Rijtest: Porsche Panamera Sport Turismo GTS + video (2019)

Porsche Panamera GTS Rijtest 2019

Als je denkt dat Porsche enkel een 911, Cayman, Boxster Panamera en een duo SUV’s verkoopt, dan ben je dik verkeerd. Want al die modellen krijgen een rits uitvoeringen met een compleet ander karakter. Bij de Panamera is er tegenwoordig terug de GTS.

Vraag het maar aan elke Porschist; GTS, dat zijn modellen die puurheid uit willen stralen. Geen van de pot gerukte puurheid zoals een GT4 of GT2 RS, wel een verzoening tussen comfort en rauwe prestaties. En de nieuwe Panamera GTS is daar misschien wel het knapste visitekaartje van.


VIDEO

Turbo turbo

Toch sloopt Porsche een klein heilig huisje bij deze nieuwe generatie. Want zeg je GTS bij Panamera of Cayenne, dan denk je meteen aan een knoertluide atmosferische V8. Atmosferische motoren? Die vallen echter nog moeilijk te verzoenen met de huidige eco-normen. Waardoor Porsche de 4.8-liter V8 inwisselt voor een 4-liter V8… met 2 turbo’s.

Porsche Panamera GTS Rijtest 2019

Het resultaat is 460 pk, 620 Nm, vierwielaandrijving en een gretigheid naar de honderd dat een gezinswagen eigenlijk niet zou mogen hebben. Al is het niet enkel dat rauwe rechtdoorcijfer dat imponeert.

Porsche Fiesta GTS

Porsche is er namelijk in geslaagd 5 meter en 2 ton aan carrosserie aan te laten voelen als een Ford Fiesta ST. De gewilligheid waarmee deze GTS bochten opsoupeert, de interactie tussen stuur en de voorwielen en de leesbaarheid van de vierwielaandrijving... dit is om duimen en vingers af te likken, zonder discussie.

Porsche Panamera GTS Rijtest 2019

Op sportvlak zit het dus helemaal snor. Maar is deze Panamera ook nog een tikkeltje comfortabel om te rijden op onze Belgische wegen? Wel, het voordeel van zo veel carrosserie te hebben is dat je ontiegelijk veel techniek onder de schulp kan verbergen. En deze Panamera zit tot de nok vol met elektronica die ook het comfort ten goede komen. Anders gezegd; zet je deze GTS in comfort, dan lijk je eerder met een BMW 7 Reeks onderweg.

Looks-ie-daisy

Oké, maar hoe speciaal voel je je in het interieur van de nieuwe Panamera? De knoppenboel op de middenconsole is tegenwoordig verdwenen, in de plaats krijg je een soort van touchscreenssyteem dat kickt op vettige vingers. Daarnaast valt er tegenwoordig ook een head-updisplay te rapen bij Porsche... eindelijk.

Porsche Panamera GTS Rijtest 2019

Aan de buitenzijde hanteert Porsche dan weer haar gekende GTS-kuur. Wat eigenlijk wil zeggen dat Heinz met een pot zwarte verf over zo veel mogelijk carrosserie-onderdelen ging. Zelfs de achterlichten blijven daarbij niet gespaard. Ook verplicht op een Panamera, ongeacht de versie; de Sport Turismo-uitvoering. Want die maakt van de ietwat geforceerd gestileerde sedan een knappe shooting brake. En o ja, met wat moeite kan je daardoor een fiets kwijt achterin je Porsche!

Conclusie

Enfin, je hoort het al, de GTS is de Panamera om te hebben. Toch? Wel, hier komt de ratio even een robbertje vechten met de emotie. Want zo goed als elke Cayenne- en Panamera-klant bestelt zijn Porsche als een plug-inhybride. En dankzij het riant aanbod van uitvoeringen, heb je een bijna even sterke Panamera plug-in met V6 die 30.000 euro goedkoper is dan deze GTS van minimaal 145.000 euro. Waardoor deze GTS in België is verbannen tot een leven in de schaduw. Zonde? Zonde.

Porsche Panamera GTS Rijtest 2019

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yannick 19:24
afbeelding van Yannick

Perfectie. Altijd al een voorliefde gehad voor een shooting brake.
Hoop echt dat deze ooit voor mij betaalbaar zal zijn :-p
(nog vér weg.....)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws