"Downsizing", het was ooit het modewoord in de autosector. Meer en meer merken komen echter terug op hun keuze om petieterige motoren op de markt te brengen. Waardoor downsizing tegenwoordig richting "rightsizing" trekt. Alleen zit de consument vaak met zo'n klein blokje in zijn huidige auto. En experts zijn niet te spreken over de betrouwbaarheid van die blokjes.
Bijna een decennia lang wordt de consument bestookt met kleine motoren die het zelfs vaak met drie cilinders moeten rooien. Met de focus op maximale efficiëntie. Of iets correcter; het maximale uit de NEDC-test halen. NEDC is tegenwoordig echter vervangen door WLTP, waardoor al meermaals naar boven is gekomen dat de petieterige driecilinders (en viercilinders) het vaak niet zo goed doen op vlak van verbruik en ecologie. Waardoor automerken massaal grotere motoren aan het introduceren zijn.
Te fragiel
De consument, die zit echter nog vaak met zo'n downsiz-motor in zijn huidige auto en Nederlandse experts zijn vaak niet te spreken over de betrouwbaarheid van die motoren. Vaak omdat ze te fragiel worden gebouwd en niet genoeg getest zijn om de betrouwbaarheid te kunnen garanderen. Krukassen, balansassen, zuigers en distributiekettingen, geen enkel onderdeel blijft eigenlijk gespaard van mogelijke defecten. Vooral die laatste, de ketting, is een groot probleem bij de kleine motoren. Kijk maar naar de 1.6 viercilinder "Prince" benzinemotor die Peugeot, Mini en BMW gebruiken en de 1.4 met turbo- en supercharger van de Seat Ibiza Cupra en Volkswagen Polo GTI die zo onbetrouwbaar was dat 'ie werd vervangen door een 1.8.
Daar stopt het feestje trouwens niet, want ook externe componenten hebben te lijden onder de moderne technieken. Denk maar aan vastlopende EGR-kleppen door te korte verplaatsingen en het start-stopsysteem dat een negatief effect op de turbo heeft. Want bij de herstart is er steeds even geen smering voor de turbo. De drie Nederlandse revisie-experten lieten in het gesprek met vakblad AMT weten dat de fout niet gehele te wijten is aan de fabrikant. Nu ja. Ze stellen namelijk dat constructeurs zo onder druk worden gezet door overheden en Europa dat ze vaak niet genoeg tijd hebben om nieuwe technologieën voldoende te testen voor ze op de markt "moeten" komen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 5 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 7 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 11 uur geleden