Hyundai i40 kijkt een beetje bozer

Hyundai geeft zijn grote berline en break i40 een facelift en rommelt uiteraard aan het motorenpalet om hem volledig Euro 6d Temp-conform te maken.

De grote berline en break i40 van Hyundai krijgen een tweede facelift na die van 2014 om zijn naar Hyundai-normen ongebruikelijk lange carrière van 8 jaar (5 jaar is de gewoonlijke levensduur van een Koreaans model) nog wat op te rekken. Het eerste wat opvalt, is het nieuwe front, dat veel meer agressie uitstraalt dan voordien. De i40 krijgt het nieuwe, zeshoekige radiatorrooster van de rest van het gamma aangemeten, dat dankzij glanzend metaal nog meer opvalt. In combinatie met de naar het midden aflopende koplampen geeft dat de Koreaan een beetje een boze gezichtsuitdrukking, waar overigens niets mis mee is. De auto krijgt andere velgen en in het interieur kan je voortaan als optie contrasterende decoratiestukken op de deurpanelen bestellen. Een botswaarschuwing met automatische noodremfunctie is voortaan standaard.

Smartstream

De oude 1.7 CRDi-diesel gaat naar de prullenmand als gevolg van de nieuwe Euro 6d Temp-uitstootnormen en wordt vervangen door de 1.6 Smartstream-diesel, die we ook al kennen uit andere modellen van het merk. Hij ontwikkelt 115 pk en 280 Nm of 136 pk en 320 Nm, waarbij de krachtigste versie aan een zeventraps-DCT wordt gekoppeld. Het benzineaanbod is wat beperkter, want je kan enkel kiezen voor een atmosferische 1.6 met 135 pk en een koppel dat in deze tijd van pittige turbomotoren wijselijk wordt verzwegen. Hij is er trouwens enkel met een handbak.

Tijdstip: 12:49
Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Jelledr 20:00
afbeelding van Jelledr

Nogal gevoelloos. Zeker niet lelijk maar toch niet echt iets waar ik warm van word. In dit segment is de Mazda 3 toch meer overtuigender qua look. Voor de rest prima wagen. Toch een merk om in de gaten te houden. Zijn goed bezig.

Tom Brysse 09:33
afbeelding van Tom Brysse

Slechtste auto dat ik ooit heb gehad, in 6 jaar tijd meer binnen geweest dan dat er goed aan was...

Mathieu 10:22
afbeelding van Mathieu

Ik vind het persoonlijk nutteloze updates. Ze hadden beter zoals Ford gedaan en een volledig nieuw model gemaakt. Zelfs met de updates is hij eigenlijk al verouderd de dag van vandaag.
Een 1.6 atmosferisch als benzine? Enkel manueel? Met alle dieselperikelen vind ik dit niet zo slim.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws