Kleine motoren nefast voor betrouwbaarheid

kleine motor problemen

"Downsizing", het was ooit het modewoord in de autosector. Meer en meer merken komen echter terug op hun keuze om petieterige motoren op de markt te brengen. Waardoor downsizing tegenwoordig richting "rightsizing" trekt. Alleen zit de consument vaak met zo'n klein blokje in zijn huidige auto. En experts zijn niet te spreken over de betrouwbaarheid van die blokjes.

Bijna een decennia lang wordt de consument bestookt met kleine motoren die het zelfs vaak met drie cilinders moeten rooien. Met de focus op maximale efficiëntie. Of iets correcter; het maximale uit de NEDC-test halen. NEDC is tegenwoordig echter vervangen door WLTP, waardoor al meermaals naar boven is gekomen dat de petieterige driecilinders (en viercilinders) het vaak niet zo goed doen op vlak van verbruik en ecologie. Waardoor automerken massaal grotere motoren aan het introduceren zijn.

Te fragiel

De consument, die zit echter nog vaak met zo'n downsiz-motor in zijn huidige auto en Nederlandse experts zijn vaak niet te spreken over de betrouwbaarheid van die motoren. Vaak omdat ze te fragiel worden gebouwd en niet genoeg getest zijn om de betrouwbaarheid te kunnen garanderen. Krukassen, balansassen, zuigers en distributiekettingen, geen enkel onderdeel blijft eigenlijk gespaard van mogelijke defecten. Vooral die laatste, de ketting, is een groot probleem bij de kleine motoren. Kijk maar naar de 1.6 viercilinder "Prince" benzinemotor die Peugeot, Mini en BMW gebruiken en de 1.4 met turbo- en supercharger van de Seat Ibiza Cupra en Volkswagen Polo GTI die zo onbetrouwbaar was dat 'ie werd vervangen door een 1.8.

Daar stopt het feestje trouwens niet, want ook externe componenten hebben te lijden onder de moderne technieken. Denk maar aan vastlopende EGR-kleppen door te korte verplaatsingen en het start-stopsysteem dat een negatief effect op de turbo heeft. Want bij de herstart is er steeds even geen smering voor de turbo. De drie Nederlandse revisie-experten lieten in het gesprek met vakblad AMT weten dat de fout niet gehele te wijten is aan de fabrikant. Nu ja. Ze stellen namelijk dat constructeurs zo onder druk worden gezet door overheden en Europa dat ze vaak niet genoeg tijd hebben om nieuwe technologieën voldoende te testen voor ze op de markt "moeten" komen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Jelledr 11:34
afbeelding van Jelledr

Dank je Mazda voor je eigenzinnigheid! Iedereen wist dat dit moment zou komen.

Om eerlijk te zijn niet echt research gedaan naar welke motoren problemen vertoonden maar kom man, iedereen wist toch dat dit slechts tijdelijk was?

Brysse tom 19:27
afbeelding van Brysse tom

Mazda bedankt om het goeie voorbeeld te tonen, ze verklaarden jullie allemaal gek, maar wie laatst lacht, lacht het best. Komaan wie met een zuiver geweten gaat zeggen dat een 1.2 benzine een Peugeot 3008 kan voorttrekken en lang meegaan...

suskewiet 21:50
afbeelding van suskewiet

die downsizing was een truuk om op papier weinig te verbruiken, maar in de praktijk viel dat dik tegen...puur boerenbedrog.

andre123 08:48
afbeelding van andre123

en toch kan je minder verbruiken,maar als je uit een 900 cc de prestatie's wil uithalen van een 1600 moet het niet verwonderen dat het verbruik in verhouding is,wonderen bestaan nog altijd niet.

Van cappel 12:49
afbeelding van Van cappel

Heb altijd wantrouwig gestaan 't. o. v. kleine motortjes met veel pk' s die zware kolossen moeten voortrekken. Is ook de reden geweest dat ik vorig jaar mij een bmw1. 2liter benzine aangeschaft heb. En heb het mij nog geen moment beklaagt.

Waxweazel 13:43
afbeelding van Waxweazel

Kleinere motoren met veel pk of kracht hoeft echt geen enkel probleem te zijn.
Wie toch wantrouwig is, die ontkent het bestaan van de machtige "kleine" motoren zoals de Nissan RB26DETT, Toyota 2JZ-GTE van de Supra of de Subaru WRX STI motoren en Mitsubishi 4G63 motoren die in de EVO modellen lag.
Al deze motoren konden met een relatief kleine inhoud extreem hoge pk-waarden halen zonder dat hun betrouwbaarheid in het gedrang kwam.
De reden was vrij simpel te verklaren: over-engineering. Alles zo groot en zo sterk maken dat het niet stuk kon gaan.
Juist dit is wat er tegenwoordig in bijna alle motoren ter wereld mist. Alles moet zo goedkoop mogelijk, dus zo dun, licht en fragiel mogelijk om toch maar net genoeg km's mee te gaan.
Uiteindelijk moet het wel mogelijk zijn om met kleinere motoren toch zulke hoge betrouwbaarheidsstatistieken te halen, ondanks hoge pk- en koppel-waarden.

4g63 01:03
afbeelding van 4g63

Zie 4g63 staan, ja dan reageert 4g63 hé; wou het vanmiddag al zetten, k zeg k ga het niet doen, nu dus toch ;). Heb zelf de oervorm 4g63, daar waar ze mee begonnen in de jaren 80, met 140pk, daarna volgde DOHC, turbo, mivec + een brok electronica even groot dan hun turbo zelf en kwam men met deze van oorsprong afgeleide van een 8 cylinder uit op 440pk met fabrieksgarantie, zijn er die er 1000pk uit halen, vind mitsu wsl tof dat blokje dit volhoud, garantie gaan ze er niet echt op geven.
Het zou dus inderdaad kunnen, maar let wel dat het blokje in mijn wagen al eind jaren 70 op de tekentafel lag het de bedoeling was om deze in een heel scala modellen te leggen tot 2007, (?) hij moest dus goed zijn. Staan 2e hands vele 4g63's te koop met 400d km voorbij.
Net zoals hun huidige 4b1 motorenreeks, die vriendjes chrysler, huyndai en wsl kia ook hebben, ze noemen het 'wereldmotor' dus ook dit blokje heeft hebben ze getest en verfijnd, en testen en verfijnen dat blijft hun specialiteit.
Klein detail: ze doen dit niet met al hun blokjes, ook mitsu heeft motoren die berekent zijn op 250d km dus juist kiezen.
Of zoals in mijn geval een toegewijde garagist.

JL 16:33
afbeelding van JL

"Ze stellen namelijk dat constructeurs zo onder druk worden gezet door overheden en Europa dat ze vaak niet genoeg tijd hebben om nieuwe technologieën voldoende te testen voor ze op de markt moeten komen."

De arme sukkelaars van fabrikanten. Terwijl ze net al hun energie gestoken hadden in vertragingsmanoeuvers om klanten zo lang mogelijk uit te melken op basis van oude technologie. En terwijl ze nog steeds een heel grote vinger in de pap te brokken hebben bij het schrijven van nieuwe wetgeving.

FLP 12:52
afbeelding van FLP

OK, de fabrikant heeft soms te weinig tijd om het allemaal correct te ontwikkelen, maar een motor die van dag 1 al rampzalig bleek ondertussen al meer dan 10j blijven gebruiken, en hardnekkig blijven ontkennen dat er een probleem is? Dat is ronduit schandalig. Dat is puur consumentenbedrog. Dan heb ik het over de PSA groep en hun THP (Prince) motoren. BMW/Mini had tenminste het fatsoen om na relatief korte tijd te stoppen met deze motor te gebruiken. Maar Peugeot en Citroen, die doen rustig verder. Laat de klant maar opdraaien voor de kosten. Daar kan mijn hoofd echt niet bij.

JL 16:54
afbeelding van JL

@FLP: het gaat ook al lang niet meer om de consument. Maar om winst(groei) voor de aandeelhouders. Vandaar dat de consument vaak proefkonijn is.

Jelledr 09:01
afbeelding van Jelledr

Nagel op de kop!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws