Zowel meest als minst ecologische auto komt uit Zuid-Korea

adac ecocijfer ecologische auto

Duitse automobielorganisatie ADAC onderwierp vorig jaar 109 auto's aan een strenge ecotest en komt met verrassende cijfers op de proppen. Daarbij slechte cijfers voor de Koreanen én een verrassend cijfer voor de UP GTI.

Duitse automobielorganisatie ADAC wordt vaak gevreesd door de auto-industrie. Terecht, want de organisatie neemt geen blad voor de mond en test auto's zonder verpinken aan veel strengere tests dan wat de Europese Unie voorschrijft. Waardoor je misschien wel kan zeggen dat de ecocijfers van ADAC de meest reële cijfers op de markt zijn.

Vorig jaar werden maar liefst 109 auto's serieus aan het tandwiel gevoel, ook wagens die voldoen aan de Euro 6-temp normen. ADAC kijkt daarbij naar de stoffen CO2, CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxide) en HC (koolwaterstof). Stoffen die slecht voor mens en milieu zijn. De resultaten? De resultaten van de test (zowel op de testbank als op de weg) gooit ADAC in een formule waarbij een auto maximaal 60 punten kan scoren op CO2-vlak, en 50 punten op de cocktailmix van de andere stoffen. Hoe lager de waarden, hoe hoger de punten. De resultaten?

Zuid-Korea in haar onderbroek gezet

Alvast geen mooi rapport voor Kia en SsangYong. Want beide Zuid-Koreaanse constructeurs krijgen een dikke 0. De Rexton 2.2 diesel AWD automaat van SsangYong legde in de reële tests een verbruik van 9,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 300 g/km voor. Daarnaast beschikt de SUV niet over een SCR-katalysator waardoor ook de NOx-waarden buitensporig hoog liggen.

adac ecocijfer ecologische auto

De Sorento 2.2 CRDi AWD automaat van Kia doet het marginaal beter met een CO2-uitstoot van 255 g/km maar heeft eveneens geen noemenswaardige emissiecontrolesystemen aan boord. Beide wagens doen het daarmee slechter dan een Chevrolet Camaro met een 6.2 V8 aan boord. Doen het ook ontiegelijk slecht; de Fiat 500X 1.4 MultiAir en de Jeep Compass 1.4 Multiair.

Wat dan weer de meest ecologische auto's zijn volgens ADAC? Tijd voor de top!

10: Volkswagen Up! GTI

(82 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Kijk, hier worden we verschrikkelijk blij van. Want niet enkel is de UP! een handig stadskarretje en het GTI-derivaat een complete lolbroek. De UP! GTI blijkt ook nog eens de 10 meest ecologische wagen die ADAC vorig jaar aan haar test onderwierp. Groen, snel, compact en fun... daardoor meteen ook de ultieme hothatch?


09: Volkswagen Caddy 1.4 CNG

(86 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Een streepje straffer is het feit dat een bestelbusje zuinig is dan zo'n kleine koekendoos op wielen. Dat heeft natuurlijk te maken met de CNG-tank in deze Caddy. CO2-neutraal mag het goedje dan wel niet zijn, het stoot wel een stuk minder van de andere kwalijke stoffen uit.


08: Opel Astra 1.4 CNG... en Tesla Model X 100D

(87 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Jawel, is het je voor het milieu te doen, dan ben je even ecologisch bezig met en Opel Astra op aardgas dan met een Tesla Model X. Met die kanttekening dat de Tesla stukken meer kost en in realiteit nog een stuk slechter voor de dag zal komen als je de fabricage van de batterij mee in de berekening zou nemen. Desalniettemin scoort de Tesla hoog door de nul-uitstoot van ongezonde stoffen. Elektriciteit opwekken... daar hangt echter nog steeds een CO2-uitstoot aan vast.


07: Hyunda Nexo

(88 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Een auto die puur water uitstoot, die moet toch de volle punten halen? Nou, niet helemaal, want ook waterstof produceren kost een aardige duit CO2. Ruwweg heeft zo'n Nexo 137 g/km C02 nodig. NOx, CO en HC komen dan weer niet uit deze Nexo. Wordt de productie van waterstof geoptimaliseerd, dan kunnen waterstofauto's binnenkort wel eens potten breken.


06: Toyota Yaris 1.5 Hybrid

(89 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Met de focus op plug-intechnologie wordt vaak vergeten dat de "klassieke" hybridetechnologie op ecologisch vlak een sterke vuist kan maken. Volgens de zware ADAC-test stoot verbruikt zo'n hybride-yaris in realiteit 4,8 l/100 km en stoot hij 132 g/km CO2-uit. De uitstoot van verontreinigende stoffen is dan weer opmerkelijk laag.


05: Fiat Panda 0.9 CNG & Nissan Leaf (40 kWh)

(91 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Zo slecht het resultaat van de Fiat 500X, zo straf het resultaat van de Fiat Panda op CNG. Het is meteen ook de hoogst genoteerde auto op aardgas. Waarmee hij even ecologisch voor de dag kan komen als een Nissan Leaf (40 kWh). Pittig detail: Fiat biedt de CNG-versie momenteel niet mee aan in België. Zonde.


04: Hyundai Kona EV (64 kWh)

(96 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Bereid je voor op een elektrisch festijn vanaf nu. Want hoewel ADAC de elektrische wagen een vrij strenge handicap geeft met een CO2-uitstoot van 579 gram per opgewekte kilowattuur die uit het stopcontact komt zorgt het zuinig omspringen met de energie en het complete gebrek aan andere schadelijke stoffen voor een mooi rapport. De nieuwe elektrische Kona wurmt zich meteen binnen op stek 4.


3: BMW i3s (94ah) & smart fortwo EQ

(98 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

De "sportversie" van de BMW i3 blijkt in de tests even ecologisch als de kleinste elektrische auto op de markt, de smart fortwo EQ. Beide rakkers stoten 100 g/km CO2 uit (lees: dankzij de opgewekte energie) maar hebben geen last van CO, NOx of HC.


2: Volkswagen e-UP!

(99 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Is zo'n UP! GTI nog niet ecologisch genoeg voor je? Dan biedt Volkswagen ook nog de e-UP! aan. Die elektrische versie krijgt de zilveren medaille van ADAC in haar test. Net zoals bij de Fiat Panda op CNG een pijnlijk detail: momenteel kan je de e-UP! niet meer verkrijgen. Dan toch maar de GTI?


1: Volkswagen e-Golf

(100 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Numéro uno is wederom een product van Volkswagen... maar dan wel nog verkrijgbaar. De e-Golf is volgens ADAC de meest ecologische auto die het vorig jaar heeft getest. Toch is het niet de meest ecologische auto op de markt. Hoezo? Wel...


Absolute nummer 1: Hyundai Ioniq Electric

(105 punten)

adac ecocijfer ecologische auto

Wat hier aan de hand is? Wel, ook in 2017 onderwierp ADAC een rits auto's aan haar strenge tests. In 2017 zat daar onder andere de Hyundai Ioniq Electric bij en die wist maar liefst 105 punten te halen. Waardoor de elektrische Zuid-Koreaan in 2018 niet voorbijgestoken werd in de test van ADAC.


Zin om zelf eens door de resultaten te snuisteren?
ADAC ECOTEST 2018
ADAC ECOTEST 2017

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
X 13:59
afbeelding van X

De Up is niet tiende, maar dertiende... Vreemde telling hebben jullie.

Yvesw 16:01
afbeelding van Yvesw

X: ADAC plaatst auto's met dezelfde score op een eigen stek. Ietwat oneerlijk natuurlijk. Want waarom zou de BMW i3s met 98 punten hoger mogen staan dan de smart EQ met 98 punten? Wij zetten ze alvast op gelijk stek en dan valt de UP! GTI inderdaad niet op plaats dertien maar wel op plaats 10. ;-)

Peeters Gustaaf 10:08
afbeelding van Peeters Gustaaf

Een goeie software !!!

AVR 11:07
afbeelding van AVR

En de Kia E-Niro waren ze precies vergeten? Of de Optima SW PHEV? Wel opvallend: Allemaal lichte auto's qua gewicht (wat op zich dan weer logisch is...). Misschien dat ze bij ADAC is een gewichtscoëfficiënt moeten toevoegen. ;-)

Cisse 11:39
afbeelding van Cisse

Waarom? Welk voordeel geeft extra gewicht dan voor het milieu?

AVR 18:19
afbeelding van AVR

Extra gewicht geeft geen voordeel, maar minder gewicht wel. Minder gewicht vraagt minder energie en dus minder brandstof/elektriciteit om te verplaatsen. Gevolg: lichte auto's scoren altijd beter omdat gewicht hen een voordeel geeft. Maar door het gewichtsverschil worden eigenlijk appels met peren vergeleken, vandaar misschien een gewichtscoefficient.

kho 19:47
afbeelding van kho

Als extra gewicht geen voordeel geeft waarom moet er dan een gewichtscoefficient toegepast worden.

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws