Rij-impressie: Ford Focus (2018)

ford-focus-2018-rijtest

De vierde generatie Ford Focus volgt de weg die de Fiesta heeft ingeslagen en komt er in een veelvoud van versies. Elk met hun eigen klemtoon en mechanische eigenschappen. Het maakt de keuze er niet noodzakelijk gemakkelijker op.

Ford gaat meer dan ooit voor diversiteit en dat is ook het geval bij de nieuwe Focus. Hij is er als Trend (standaard), Titanium (extra uitrusting), ST Line (extra sportief), Active (extra avontuurlijk) en Vignale (extra luxueus). En dat is zonder de Focus ST en Focus RS gerekend die later het aanbod zullen vervoegen.

Ruimere veiligheid

Volgens Ford komt de nieuwe Focus met meer geluids- & rijcomfort en technologie, zonder aan zijn traditioneel positieve rijeigenschappen te hebben ingeboet. Elke Focus komt daarom met een gloednieuwe chassisstructuur die in de volgende jaren ook onder heel wat andere Fords zal te vinden zijn. Het C2-platform is tot 80 kg lichter, maar ook 20% stijver en maakt heel wat nieuw veiligheidssnufjes mogelijk zoals Stop & Go, verkeersbordenherkenning, adaptieve cruisecontrol met centreerfunctie, Adaptive Front Lightning System en de tweede generatie Active Park Assist dat volautomatische parkeren mogelijk maakt met een druk op de knop.

ford-focus-2018-rijtest

Hoewel de buitenafmetingen van de Focus min of meer gelijk zijn gebleven nam vooral de wielbasis toe. Een ingreep waar de achterste passagiers van profiteren met respectievelijk 5 en 6 cm extra knie en schouderruimte.

Vast of onafhankelijk

Ook nieuw zijn de drie standaard rijmodi "Normal", "Eco" en "Sport" die op elke versie en motorisatie aanwezig zijn. Naast invloed op het gaspedaal en het gewicht van de stuurservo, hebben ze ook invloed op het ESP. Een individuele modus, waarin jezelf de verschillende parameters kunt kiezen, is er jammer genoeg niet maar had wat ons betreft best gemogen. Zeker omdat ze, als je de adaptieve dempers aanvinkt (een primeur voor de Focus), ook daarop invloed hebben. Maar daar stoppen de vele verschillen tussen alle varianten en specificaties nog lang niet.

ford-focus-2018-rijtest

Voor het eerst hebben sommige versies immers een torsieas voor alle motorisaties onder de 150 pk. Enkel de break Clipper en Vignale hebben telkens recht op een onafhankelijke achterophanging. De starre as, met de lichtgewicht force vectoring-veertechnologie van de Fiesta ST, is weliswaar lichter maar ook goedkoper. Wat vast een van de redenen is om ze te monteren. Een slim trucje dat VW bijvoorbeeld ook toepast op zijn Golf. Het maakt de demping van de basis-Focus net dat tikkeltje drukker. Maar al bij al is de algemene comfortfactor er wel op vooruit gegaan.

Polariserend

Op de lancering proefden we alvast van de 120 pk sterke 1.0 EcoBoost vijfdeurs in Titanium-trim en de 182 pk sterke 1.5 EcoBoost driecilinder. Zeg maar een lichtjes teruggeschroefde versie van de motor die Ford introduceerde op Fiesta ST. Los daarvan is het ook goed om weten dat Ford ook bepaalde motoren aanbiedt met een 8-trapsautomaat die het samen met GM ontwikkelde.

ford-focus-2018-rijtest

Andere nieuwigheden/gadgets zijn er in de vorm van FordPass Connect met ingebouwde modem, draadloos opladen voor je smartphone, SYNC 3 met 8-duims aanraakscherm, Bang & Olufsen audiosysteem en een head-updisplay. Dat laatste weet zich te onderscheiden door zijn configureerbaarheid en het feit dat het het eerste in zijn soort is dat kan worden afgelezen door dragers van gepolariseerde lenzen.

Voortreffelijk

Wat betreft de 1.0 EcoBoost valt er met uitzondering van de naar Ford-termen ietwat vage handbak en het feit dat het motortje op het heuvelig testparcours toeren nodig heeft, weinig negatiefs te melden. Toch niet al je binnen de lijntjes kleurt. Een gedachtengang waar het chassis van de nieuwe Focus duidelijk op is afgesteld. Het ESP grijpt daarom ook snel maar erg subtiel in wanneer je richting limiet gaat. Al is dat ongetwijfeld minder relevant voor de instapper dan voor de 182 pk sterke 1.5 EcoBoost.

ford-focus-2018-rijtest

Die ontleent zijn aandrijflijn van de Fiesta ST en is voorlopig de meest complete/leuke versie. Niet alleen vanwege zijn sublieme motor, die in de Focus iets minder sportief en luid voor de dag komt, en diens specifieke en prima handbak, maar ook omdat deze dankzij het ST Line-pakket 10 mm dichter bij het asfalt ligt. Ondanks de sportievere set-up is ook deze Focus nog steeds comfortabel en genietbaar, ook al mocht het meubilair gerust wat extra zijdelingse steun bieden. Benieuwd wat de adaptieve dempers dus zullen toevoegen want voorlopig hebben we ze alvast niet gemist.

Geen hieltje tip meer

Door de onafhankelijke achterophanging, die voor de gelegenheid over extra rubberen connecties in het achterste subframe beschikt, rijdt de Focus iets meer secuur en vooral rustiger dan de versies met torsieas. Het driecilindertje presteert nog steeds boven wat we van een driepitter gewoon zijn met veel power richting begrenzer en veel koppel onderin. Een fijne mix van comfort en sportiviteit. Ook al inspireert het chassis ook hier niet zoals je dat eventueel van een Ford zou verwachten.

ford-focus-2018-rijtest

Niet dat de Focus daarom slecht scoort qua rijbeleving, maar het is allemaal net iets meer naar de achtergrond verschoven. Tot slot nog een sneer naar set-up van de pedalen die niet meteen tip/hiel-vriendelijk zijn. Lijkt misschien een fait divers, maar dat betekent ook dat de toekomstige ST en RS geen ideale set-up zullen hebben. Gemiste kans, Ford.

Sollen

Prijzen voor de nieuwe Focus beginnen bij 18.900 euro voor de basis vijfdeurs en 19.900 voor de Clipper. Telkens met de 85 pk sterke 1.0-liter EcoBoost. Voor de 125 pk sterke ST Line stijgt dat naar respectievelijk 24.200 euro en 25.200 euro voor de vijfdeurs en Clipper, en 27.650 euro en 28.650 euro voor de 182 pk sterke 1.5-liter EcoBoost. Naast de benzines is de Focus ook nog beschikbaar met een nieuwe 1.5 EcoBlue diesel met vermogens tussen 95 en 150 pk.

ford-focus-2018-rijtest

Conclusie

Meer mogelijkheden, comfort en technologie dan ooit te voren, maar daardoor is de pure rijbeleving ook wat meer naar de achtergrond verschoven en leunt de C-segmenter wat dichter aan bij de concurrentie. De Focus kan echter op heel wat fijne motoren rekenen, niet in het minst de 1.5 EcoBoost die op zowat alle vlakken hoog scoort. Rest je alleen nog de moeilijke evenwichtsoefening voor welk van de vele versies je nu juist gaat…

Laatst gepubliceerd

Reacties (26)

Plaats een reactie
Kevin 11:03
afbeelding van Kevin

Lang op gewacht, zeer curieus naar. Deze ga ik zeker eens testen.
En ik ben nu al benieuwd hoe hard deze gaat aanslaan (al denk ik zeer hard).
Waren jullie content van de B&O installatie? Ben er al maanden curieus achter.

Carlos 18:57
afbeelding van Carlos

Het zal aan mij liggen maar zie een A-klasse afkooksel... Raar om zo een Ford te zien.

Jan H 20:13
afbeelding van Jan H

Ja, in profiel herken ik ook eerder een A klasse. Idem bij die Kia Ceed waarover hier onlangs een test verscheen.

tinus vlugopdeweg 20:21
afbeelding van tinus vlugopdeweg

het is maar wat je er inziet, ikzelf vind deze Ford als een kruising tussen een chique wagen en een sportieve. dus rijden maar met die goede stuurbare en krachtige 125 pk.

Halfords 23:22
afbeelding van Halfords

Vreemd, erg vreemd, maar deze auto doet me aan een ..... Chevrolet Cruze denken

GLENN 07:14
afbeelding van GLENN

En ik maar denken dat het qua design niet erger kon dan de mk3 die ik had. Fout gedacht blijkbaar.
Het interieur is tenminste een hele vooruitgang. Was ook niet moeilijk om te verbeteren.

Mathieu 08:45
afbeelding van Mathieu

Ik lees over heel het internet vrij negatieve reacties over het design. De Focus lijkt op die, of die, en ook een beetje op die.
Maar kijken ze bijna niet allemaal wat naar elkaar?
Toen Renault uitkwam met hun nieuw design van de achterlichten, zijn er ook onmiddellijk een paar die dezelfde richting uit gingen.
Ja, bestaan er mooiere designs? Absoluut, maar de positieve punten zijn dat het nog altijd een van de betere rijders auto's is, dat hun interieur én hun kofferbak aan ruimte én aan kwaliteit gewonnen heeft. En dat vind ik toch ook dikke pluspunten.

Tess Vanda 12:48
afbeelding van Tess Vanda

Je hebt gelijk, maar zo'n inwisselbaar design heeft een groot nadeel: je bent er snel op uitgekeken. In het begin zal de verkopen pieken en daarna snel inzakken.

Mathieu 10:22
afbeelding van Mathieu

Valt af te wachten.
Hyundai, Kia, Volkswagen, Skoda e.a. hebben ook niet de meest spectaculaire designs, en bij de Koreanen bijvoorbeeld, stijgt de verkoop alleen maar sinds ze hier aan land zijn gekomen. :-)
Trouwens, de vorige Focus MK3 vond, en vind ik nog steeds niet veel soeps, maar hij rijdt wel overal rond.

loos theo 17:14
afbeelding van loos theo

Echt mooie focus. ik heb het genoegen gehad ermee te rijden . heeeeeeerlijk TOP

Mathieu 10:31
afbeelding van Mathieu

Welke versie/motor heb je gereden?
Ik vermoed de 1.0 met 125pk?

Rinni 15:37
afbeelding van Rinni

Mooie wagen maar qua design trekt die erg veel op een bmw of een mercedes inderdaad.

Waxweazel 10:32
afbeelding van Waxweazel

In profiel is dit volledig een Subaru Impreza hatchback.
Het profiel komt bijna 100% overeen met de Impreza hatchback. Zelfs de achterkant komt verdacht veel overeen met de Impreza.

SCHEPENS YVES 18:38
afbeelding van SCHEPENS YVES

Heren, dames.
Ik ben een echte ford rijder, heb al bijna alle modellen gehad. Van diesel en benzine, en nu ga ik zeer trots zijn als ik in december mijn ford focus stline 182 pk benzine met b&o installatie van 675 watt en nog vele opties zal mogen afhalen.

davy 20:08
afbeelding van davy

Dag Yves, vraagje wat is het verbruik van je nieuwe focus? gr Davy

KevinC 10:14
afbeelding van KevinC

Beste,

kleine opmerking, ford heeft maar één 3 pitter...
namelijk hun 1.0 ecoboost, die 'nieuwe' 1500 ecoboost is wel degelijk een 4 pitter. Dat is in feite gewoon hun oude doorontwikkelde 1600 met de snufjes van die 1.0ecoboost op gemonteerd.

niet al te min is die 1500 ecoboost één van de beste motoren van de markt!

Sven 13:12
afbeelding van Sven

Tot in de vorige generatie Focus was de 1.5 EcoBoost inderdaad een viercilinder. Tegenwoordig echter wordt gebruik gemaakt van een driecilinder met ongeveer dezelfde specificaties. Die vind je ook terug in de Fiesta ST, overigens.

Schepens Yves 19:29
afbeelding van Schepens Yves

Hallo Kevinc,
Zoals je kon lezen heb ik ford focus 1500 ecoboost 182 pk stline bestelt en het is wel de nieuwe 1500 cc driecilinder.

Steven Vervloet 17:05
afbeelding van Steven Vervloet

Heb je de nieuwe 1.5i dan ook al ergens kunnen testrijden?
Bij mijn dealer was deze nog niet beschikbaar en ze konden me ook nog niet zeggen wanneer ze er wel één zouden hebben...

Mathieu 10:22
afbeelding van Mathieu

Voorlopig heb ik deze ook nog niet gevonden om te testrijden. Je kan op Youtube wel al redelijk wat rijervaringen vinden met deze motor.
Je kan desnoods al eens kijken van de 1.0 met 125pk doet hé. Ga ik ook eens doen, al was het maar voor een eerste indruk te hebben. Ik heb wel al een St-line diesel kort kunnen rijden.

Schepens Yves 14:32
afbeelding van Schepens Yves

De 182 pk ecoboost gekocht maar geen test mee gereden, ik heb wel de ford fiesta st 200 pk gereden en die 182 pk is dezelfste motor of de st 200 pk maar beetje teruggeschroeft en dus weet ik zeker dat die 182 pk meer of voldoende zal zijn.

Jacky 20:27
afbeelding van Jacky

Heb mijn nieuwe focus clipper 1,0 125 pk 8 traps automaat ST line van afgelopen vrijdag. Is een waar genoegen om mee te rijden. Fluisterstil en geen enkel storend geluid. Uitzonderlijk groot koffer. Had de clipper nog niet in echt gezien, alleen maar op foto, maar is echt indruk wekkend!!! Voor mezelf een super koop!!!

Schepens Yves 16:09
afbeelding van Schepens Yves

Proficiat met de aankoop . ik wacht nog op mijn focus ST line 182 pk. En ja ik heb de clipper al gezien en is zoals je zegt zeer ruime koffer. Veel succes met je wagen.

Freddy 17:09
afbeelding van Freddy

Heb sedert jan 2019 5d titanium met 8traps automaat. Bij het omschakelen vooruit naar achteruit en omgekeerd is er een "wachttijd" van enkele seconden alvorens de motor reageert. Na schakenlen bij het lossen van de rem bolt de wagen zelfs nog wat verder. Dan "vliegt" hij heftig achteruit of vooruitvooruit. Ondervind jij dit ook?

F Lonk 14:17
afbeelding van F Lonk

De Focus met 1.5 ecoboost motoren wordt nog steeds niet geleverd. Proefrijden is dus niet mogelijk. Ford geeft blijkbaar voorrang aan auto's met een 1.0 liter motor. Men wil ook bij de importeur in NL niet aangeven wanneer de 1.5 liter modellen geleverd gaan worden.
Als ik de NL prijslijst zie kan ik me dat ook wel voorstellen. Om de verkoopprijzen van de 1.5 liter modellen marktconform te houden zijn de netto prijzen (zonder belastingen) van deze modellen lager dan die van de 1.0 liter modellen. Ford verdient er dus niet veel aan en verkoopt dus liever 1.0 liter modellen.

YVES s. 14:55
afbeelding van YVES s.

Juist bericht gekregen nog 4 tal weken en focus stline 182 pk wordt geleverd. bestelt op 24/09/18 dus nog redelijk vlot gegaan.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws