weken gemiddeld 55-70 euro voor een tank. Het is echt duidelijk dat ze nu onze laatste vrijheid willen ontnemen.
Als je ziet hoeveel de kosten systematisch duurder zijn geworden, krijgen we binnen-aantal tijd nog veel meer mensen die geen wagen kunnen betalen.
Alles verloopt volgens plan lijkt me.

Nu de wagen... volgende stap de chip? Degoutant!

andre123 19:50
afbeelding van andre123

die chip hebde toch allang,alleen noemen ze het SMARTFONE

C. 19:26
afbeelding van C.

In een verstokt (diesel)autoland als België waar ze niet genoeg budget en plaats hebben om de infrastructuur up to date te houden zou een mentaliteitsverandering misschien wel op zijn plaats zijn. Ook in reistijd is de auto in dit kleine land namelijk niet meer 'rendabel'. De wegen slibben jaar na jaar meer dicht. Autorijden mag iets duurder gemaakt worden maar zeker niet eindeloos aub. Wel zouden de alternatieven ook veel aantrekkelijker gemaakt moeten worden.

Koen Jansen 23:17
afbeelding van Koen Jansen

Trekt op niks

Jelledr 06:24
afbeelding van Jelledr

Vorig bericht werd niet volledig getoond, waarschijnlijk omdat het niet strookt met de algemeen geaccepteerde waarden en normen. Maar waarom werd doorheen al die jaren niets gezegd over de mogelijke gevaren van uitstoot van de giftige gassen. Ook is de eerste elektrische wagen ontstaan ergens in 1903. Toch koos men ervoor om fossiele brandstoffen te gebruiken. Dus werden we gedurende al die tijd bedrogen en voorgelogen.

Sven 09:55
afbeelding van Sven

Dat zal een andere reden hebben, want wij plegen tot op vandaag geen censuur op de lezersreacties. Ieder mag zijn mening hier spuien, daar knippen we niet in. Tenzij je aanvallend, racistisch of beledigend wordt, dan grijpen we moderator-gewijs in. Maar dan vermelden we dat ook in een edit.

Mathieu 12:33
afbeelding van Mathieu

Wij worden over alles dom gehouden:
er is bijvoorbeeld een evengoed alternatief voor kernenergie, dat is Thorium. Maar Thorium is niet splijtbaar, dus men kan er geen bommen mee maken.
Heel veel CO2 komt (liefst 9% van de totale uitstoot) van de massaproductie van koeien (bijvoorbeeld in Amerika) maar daar zegt men ook niets over.
In de uitlaatgassen van vliegtuigen zit aluminium, en dat komt gewoonweg terug op de aarde terecht.
Enz...

4g63 22:49
afbeelding van 4g63

Toen bestond al enkele jaren benzine en kruk drijfstang met dezelfde beweging als een verbrandingsmotor bestond toen al vrij lang, ipv stoom kwam iemand op het idee van benzinenevel te laten ontploffen en diene man z'n idee heeft het gehaald. Zijn wel meer dingen die het niet gehaald hebben, auto met jet motor bijvoorbeeld. Auto op perslucht, tof idee, tank onder druk zetten en laat moteurke maar snorren, is te koop niet eens zo duur maar ook hier geraakt dit niet globaal verspreid en pikken grote spelers dit niet op.

Jelledr 23:05
afbeelding van Jelledr

Bedankt Sven. Fijn om te horen dat er geen censuur is. Racistische zever hoeven we zeker niet. Aanvallend ook niet en beledigen is onbegrijpelijk voor mensen met onze leeftijd.

Mathieu, bedankt voor die tip over thorium. Kende ik nog niet. Van die aluminium was ik op de hoogte. Blijkbaar zou dit nefast zijn voor ons bewustzijn. Er zou zelfs een link zijn met autisme en dementie. Toegegeven weet ik er weinig van.

Ben heel blij dat meer en meer mensen toch kritischer beginnen worden. Hopelijk begint iedereen eens te beseffen dat we belazerd worden. Jammer genoeg is de kudde zich nog van geen kwaad bewust. Maar om een ze een voorzetje tegen geven; Wat in de Jupiler leage (vandaag)gebeurd, gebeurd ook op wereldschaal maar erger. Puur bedrog, corrupt en eigenlijk levensbedreigend voor ons.

Vele zaken worden in scène gezet. Einddoel is onze vrijheden afnemen. Wat we kunnen doen is bewust worden omtrent die denkbeeldige gevangenis. Daarna meer burgerlijke ongehoorzaamheid en uiteindelijk hun plannen doen mislukken.

Al die marionetten die ons deze absurde wetten opleggen maken deel uit van een groter geheel dat achter de schermen opereert. Gaan stemmen maakt zelfs niets uit.
Je wordt zelfs in deze (democratie) verplicht om een keuze uit te brengen. Verplicht om Europese parlementsleden (die je van haar nog pluimen kent) te verkiezen die autorijden willen verbannen voor de massa.
Het begon met onze wapens, nu de wagen, onze huizen (absurde energie-regels) tot zelfs nu ook onze organen. Stel u maar eens voor dat je bijvoorbeeld op de E17 een ongeval krijgt en klinisch doodverklaard wordt. Uw wagen is Total loss, zelf ben je zwaargewond, eenmaal in het ziekenhuis krijgt je familie te horen dat je zelf niet meer te redden bent. Als goedgelovige slaven stemmen ze in met orgaandonatie. Komaan zeg. Auto’s en andere zaken kunnen nog dienen voor wisselstukken maar die brengen klaarblijkelijk niet genoeg in het laatje. Maar die organen zijn big business.

Wij trappen er met opengesperde ogen in. We laten ons pluimen gelijk dood pluimvee en laten ons belazeren gelijk hersenloze wezens. Hopelijk kunnen we ooit het tij keren en onze vrijheden terugwinnen.

Hendrik 20:52
afbeelding van Hendrik

Spijtig genoeg zit in deze reactie heel veel waarheid...

Herwig Coryn 08:10
afbeelding van Herwig Coryn

We worden wijsgemaakt wat deze misdadige politici in dit rotland willen. En het gelag betalen altijd wij...

Uw reactie

vaa-en-fiscale-aftrekbaarheid-berekenen

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws