Sloeg Mazda bal mis met MX-5 30th Anniversary Edition?

mazda mx 5 30 anniversary edition

De meest succesvolle roadster ter wereld blaast dit jaar 30 kaarsjes uit. Waardoor Mazda terecht fier is op wat ze verwezenlijkt hebben met de MX-5. Maar is de MX-5 30th Anniversary Edition echter een eervol eerbetoon?

De revival van de Britse compacte roadster werd 30 jaar geleden niet in gang gezet door een model van MG, Jaguar of Triumph. Nee, het was het Japanse Mazda dat haar visie op de wereld losliet tijdens het autosalon van Chicago. Nu, dertig jaar later stelt Mazda haar 30e verjaardagsmodel voor van de ondertussen immens populaire MX-5. Dat modelletje is beperkt tot 3.000 exemplaren en draagt de MX-5 30th Anniversary Edition-benaming.

Oranje boven?

Tot op dit punt geen vuiltje aan de lucht, want we kunnen verjaardagsmodelletjes vaak smaken. Alleen, waarom moet deze editie zo... oranje zijn. We begrijpen dat Mazda haar racewagens vaak oranje accenten geeft maar denk je aan de klassieke MX-5 NA, dan springt oranje niet te geest.

mazda mx 5 30 anniversary edition

Een donkergroen exemplaar met gouden velgen en een bruin stoffen dakje, had dat geen beter eerbetoon geweest aan de oer-MX-5? En dan zijn er nog de specs. Want de 30th AE is een brouwsel van al bestaande goodies voor de reguliere MX-5. Geen extra paarden, geen unieke mechanische componenten of interieuronderdelen. We hebben het, buiten die oranje kleur, allemaal al eens gezien op de MX-5.

Extra extra

De versie om de tiende verjaardag te vieren van de MX-5 - de NB MX-5 10th Anniversary Edition - kreeg nog exclusieve snufjes zoals een manuele zesbak (in plaats van 5-bak), unieke dempers van Bilstein, exotische 15-duims aluminium wielen en een sper tussen de achteras.

mazda mx 5 30 anniversary edition

Ach kom, misschien zijn we aan het zeuren om te zeuren. Want met een prijs van 31.990 euro blijft zelfs deze verzameleditie best betaalbaar voor de gewone man. België zal trouwens 124 exemplaren toebedeeld krijgen. Steeds met softtop en... knaloranje kleur.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
JanMijnBotte 09:53
afbeelding van JanMijnBotte

124 exemplaren, I saw what you did there Mazda...

DH 12:44
afbeelding van DH

124 exemplaren, en de originele kleur van de Barchetta, Say no more

JanMijnBotte 10:24
afbeelding van JanMijnBotte

Blijkbaar heeft het verkeerde merk de 30th Anniversary gemaakt xD
https://toyotagazooracing.com/jp/86/grade/britishgreenlimited/?fbclid=Iw...

Jelledr 12:15
afbeelding van Jelledr

Ja die felle oranje kleur die blijkbaar geen metaalkleur is, daar ben je voor of tegen. Puur persoonlijk.
Wat me stoort is dat ze doen alsof deze kleur speciaal is ontwikkeld voor deze wagen. Komen die kleuren niet allemaal van toeleveranciers zoals bv: DuPont?
Valt het niet op dat de laatste tijd, oranje een kleur is die bij veel merken in de brochure is te vinden?

De Rays velgen zijn dan weer een mooi extra. Zo ook de brembo remmen.

En wat ook positief is, is dat er nu globaal verdeeld wordt. Vorige editie was in België alleen verkrijgbaar in Titanium Flash Mica. In de rest van de markt was het Soul Red met beige interieur. Bij ons was dat interieur dan weer grijs-wit.
Dus bij ons was dit in mijn ogen echt geen jubileum editie. In Duitsland was die toen verkrijgbaar als ‘Sendo special edition’.

Eerlijk gezegd vind ik dit toch wel meer geslaagd als een eerbetoon dan de ‘25th anniversary’ bij ons.

Bovendien doen deze aanpassingen me denken dat er FL aankomt. Zogezegd was die net geweest maar Mazda wordt bijna 100j dus wie weet krijgen we nog meer speciaals te zien.

Over deze editie nog dit:
Mocht ik geld op overschot hebben dan zou ik dit speeltje meteen kopen en bijhouden tot er terug weer iets speciaals bij mag komen te staan.

Een man in Italië heeft er zijn hobby van gemaakt en heeft het huis omgevormd tot Bnb. Miataland Italy. Hij heeft er heel veel.

Kevin E 19:42
afbeelding van Kevin E

Wel wat vreemd verwoord:

"exotische 15-duims aluminium wielen en een sper van Torsen."

Torsen is geen "merk" maar eerder een systeem van differntieel welke werkt met torque sensing, zoals je ook een platen sper hebt, een systeem met lamellen of een haldex.
Als je het over merken wil hebben: Quaife maakt hoofdzakelijk torsen differentiëlen, terwijl bv Drexler, Cusco of OS Giken gekend staan voor differentiëlen met platen.

//EDIT: 100% gelijk Kevin. Door het samenvoegen van twee zinnen kwam het resultaat er inderdaad wat gekjes uit. ;-)

Kevin E 20:36
afbeelding van Kevin E

Geen erg! Blijven gaan met autofans.

En betreft de ND Miata: we mogen zo blij zijn dat fabrikanten nog zo'n speelgoed op de markt brengen. Er komt een tijd dat we het enige plezier nog op circuit gaan mogen zoeken met een dedicated tracktoy.

Ludo Vander Vliet 19:22
afbeelding van Ludo Vander Vliet

Prachtige wagen en verkoopt als gek.
In de VS op 4 uur uitverkocht.
Qua België zeker interessant gezien deze wagen ten eerste full option is om te beginnen.
Vervolgens de Recaro zetels die je normaal niet kan bestellen als optie, de Brembo remmen die je op geen enkel ander model kan zetten hier in België, Bilstein schokdempers, sperdifferentieel, de Forged Rays velgen die 700$ per stuk kosten los, het alcantara pack dat in de deurpanelen en het dashboard verwerkt zit, de prachtige Race oranje kleur die je anders niet kan kiezen. De oranje kleur is verder volledig verwerkt in het interieur en de zetels, ook de ventilatie uitgangen in het dash hebben een oranje cirkel. Kortom je krijgt een op en top sportieve versie van de MX-5 met alles er op en er aan.
De visie van Mazda is een perfecte wagen te maken voor rijplezier, betaalbaarheid voor iedereen en daar zijn ze weer perfect in geslaagd
Volgens mij kent de auteur van dit artikel niet goed waarover hij aan het schrijven was.
En ja, ik heb em besteld ook als kenner.

Benny Mertens 22:11
afbeelding van Benny Mertens

Groot gelijk Ludo - je neemt me de woorden uit de mond.
En ja, ik heb er mij ook eentje besteld.

Jelledr 22:41
afbeelding van Jelledr

De 25th was in minder dan een uur uitverkocht. Waren wel maar 100 exemplaren in de VS.

Ik vind deze toch echt wel iets speciaal. Lang geleden eigenlijk. Deze editie is velen malen beter dan die in mijn ogen bestolen SE, de160 edition. Deze hier doet me min of meer terugdenken aan de Mazdaspeed. Deze kwam uit net voor de NC.

Beniewd voor de volgende met de centennial. Wie weet wordt het dan terug iets klassieker qua uitstraling. Met bovendien mss een echte facelift.

Vandamme Patrick 18:20
afbeelding van Vandamme Patrick

Wanneer gaat men eens een 4-zitmodel maken zoals de ooit gekende Nissan 100 NX en met een T-bar? Altijd dat stoffen dak, ik had een MX 5 met stoffen kap die doorgekerft werd en koud overigens in de winter. Dus laat ze eens een model RF maken met 4 zitplaatsen. Als Nissan het kon, waarom twijfelen ze dan? De verkoop zou hoger liggen en kan je de Kids eens meenemen zoals een andere versie die ik had: de Mazda MX 3. Hopen dat dit kan, ik zou geen seconde twijfelen voor een MX5 mét 4 plaatsen.

Jelledr 11:12
afbeelding van Jelledr

Tegenwoordig is er niet echt een markt hiervoor. Eigenlijk mogen we blij zijn dat ze deze wagen aanbieden, toch in een periode waarin alles ruimtelijk en praktisch moet zijn.

Ik had destijds ook de mx-3 en toegegeven, het was niet echt een pretje om mij achteraan mee te rijden.

Toch was het inderdaad een super wagentje. 1.6 110pk. Verbruik van geen 8 liter. Trok goed op en hield heel goed de baan. En bovendien eens een sunroof waar je echt iets aan had.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws