Start-stopsysteem nefast voor levendsuur motor?

start-stop-functie

Doorheen de levensduur van een wagen zal de motor gemiddeld 50.000 keer gestart worden. Wagens uitgerust met een start-stopsysteem kunnen tot wel 500.000 keer de motor terug opstarten gedurende hun leven. Nefast voor de motor?

Het Start-stopsysteem, de heilige graal in de auto-industrie om de C02-uitstoot op papier een stuk lager te krijgen. In de realiteit zorgt het vooral dat je motor steevast afslaat wanneer je tot stilstand komt. Hoewel het debat meestal gaat over de houdbaarheidsdatum van de startmotor, moet je ook de impact op de motor niet onderschatten.

Krukas is grootste slachtoffer

Onze Engelse collega's van AutoCar wisten in een interessant interview wat feiten boven te halen over het gehele start-stopsysteem. Zo kon je in de inleiding al lezen dat het systeem over het gehele leven van de wagen er voor zorgt dat het aanslaan van de motor maar liefst vertienvoudigt. Niet zozeer een probleem voor de startmotor, wel een uitdaging voor de krukas. Wanneer de motor loopt staat de krukas namelijk niet in direct contact met de drijfstangen dankzij een dun laagje olie. Geluk maar, want metaal dat op metaal beweegt is meestal geen lang leven beschoren.

Wanneer de motor echter stopt, verdwijnt ook de olie (wegens geen druk) en raken de twee oppervlakken elkaar aan. Start de motor terug op, dan is er een fractie van een seconde dat de metalen krukas en drijfstangen elkaar in beweging raken zonder olie. Doe dit 500.000 keer en er blijft niet veel meer over van de verbinding...

Er is hoop

Gelukkig zijn fabrikanten volop bezig om oplossingen te vinden. Zo is er enerzijds het gebruik van nieuwe materialen die een lager wrijvingscoëfficiënt hebben, anderzijds het toepassen van olie die - wederom - zorgt voor weinig frictie. De oplossingen zijn er, de technologie is echter nog relatief nieuw. Het is dan ook nog maar de vraag hoe de eerste generatie start-stopmotoren er binnen een paar jaar zullen uitzien.

GIF van krukas: "Cshaft". Licensed under Public domain via Wikimedia Commons

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Barre 12:48
afbeelding van Barre

Afschaffen dat irritant speeltje , nu de actieve bochtverlichting nog aanpakken en we zijn terug beetje zelf aan het autorijden . . .

Alfred 13:04
afbeelding van Alfred

Wat heeft start-stop en bochtenverlichting te maken met zelf autorijden? Als je nu begon over automatische cruisecontrol, waarschuwingen voor botsingen inclusief zelfremmend, lane assist, ... Maar start-stop?

JanMijnBotte 13:12
afbeelding van JanMijnBotte

Wat is er mis met die actieve bochtverlichting? Dit is samen met verwarmde spiegels en achteruitrij sensoren een van de weinige elektronische gadgets die ik echt nuttig vind!
Als ik met een auto rij zet ik dit systeem altijd uit. Ik betwijfel trouwens dat het stoppen en starten van een wagen niet meer problemen/uitstoot veroorzaakt dan het laten draaien...

Rebel 13:31
afbeelding van Rebel

Start-stop systeem, bochtenverlichting, verwarde spiegels, achteruit sensoren, lane assist, zelf remmende wagens, led verlichting in en onder deuren, verwarmde zetels, noisemaker,...zijn allemaal nuteloze dingen!

JanMijnBotte 13:42
afbeelding van JanMijnBotte

Uhm, neen.
Sommige dingen ervan zijn onnuttig, maar enkele hoog uitzonderlijk zijn praktisch :D

Alfred 13:52
afbeelding van Alfred

@Rebel: Verwarde spiegels zijn inderdaad lastig, veel voorkomend probleem wat tot ongevallen kan leiden ten gevolge van afsnijden / niet verlenen van voorrang. Verwarmde spiegels daarentegen zijn veiliger, indien de spiegels niet verward zijn en ook gebruikt worden.

snoeys danny 10:35
afbeelding van snoeys danny

waarom moet dat zogezegde irritante speeltje afgeschaft te worden en waarom moet die bocht verlichting ook aan gepakt te worden ? als dat volgens u zo irritant is en die bocht verlichting ook maar niks vind dan vraag ik me af waarom koop je dan een auto met die functies erop want volgens u is dat allemaal niet nodig koop dan toch een lelijk eendje of blijf gewoon met de fiets rijden

RoCo4Car 14:11
afbeelding van RoCo4Car

In de file zet ik start-stop af, daarbuiten bij rood licht, spoorweg heeft het zijn nut al bewezen.
hybride technologie is hier de oplossing zodat de motor gedurende langere tijd kan slapen.

Yannick 16:34
afbeelding van Yannick

Als er nu iets is waar ik een hekel aan heb dan is het Start/Stop. Das bij mij al een automatische, een druk op de startknop en direct op de knop die dat irritante systeem uitzet.

Het kan ook niet anders dan slecht zijn op lange termijn. Je start een auto meer dan 10 keer méér per dag op een ritje van hier naar de winkel en terug.

homanito 20:53
afbeelding van homanito

Het is en blijft een klote ding die start en stop, I.p.v. Uitschakel knop zou het beter een inschakel knop zijn, zou voor mij gemakkelijker zijn.

Spec 22:23
afbeelding van Spec

Heb het bij mijn Kia-verdeler laten uitschakelen bij aankoop.

Chris Van Dee 19:06
afbeelding van Chris Van Dee

Moet nu voor een kia picanto van mij met start stop een accu kopen kosten 291 euro

Chuwie 12:19
afbeelding van Chuwie

Ze plaatsen het ook op auto's met automatisch versnellingsbak, overbodig spul als je het mij vraagt. De meeste constructeurs leveren dit systeem met een aan/uit knop, hiermee kan ik mee leven.

jakke 16:26
afbeelding van jakke

ik denk dat, moesten we de reactie van sommigen hier volgen, we nog met de Fort T reden.
alles wat automobiel constructeurs hebben "uitgevonden" (zelf in te vullen) botste op weerstand en werd daarna toch gemeengoed.
(of heb je nog zo 'n pook om je voorontsteking bij te regelen?)

snoeys danny 10:51
afbeelding van snoeys danny

ik rij met een resente B klasse 180 de start stop functie werkt niet de moter is op nog geen 5 minuten op temperatuur en werkt nog niet in de garage zeiden ze dat het aan de temperatuur ligt binnen in de cabine belachlijk he inderdaad ik ben er voor verder gegaan ik heb hem door iemand laten uitlezen en die kwam tot de ontdekking dat het probleem in de sam module zit dat is de hoofdcomputer die alles regelt van uw wagen

Hendrik 16:59
afbeelding van Hendrik

Morgan kopen, heb je al die troep niet nodig..

albert engelen 10:50
afbeelding van albert engelen

ik vind start stop niet ok wel bij langdurig oponthoud maar dan zet ik hem zelf wel uit

4g63 12:48
afbeelding van 4g63

Niet alleen motor, electronica bij oa yaris en urban cruiser starten soms niet meer na stilzetten van start/stop systeem, 'eco' toestand af gaf dan ineens minder problemen.

Bert.S 11:04
afbeelding van Bert.S

Onzin stukje van de auteu over weglopende olie vanuit de ruimte tussen de krukas en drijfstang als de motor stilstaat.
Die ruimte is minimaal (geen 3 mm of zo) door de viscositeit van de olie en hygroscopische werking van die heel kleine ruimte, blijft het er echt wel tussen zitten.

Ronald 17:07
afbeelding van Ronald

Het enige nadeel, als de gehaaste voorligger aan een "rood verkeerslicht" zijn auto al 'n halve meter laat vooruit lopen (alsof het dan sneller groen zou worden) want dan slaat die motor al terug aan terwijl dat nog niet nodig is. Bovendien eerst aan ons eigen denken en dan pas aan de ander (lees: het milieu) is typisch menselijk gedrag. Enfin, ik gebruik het systeem zo veel mogelijk!

Ronald 17:23
afbeelding van Ronald

Aan elk voordeel zal wel een nadeel kleven. Het gaat er om wat je belangrijk vindt; dat je kleinkinderen NIET ondergronds moeten leven of dat je auto verslijt?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws