Een dieselwagen in privébezit is een fiscale aderlating die je niet meer kan stelpen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mobiliteitsclub VAB. De hogere aanschafprijs, hogere belastingen, duurder onderhoud en gestegen prijs aan de pomp maken het economisch niet meer rendabel om te dieselen. Kijk even mee naar de onthutsende cijfers.
+210.000 kilometer, zoveel moet je gemiddeld met een nieuwe dieselwagen rijden om de meerprijs aan de pomp er tegenwoordig uit te halen ten opzichte van een benzinewagen. Een straf cijfer dat VAB publiceert in haar laatste VAB-Mobiliteitsbarometer. Daarbij houdt de mobiliteitsclub nog geen rekening met de hogere inschrijvingstaks (BIV), hogere jaarlijks verkeersbelasting en hogere onderhoudskost voor de dieselwagen. Kortom: een dieselwagen is economisch eigenlijk niet meer rendabel voor een privépersoon.
Belgische beslissing
Het gevolg natuurlijk van de beslissing van de overheid om het cliquetsysteem toe te passen. Daardoor is diesel sinds 2016 systematisch duurder geworden. Reken daar nog de sterk gestegen internationale marktprijs voor ruwe aardolie bij en de prijs aan de pomp is de hoogte in gejaagd. Een dieselauto mag dan nog altijd zuiniger zijn in realiteit, het prijsverschil per honderd kilometer (wat je nu betaalt om honderd kilometer ver te geraken) is gezakt tot amper 95 eurocent in het voordeel van de diesel.
Anders gezegd; met de huidige pompprijzen betaal je voor de gemiddelde diesel 8,99 euro per honderd gereden kilometers voor brandstof (aan 5,5 l/00 km), bij de gemiddelde benzine is dat 9,94 euro (6,4 l/100 km). Twee jaar geleden zorgde de lagere dieselprijs er nog voor dat het verschil tussen diesel en benzine maar liefst 2,22 euro per honderd kilometer bedroeg. Waardoor het voordeel teniet is gedaan op amper twee jaar.
Leasingemotie
Hoe zich dat in baar geld vertaalt? Moeilijk te berekenen natuurlijk, want elke chauffeur weet andere cijfers voor te leggen. Uit de resultaten van de 2.000 respondenten kan VAB toch interessante cijfers trekken. Zo betaalt de gemiddelde dieselrijder 448 euro per jaar meer aan brandstof dan in 2016. Een benzinerijder "amper" 171 euro.
VAB vroeg ook naar maatregelen die chauffeurs nemen om de hogere brandstofprijzen te counteren. Bij de privégebruikers stond "een goedkoper tankstation kiezen" met stip op één. Bij de leasingrijders gaf 41% aan "niets" te ondernemen. Binnenkort een hobby van de rijken, autobezit? Het begint er steeds meer en meer op te lijken.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 22 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 23 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 23 uur geleden