Hyundai ziet stijging elektrische Kona met 500%

kona electric

Volgens Hyundai is de elektrische doorbraak ingezet. Maar liefst 1 op 4 Kona's worden zonder verbrandingsmotor besteld. Aan 250 stuks zitten ze al.

Ook opmerkelijk is dat slechts 3% kiest voor de goedkopere Kona met kleinere batterij(39,2 kwh). 97% kiest dus voor de grote 64 kwh met 449 km theoretische range. De schrik om zonder batterij te vallen zit er dus wel degelijk in. Het omslagpunt ligt blijkbaar rond de drie-, vierhonderd kilometer.

benzine SUVs blijven in opmars

Verder liet Hyundai ons weten dat 1 op 2 bestelde Hyundai's SUV's zijn, dit terwijl 4 van de 14 aangeboden modellen SUV's zijn. 70% van de SUV rijders kiest voor een benzine, vijf jaar geleden was dat nog omgekeerd.

Hyundai Tucson facelift 2018

Laatst gepubliceerd

Reacties (25)

Plaats een reactie
Edison 12:40
afbeelding van Edison

Onbegrijpelijk, gezien het enorme prijsverschil tussen de elektrische en benzine versie.
Reken dan nog het feit mee dat op 4 februari “gray day” voor de deur staat en de EV rijders vanaf 5 februari dus de facto CNG rijders zijn.
Binnen het gamma van Hyundai lijkt de Ionic Hybride dan toch wel een beter keuze voor wie ecologisch zijn steentje wil bijdragen.

Hugo Meeus 07:23
afbeelding van Hugo Meeus

Volledig akkoord. Hybride is beste keuze ivm milieu. El. centrales zijn ook zeer milieu belastend. Voor de toekomst zie ik het beste alternatief met motoren op waterstof.

Peter 13:30
afbeelding van Peter

Waterstof? Waterstof afsplitsen van aardgas.. stokkeren ... Overpompen... Weer omvormen... Kost enorm veel energie. Bovendien komt CO2 vrij bij het afsplitsen van de waterstof.. de zuivere batterij wagen is mss niet de goedkoopste maar voor wat nu beschikbaar is wel de simpelste milieu vriendelijkste oplossing

PieterBS 17:05
afbeelding van PieterBS

Wat is lis met waterstof afsplitsen van water?

tomtom 12:29
afbeelding van tomtom

En vanaf dat de opwekking van elektriciteit in ons land evolueert, evolueert de uitstoot van de elektrowagen mee. Niet zo met de CNG-wagen.

Edison 14:37
afbeelding van Edison

Tegen dat de opwekking van elektriciteit in ons land evolueert, is uw (CNG of electro)-wagen een oldtimer.

tomtom 08:23
afbeelding van tomtom

We zullen zien, maar ik denk dat er nog sneller nieuwe kerncentrales staan dan dat uw nieuwe CNG-wagen een oldtimer is geworden. Niet vergeten dat die grens ondertussen op 30 jaar oud is gelegd.

GLENN 18:13
afbeelding van GLENN

Aangezien men van plan is om de nucleaire centrales te vervangen door gascentrales ziet het er niet zo goed uit voor de evolutie van de gemiddelde uitstoot van de elektrische wagens in België.

De enige manier om hier op korte termijn een kerncentrale te bouwen is, om zoals in het VK, een gegarandeerde stroomprijs te geven aan de investeerders. Je vind niet veel gekken om 10 miljard te investeren in iets waar je geen duidelijk rendement kunt uithalen gezien het wispelturig beleid van onze politici.

tomtom 19:43
afbeelding van tomtom

Neen, maar vergeet tevens niet dat de CO2-uitstoot van een elektrische wagen zelfs met volledige fossiel opgewekte elektriciteit nog steeds lager is dan die van een wagen op diesel of CNG. Hoe komt dat? Omdat een verbrandingsmotor moet moeite 50% rendement haalt, terwijl een elektriciteitscentrale met gemak veel hogere cijfers haalt, waardoor de verliezen bij transport en conversie voor elektricteit ruimschoots worden gecompenseerd.

GLENN 20:21
afbeelding van GLENN

De beste STEG’s halen idd ongeveer 60% rendement. Indien gekoppeld met een WKK tot 80%, maar deze zijn relatief kleinschalig en gekoppeld met industriële processen (in België toch). Dus ja beter dan CNG, voorlopig slechter dan nucleaire opwekking. Het is te hopen dat de waterstof economie (op basis van hernieuwbare bronnen) snel gelanceerd geraakt.

Iemand 16:01
afbeelding van Iemand

U weet toch dat deze transmissie verliezen enz gemiddeld 66% bedragen eer de stroom uit uw stopcontact vloeit?

GLENN 18:34
afbeelding van GLENN

Ik had het over het energetisch rendement van de machine zelf om gas in elektriciteit om te zetten.

DidierVdM 20:23
afbeelding van DidierVdM

Over 10 jaar is de CO2 uitstoot gelinkt aan kerncentrales groter dan deze gelinkt aan gascentrales. Het verlengen van kernenergie draagt dus hoogstens tijdelijk en in steeds kleinere mate bij aan de klimaatstrijd. Intussen stijgt het risico steeds meer.

andre123 08:20
afbeelding van andre123

nieuwe kerncentrales is al veel te laat.
enig idee hoelang het duurt vooraleer een nieuwe centrale op het net staat?
vergeet uw korte termijn maar.
wat de co uitstoot van gascentrales betreft,daar kan aan gewerkt worden.
als een kerncentrale iets uitstoot moet er niet meer aan gewerkt worden............

tomtom 08:21
afbeelding van tomtom

Niet vergeten dat elektriciteit uit kernsplitsing eveneens bij grijze energie wordt gerekend. Daar zit echter veel minder CO2-uitstoot aan vast dan bij verbranding van fossiele brandstoffen zoals kolen of gas.

Dus de facto CNG-rijders? Nope.

andre123 13:28
afbeelding van andre123

voor een groot gedeelte van de ev rijders bestaat gray day niet eens vermits ze rijden met zelfgeproduceerde stroom,die anders toch maar ingepikt wordt door electrabel en co,en duur wordt doorverkocht aan hun gewone klanten.
trouwens,was cng niet ecologischer dan diesel?

Edison 08:53
afbeelding van Edison

CNG is inderdaad ecologischer dan diesel, maar niet CO2 neutraal.

Toch een bedenking over het zelf opladen met zonnepanelen: wanneer we verplicht een digitale teller moeten aanschaffen, wordt het de bedoeling om zelf geproduceerde stroom ook zelf te gaan gebruiken, op het moment dat die geproduceerd wordt.
Dus dan mag de EV rijder ‘s nachts gaan rijden en overdag opladen...
Het alternatief is overdag uw stroom aan groothandelsprijs aan Elektrabel te verkopen, en ‘s nachts 10x duurder terug te kopen.

andre123 18:17
afbeelding van andre123

wees gerust,het laatste woord is nog niet gezegd over die domme meters....
volgens de laatste info zou het voor zonnepaneeleigenaars al minstens 3 jaar uitgesteld worden.trouwens wie zegt dat ik die gangsters MOET binnenlaten,de meter staat op prive eigendom.........

Edison 20:27
afbeelding van Edison

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat er nog veel weerstand komt tegen die meters.

Daarnaast maak ik mij ook nog de volgende bedenking: momenteel worden de EVs fiscaal nog de hemel in geprezen, maar eens de politiekers het stroomverbruik gaan beginnen vergelijken met de rest van uw stroomverbruik (wasmachine etc), zullen voornamelijk de Tesla en i-pace rijders nog vogelvrij verklaard worden.

andre123 16:16
afbeelding van andre123

tegen die domme meters?sluit u aan en teken het manifest van testaankoop

Marino 20:27
afbeelding van Marino

Klein detail, uw huidige meter is niet uw eigendom maar is van de distributienetbeheerder. U hoeft ze niet binnen te laten, ze kunnen u perfect van buiten ondergronds of aan de paal zonder stroom zetten :)

ttdg 18:18
afbeelding van ttdg

Zolang wij geen betere opslag voor energie, batterijen, hebben kunnen wij niet klimaat neutraal werken zonder nucleaire stroom. Energie uit wind of zon is niet continu aanwezig.

andre123 20:02
afbeelding van andre123

zolang de boel niet in de lucht vliegt zul je bedoelen?
er wordt tenminste aan gewerkt,eindelijk

Jacques 11:36
afbeelding van Jacques

Gedijde energie is wel permanent aanwezig we hebben bij ons 2maal per dag hoog en laag water, zonder risico van vervuiling, een groot water rsevoir bouwen aan de kust kan, ook kunnen we werken met permanete golfslag en deze omzetten. Dit kan allemaal zonder subsidies eens de investering is terug betaad niets dan winst ! Nederland bewijst dit.

Jelledr 11:55
afbeelding van Jelledr

Is dat met die fameuze deal die onze super goede overheid wist te versieren?

Zouden die mensen daar met hun vette postjes weten dat er vroeger aan landbouw gedaan werd op plekken waar de gletsjers zijn?

Mss toch weer een slimme zet om bevolking te verdelen. Dus opzetten tegen mekaar en er bovendien nog eens massaal geld uit halen. Want al die nieuwe wetten en regels die ze kunnen uitschrijven om die mss wel grote klimaat leugens te verdedigen zullen massa’s geld opbrengen.

Wij kregen leuk cadeau van die mensen die het toch oo zo goed voorhebben met ons. Onze nieuwbouw voldoet niet genoeg aan hun voorwaarden ivm epb. Wij krijgen nog de kans om enkele aanpassingen te doen maar indien we dit niet doen hebben we voor 6 e-punten boven de norm een leuk te betalen bedrag over te maken aan die vredelievende mensen.

1/3 van de prijs van de gewone Kona aub!

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws