Het is beslist, vanaf juli 2019 moeten elektrische auto's in Europa verplicht evenveel geluid produceren als auto's met een verbrandingsmotor. Of anders gezegd; je geruisloze auto zal verre van meer geruisloos zijn.
Laat het maar aan Europa over om een rits absurde wetten te verzinnen. De laatste in rij? Geluidloze elektrische voertuigen luider maken. Jawel, dat las je goed. De Europese Unie is er namelijk van overtuigd dat elektrische wagens onder de 20 km/u levensgevaarlijk zijn voor zwakker weggebruikers. Mede door het ontbreken van geluid.
Stofzuiger op de weg
De oplossing? Vanaf juli 2019 zijn automerken verplicht om elektrische auto's uit te rusten met een geluidsignaal dat tot 20 km/u moet uitgezonden worden. Het volume van dat geluid moet daarbij minimaal 56 dB bedragen en groeien tot maximaal 75 dB. Of in mensentaal; ruwweg zo luid als een stofzuiger of naaimachine. Boven de 20 km/u neemt het geluid van de rollende banden de taak over als waarschuwingssignaal voor zwakke weggebruikers.
Daar stopt de regel trouwens niet, want vanaf 2021 zullen alle elektrische auto's (dus ook die nu al rondrijden) verplicht uitgerust moeten worden met zo'n systeem. Of de constructeur gaat opdraaien voor de prijs daarvan? Dat is nog maar de vraag.
Blinden beschermen
De beweegredenen achter deze wet? Blindengeleidehonden. Verschillende organisatie voor slechtzienden hebben al meermaals aan de alarmbel getrokken dat elektrische auto's zogenaamde 'stille killers' zijn. Een onderzoek uit 2015 wees uit dat een slechtziende 40% meer kans heeft om omver te worden gereden door een elektrische auto dan door een auto met verbrandingsmotor omdat blindengeleidehonden vaak niet horen dat er een elektrische auto in beweging is.
Wat voor geluid net moet geproduceerd worden staat compleet vrij. Jaguar is één van de eerste constructeurs die naar buiten komen met hun EV-geluid. Het Audible Vehicle Alert System noemen de Britten het en het klink nog het meest als een ruimteschip recht uit een SciFi-film.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden