BMW X5, Jaguar i-Pace en Audi Q3 scoren 5 NCAP-sterren, Fiat Panda 0

euro ncap

Horen ook nog in dat rijtje thuis; de Hyundai Santa Fe, Peugeot 508, Volvo S60 en V60. Al is het niet allemaal feest bij de Euro NCAP, want er zijn ook twee studenten die met slechte punten naar huis gaan, de nieuwe Jeep Wrangler en Fiat Panda.

De Euro NCAP heeft er weer een drukke periode op zitten, want het veiligheidsorgaan gooide maar liefst 9 auto's tegen de muur in de naam van veiligheid. Met kanjers zoals de BMW X5, Jaguar i-Pace en Audi Q3 is het natuurlijk geen verrassing dat de 5 sterren vlot over de toonbank vlogen. Ook rakkers zoals de Volvo S60 & V60, Peugeot 508 en Hyundai Santa Fe kunnen voortaan pronken met een 5/5 op hun rapport. De FCA-groep komt er iets slechter van af.

Wacht, 0 sterren?!

Euro NCAP besloot namelijk ook de nieuwe Jeep Wrangler en huidige Fiat Panda aan haar test te onderwerpen. Die laatste wist geen enkele ster binnen te halen. Jawel, nul sterren. Het gevolg natuurlijk van het feit dat de Panda ondertussen al weer bijna 8 jaar mee draait. Om alles in perspectief te brengen; dezelfde generatie Panda wist bij zijn lancering in 2011 nog 4 sterren te scoren. Waardoor de Panda niet plots "minder veilig" is geworden, Euro NCAP hanteert gewoonweg veel zwaardere eisen om punten te scoren.

euro ncap

Het gevolg zagen we daardoor eerder al bij de nieuwe Suzuki Jimny, ruige werkpaarden komen er vaak niet zo goed vanaf. De Wrangler van Jeep bewijst dat nog eens. Amper 1 ster mag die mee naar huis nemen. Grote doodsteek is het ontbreken van passieve en actieve veiligheidssystemen. Een automatische noodrem, dodehoekdetectie, dat soort zaken. Al helpt het natuurlijk niet dat een aanrijding met een voetganger ook geen al te mooie resultaten naar boven bracht. Je best niet laten aanrijden door een Wrangler dus, luidt het Autofans-advies.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
MilleMiglia 10:06
afbeelding van MilleMiglia

Euro ncap is zichzelf wat belachelijk aan het maken vind ik. Resultaten zijn totaal van de pot gerukt. De technische snufjes, die vaak dan nog enkel als optie zijn te krijgen wegen veel te zwaar door. Deze dienen om een ongeval te vermijden, maar brengen weinig bij als je effectief ergens tegen knalt. Je gaat niet minder zwaar gekwetst zijn als je achterop een vrachtwagen knalt omdat je dodehoekcontrole hebt

Pieter E 10:14
afbeelding van Pieter E

Wat een klucht. Ik ben van mening dat de Fiat Panda het veiligst is.
Tegenwoordig zitten er zoveel dingen op een wagen die het zogezegd veiliger maken, maar het enigste effect dat deze hebben is dat de aandacht van de bestuurder verslapt en hij fouten maakt.
Wanneer gaan ze nu eindelijk 10 sterren aftrekken voor wagens met touchscreens?

John 14:29
afbeelding van John

NCAP zou zijn eerste 5 sterren moeten uitdelen aan het basismodel, op basis van de crash gegevens. Nadien mogen ze er gerust nog 5 extra bij doen voor alle optionele toeters en bellen die het rijden extra veilig kunnen maken. Zo kan je neutraal blijven vergelijken.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws