Europese merken beseffen eindelijk waar ze op af stevenen, trekken aan alarmbel

acea alarmbel

15 Europese constructeurs beginnen stilaan te beseffen dat ze zich het komende decennia terug heruit zullen moeten vinden om te kunnen voldoen aan strengere uitstootnormen. De reactie? Overkoepelende organisatie ACEA aan de alarmbel laten trekken bij Europa en haar lidstaten om er nog eens over na te denken.

De ACEA, een belangenverdedigingsgroep van de Europese automobielsector, heeft in naam van een 15-tal Europese automerken aan de alarmbel getrokken. De oorzaak? De strenge uitstootnormen die automerken zullen moet halen tegen 2030. Cijfers die trouwens met die automerken samen werden vastgelegd. Meer nog, volgens de ACEA is het reduceren van de CO2-uitsoot van personenauto's tegen 2030 met 37,5 procent in theorie mogelijk maar zal het in de praktijk zorgen voor een sociaal economische slachtpartij.

Mogelijk maar het kost moeite

Het is dus mogelijk, het behalen van de regels die de Europese Unie samen met de Europese automerken op heeft gelegd. Alleen zijn de automerken nu tot het besef gekomen dat het halen van die regels handenvol geld, moeite en tijd zal kosten. De doelen zouden te veel eisen van de auto-industrie, met nefaste gevolgen (sluiting fabrieken, ontslagen, boze aandeelhouders en gekrompen bonussen).

acea alarmbel

Daarnaast werpt de ACEA een kip-of-ei-verhaal in de strijd. Want volgens de groep zijn er nog te veel obstakels om geëlektrificeerde auto's op grote schaal aan te kunnen bieden. Daarbij zit vooral een slechte laadinfrastructuur hoog. Al kost het daarnaast ook veel geld om alternatief aangedreven auto's te bouwen. Waardoor de ACEA zich genoodzaakt ziet de Europese Commissie op de vingers te tikken. Die moeten eerst de laadinfrastructuur op orde krijgen voor ze zulke strengen doelen mogen neerpennen.

Waar gaat het nu echt om?

Al enkele decennia legt de Europese Unie systematisch strengere normen op voor de auto-industrie voor het terugdringen van uitstootnormen. Normen die eveneens decennialang werden vastgelegd na grootschalig overleg met de industrie. Na het ontbranden van Dieselgate heeft de EU echter het hef wat in eigen handen genomen en gekozen strenger op te treden voor de industrie. Het resultaat is dat de EU niet voor de braafste vooropgestelde normen heeft gekozen tegen 2021 en 2030 maar wel voor normen die de industrie aan het denken zouden zetten.

acea alarmbel

Specifiek gaat het over een gemiddelde vlootwaarde (alle auto's die je verkoopt) van 95 g/km tegen 2021 en van 60 g/km tegen 2030. Europese constructeurs zagen geen probleem met dat eerste cijfer, omdat ze volop in zouden zetten op diesels (moderne diesel geraken onder die 95 g/km CO2). De Europese klant heeft echter besloten de diesel opzij te schuiven. Tel daar ook nog eens de vraag naar crossovers bij (iets dat de automerken zelf in de hand hebben gewerkt) en de gemiddelde CO2-uitstoot is terug aan het stijgen in plaats van dalen bij automerken.

Het gevolg is dat automerken stilaan beginnen te beseffen waar ze op af aan het stevenen zijn, door jarenlang niet genoeg in te zetten op een vergroening van de vloot. Er wordt dan ook aangenomen dat automerken in 2021 massaal boven die 95 gram-norm zullen steken en fikse monsterboetes opgelegd zullen krijgen. Waarna de machtsstrijd pas echt zal losbarsten. Want vertikken automerken die boetes te betalen... sja, wat dan? Gaat Europa bedrijven kelderen met duizenden werknemers? Wat meteen het perverse van heel dit spierballengerol naar boven haalt. Want de grote dupe van heel deze evolutie zal de werknemer en de klant zijn, niet de autobedrijven of Europa.

Lees HIER nog wat meer over de spelregels die Europa op heeft gelegd tegen 2021.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
JL 12:52
afbeelding van JL

Bravo voor dit moedige stukje!

(En zeg er maar gerust bij dat Europese fabrikanten jarenlang diesel hebben uitgedragen als het ecologische alternatief, naar consumenten én naar overheden. Omdat ze daarop een technologische voorsprong hadden op de Aziaten (die qua benzineblokjes sterk stonden). Het ging zover dat veel Aziatische merken dieselmotoren van Europese makelij in hun modellen gingen lepelen. Omdat ze anders hun auto's niet verkocht kregen.)

tomtom 13:35
afbeelding van tomtom

Diesel onder de 95g/km tegen 2021? Ha!

Met WLTP halen ze met moeite een waarde onder de 120g/km. Zelfs de vrij dure merken als BMW en Mercedes halen maar op hun best ongeveer 110g/km voor hun zuinigste C-klasse of 3-reeks, wat volgens mij zelfs NEDC2 is (en dus afgeleid van en lager dan de echte WLTP-waarden). Dus, 95g/km dat ze dachten te halen met diesel tegen 2021? NOPE.

Alles goed en wel, maar diesel onterecht de hemel inprijzen is niet nodig, dat werd vroeger al genoeg gedaan.

Hoe zit het trouwens met Mazda en hun SkyActiv-X technologie? Zitten ze daar met hun benzines ondertussen aan een gelijkwaardige CO2-uitstoot als hun dieselmotoren? Want de meeste moderne benzinemotoren halen ongeveer 130g/km aan CO2-uitstoot, wat niet zo veel meer is dan de dieselvarianten en zeker niet zo veel als het verschil dat in veel hoofden nog leeft. Een benzineslurper van 9L/100km is van tien jaar geleden, niet van nu.

Waxweazel 13:43
afbeelding van Waxweazel

Eigenlijk zijn de overheden hier ook zwaar in de fout.
Allemaal willen ze uiteindelijk volledig elektrisch gaan, maar er is geen enkel land die hun oplaadpunten echt op een aanvaardbaar niveau heeft. Een plof-motor is momenteel nog steeds veel makkelijker in gebruik door de vele tankstations en het snel volgooien van de tank.
Vanaf er een land is dat elektrische auto's gelijk waar (plaats) en snel (binnen de minuut of 2) kan opladen, dan pas zal het gewone volk beginnen overstappen op elektrische voertuigen. Puur uit gebruiksgemak, niet omdat we verplicht worden.

tomtom 20:30
afbeelding van tomtom

Om het constant bewegend doel van uitstootnormen te halen wat betreft CO2 is een HEV al voldoende, laat staat een PHEV of een EV. Een HEV kan je even goed voltanken met plofwater, net als een klassieke wagen.

Vergeet niet dat een simpele HEV al een pak efficiënter is dan een zeer moderne dieselwagen, vaak 20% minder CO2-uitstoot. De normen zijn dus niet zo absurd, maar we moeten wel een beetje begrijpen dat klassieke tech zonder energierecuperatie of assistentie van een elektromotor niet genoeg te bieden heeft. Allez, ik wil het wel, graag zelfs, maar het lijkt er niet op.

andre123 14:37
afbeelding van andre123

en in welk land kan jij je plof-auto gelijk waar tanken?
WIJ HEBBEN HIER EEN LAADPAAL IN HET DORP,GEEN TANKSTATION.
WIJ HEBBEN EEN LAADPAAL AAN HUIS ,GEEN TANKSTATION........................................ ok niet iedereen heeft de mogelijkheid,maar ook niet voor een tankstation...................
wie nu nog een diesel koopt(tenzij profecioneel en heel veel km) is evengoed in fout,goed wetende dat hij binnen een paar jaar in de problemen komt,maar ja dan ligt het weer aan de staat,europa,beleid,wat WE WISTEN HET NIET.
en nee ik ben geen politieker die zijn winkel verdedigd,nog ne groene die stemmen wil ronselen.

Fred 15:20
afbeelding van Fred

Och arme, velen beseffen niet dat het gedaan is voor de doorsnee mens,weg autoplezier,weg vrije aankoop keuze...veel bla bla, en de rijke reden voort ...in hun dikke ev SUV s,betaald door de firma of staat...wordt eens wakker...

andre123 16:51
afbeelding van andre123

nomaals ik rij niet met een dikke ev betaald door iemand anders
word wakker en focus niet alleen op tesla of audi en consoorten.
velen rijden met een golfke(om maar iets te noemen)die duurder is dan mijn ev.
km kostprijs zullen we al maar helemaal over zwijgen.

tomtom 20:35
afbeelding van tomtom

De doorsnee mens kan nu al gemakkelijk modellen kopen die voorzien zijn om te voldoen aan toekomstige uitstootnormen: HEVs, PHEVs en EVs.

Helaas, in de lagere budgetten zijn deze soorten niet alomtegenwoordig, maar dat komt vooral omdat de automerken ferm aan het slabakken zijn qua technische vooruitgang en vernieuwing in hun aanbod. Ik geloof echter wel dat dat in de komende jaren ferm gaat keren, zeker als de grote fabrikanten niet anders kunnen door dwingende wetgeving.

JL 21:58
afbeelding van JL

Persoonlijk denk ik ook dat de meeste mensen te veel "fuss" maken van de range van EV's. Met een realistisch bereik van 300km is 90% van de mensen gediend. Op die één of twee autoreizen per jaar na, dan. Met 300km kan je zonder problemen 5 dagen per week 50km woon-werk verkeer doen, zonder laden. Met 300km kan je ook gemakkelijk naar de zee, de Ardennen, Parijs of Amsterdam, enkele rit. En eens daar ga je toch niet meteen terugkeren.

Natuurlijk moet je thuis kunnen (traag of snel)laden. Of ergens anders kunnen snelladen. Als supermarkten nu eens zouden investeren in snelladerplaatsen? Nagenoeg elk gezin gaat minstens 1x per week naar de supermarkt. Dan koop je naast je boodschappen meteen een batterijlading aan...

andre123 09:17
afbeelding van andre123

voila,dit is nu eens een reactie zoals ik het altijd bedoelt heb.
wat de keuze in modellen in de lagere budgetten betreft zoals tomtom aanhaalt,ook mee akkoord,nog ff geduld wordt aan gewerkt.

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws