De verwarring omtrent de toekomst van diesels wordt met de dag groter en groter. Het Europese Gerecht heeft bepaald dat steden vrij mogen zijn in de keuze om diesels al dan wel of niet toe te laten, ongeacht de Euro-norm. Waardoor gloednieuwe diesels mogelijks vanaf 2022 niet meer welkom zijn in Brussel.
Uit de assen die heel het dieselgate-verhaal achterliet besloot de Europese Commissie streng op te treden voor de diesel. Om de industrie echter de tijd te geven om aan te passen toverde het een overgangsperiode uit haar hoed. Tijdens die periode mocht de uitstoot van stikstof nog met factor twee boven de norm liggen. Waardoor Euro 6-diesels dus als "proper" mogen worden bestempeld, ook al overschrijden ze dik de opgelegde normen. Dik tegen de zin van grootsteden die kreunen onder de vervuiling. Steden zoals Madrid, Parijs en... Brussel.
Die drie streden trokken naar het Gerecht van de EU om die beslissing aan te vechten en kregen gelijk. De Europese Commissie heeft ten onrechte de stikstof-normen versoepeld voor de automobiel-industrie. Het gerecht geeft de EU nu een jaar om orde op zaken te zetten. Al wordt aangenomen dat deze discussie niet voor 2022 opgelost zal worden, gezien de Commissie nog in beroep kan gaan. Een belangrijke datum trouwens, want vanaf 2022 vervalt de "overgangsperiode" en zijn Europese steden - toch op dit moment - vrij om te bepalen wat wel of niet binnen komt.
Complete dieselban al in 2022
Het gevolg kan zijn dat steden zoals Madrid, Parijs en Brussel daad bij woord houden en vanaf 2022 alle diesels (dus ook nagelnieuwe modellen met dieselmotor) bannen uit het centrum. Is dit het geval, dan wordt aangenomen dat kleinere steden snel zullen volgen. Een watervaleffect dat kan leiden tot het compleet bannen van de diesel in Europa.
Grote dupe van heel dit verhaal is de consument, zonder twijfel. Nu al. Want is de diesel eenmaal in 2022 verboden, dan bestaat er geen twijfel meer. Nu een nieuwe auto kopen echter, dat is zoals spelen op de beurs. Want voor je het weet is je investering (lees: restwaarde) verdwenen als sneeuw voor de zon. De consument heeft nu meer dan ooit nood aan duidelijkheid maar Europa lijkt die niet te kunnen geven, gezien het zichzelf wekelijks tegenspreekt.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 5 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 8 uur geleden