Rijtest + video: Tesla Model 3 Performance (2019)

Tesla Model 3 Rijtest 2019

Jawel, de Tesla Model 3. Een auto die zo gehypet is dat hij eigenlijk geen intro nodig heeft. De meest betaalbare Tesla tot nog toe. Dat is een feit. Echter ook de strafste auto die Tesla ooit wist af te leveren. Geloof de hype.

Tesla, je kan het merk niet meer wegdenken uit onze moderne cultuur. Straf, want in essentie viert de knipoog naar Nikola Tesla pas dit jaar haar 15e verjaardag. Meer nog, bij het ontstaan in 2003 was er nog geen sprake van opperheerser Elon Musk. Musk kwam pas een jaar later als investeerder in het spel en besloot tijdens de economische crisis van 2008 zijn gehele privévermogen te investeren in Tesla. Een actie die 'm zonder discussie recht gaf tot de troon van Tesla. Een actie die ons tien jaar later deze Model 3 brengt, revolutie op wielen.



Braaf uit overtuiging

Niet dat je dit meteen zou merken als je er naar kijkt. Want hoewel Tesla's een bepaalde "coolheidsfactor" hebben, kan je moeilijk zeggen dat dit ding futuristisch oogt. Nee, de Model 3 ziet er gewoon uit als een statige sedan. Geen over the top futuristische lijnen met heftige uitsparingen op de motorkap of gigantische vinnen - we kijken naar jullie, Jaguar I-Pace en Nissan LEAF. Braaf oogt hij er zelfs door. Maar zeker niet saai. Want de Model 3 pakt met net genoeg details uit om 'm interessant te maken.

Tesla Model 3 Rijtest 2019

Zo zijn wij nog steeds fan van de druppelvormige raamlijn op de flanken. En krijgt ook het blauw op ons testexemplaar de Autofans-stempel der goedkeuring. Maar goed, kleuren en geuren, we discussiëren er liever niet over. Want dat is aan de man in de straat om over te beslissen. Zie je tegenwoordig liever crossovers? Dan hebben we ook goed nieuws, want het hogere broertje, de Model Y, loert al om de hoek. Waardoor Tesla's gamma vervolledigd is tot S, 3, X, Y. Kijk, zoiets verzin je als Duitse constructeur niet.

Juiste proporties

Veel belangrijker is dat deze Model 3 in tegenstelling tot Model S en X proportioneel beter thuishoort op onze Belgische wegen. Zo is de Model 3 ruwweg even groot als een Mercedes C-Klasse. Dat relatief compacte formaat maakt de Model 3 een stuk beter te plaatsen. Niet enkel in parkeervakken maar ook op de weg. Het onderstreept enkel maar hoe normaal Tesla haar auto's wil doen aanvoelen. Ruimteraketten ogen cool in sciencefictionfilms, in realiteit wil je een auto waarmee je überhaupt de weg op durft.

Tesla Model 3 Rijtest 2019

Al is de term "auto" misschien wat onvolkomen voor deze Model 3. Want dit is in de eerste plaats een tablet... waar Tesla toevallig vier wielen aan schroefde. Nee serieus, de manier hoe deze Tesla je autorijden laat beleven is een geheel nieuwe vorm die even revolutionair is als de Apple iPhone tegenover de Nokia 3310.

Visionair

Te beginnen met de sleutel. Of beter; het gebrek daaraan. De Model 3 zal namelijk luisteren naar je smartphone. Die koppel je via het e-mailadres van de auto - geen mop - en een paswoord aan de Model 3 waarna je net zoals bij je nieuwe smartphone of tablet aan het instellen gaat. Zo loopt de Tesla even met je door zaken zoals de stand van de zijspiegels, de positie van de chauffeursstoel, of je een geluidstoon wil bij het sluiten van de auto tot en met het wel of niet aanwezig zijn van sfeerverlichting in het interieur. Rijden? Dat is pas op de tweede plaats nodig, joh!

Tesla Model 3 Rijtest 2019

Dat merk je ook aan het interieur. Want de gigantische centrale tablet is zo aanwezig op het rustgevend dashboard dat het enige andere element op dat dashboard, het stuur, er uit steekt als een wrat. Het voelt dan ook dat het stuur er alleen maar staat omdat Tesla nog wettelijk verplicht is een auto te leveren met stuur. Want niets aan het design en de interface toont dat Tesla nog van plan is om binnen 10 jaar een auto met stuur te leveren. Dit zijn visionaire software-ontwikkelaars aan het werk, geen autoreuzen met normen en waarden.

Cijferstoefen

Het gevaar bestaat dan natuurlijk dat het rijden de zwakke schakel wordt in heel dit verhaal. Maar dan ben je stevig verkeerd. Want bliksems, deze Model 3 trekt van leer. De specs zullen we je waarschijnlijk niet meer moeten vertellen maar voor de goede orde; 75 kWh aan batterij, 1 elektromotor op elke as en een systeemvermogen van 462 pk en 639 Nm. Cijfers waarmee je zonder schaamte naast gerief van AMG, RS en ///M kan parkeren. Te meer omdat deze elektrische rakker in 3,4 seconden de honderd weet aan te tikken met zo'n gretigheid dat je het bloed uit je handen voelt wegtrekken.

Tesla Model 3 Rijtest 2019

Toogcijfers natuurlijk, hierboven, net zoals de top van 261 km/u. De grote overwinning van Tesla zit 'm echter in het gewicht van deze Model 3. Hij gebruikt een nieuwe generatie lichtere batterijen die samen met de kleinere afmetingen zorgen voor 1.850 kg op de weegschaal. Toegegeven, dat is nog steeds niet weinig maar wel zo maar even 300 tot 400 (!) kilogram minder dan een Jaguar I-Pace of Tesla Model S. En laat ons eerlijk zijn, zo'n moderne Mercedes-AMG C 63 S zet ook al vlot 1.7 ton op zijn inschrijvingsformulier.

Wow...

Het resultaat is dat deze Model 3 de eerste elektrische wagen is die zulke prestaties weet te koppelen aan een relatief laag gewicht. Snel optrekken doen ze allemaal maar het is bij lastenwissels en - meer nog - bij stevige remgelegenheden dat deze Model 3 meteen het gros van de andere EV's in hun onderbroek zet. Dit is een sportsedan, zonder dreunende uitlaten, bikkelharde sportstoelen en foute logo's over het interieur verspreid. Enkel de "circuitmodus" toont dat ze ook bij Tesla weten dat deze Model 3 serious business is.

Tesla Model 3 Rijtest 2019

Want dat is het straffe aan heel dit Model 3-verhaal. Die impressionante prestaties zijn dan wel een absurd gegeven, ze doen geen seconde afbreuk aan de eco-prestaties van deze elektrische sedan. Tesla afficheert 530 kilometer range voor deze Performance-uitvoering, wij reden zonder moeite meer dan 400 stuks. In koude temperaturen, zonder ecologische ingestelde rechtervoet én met Michelin Pilot Sport 4S'en rondom. Het beste bewijs dat grotere batterijen in zware auto's weinig meerwaarde bieden.

Laadperikelen

Het vliegt vooruit en je geraakt er ook ergens mee, met deze Tesla Model 3. Maar wat als je uiteindelijk aan het opladen moet gaan? Wel, daar wordt het voor elke elektrische auto een moeilijk verhaal. Hang je 'm thuis aan het regulier stopcontact, dan moet je rekenen op 11 km extra range per uur. Hang je een wallbox, dan trek je dat getal op naar zo'n 50 stuks per uur. Afhankelijk van je dagelijkse kilometers ben je daardoor dus in het slechtste geval 's nachts een uurtje of 8 aan het opladen. En wat met die superchargers waar Tesla steeds over stoeft?

Tesla Model 3 Rijtest 2019

Wel, het merk heeft zopas haar derde generatie uitgerold specifiek voor deze Model 3 die toelaat om maar liefst 1.600 km per uur te injecteren via een watergekoelde kabel. Alleen moet je zo'n laadpaal natuurlijk in je buurt hebben en is dat opladen niet gratis. Opladen aan publieke laadpalen kan ook maar dan hang je vast aan de soms brave oplaadsnelheden. 11 kW per uur is geen uitzondering in België. Waardoor je amper beter af bent dan thuis met een eigen wallbox.

Tesla-loterij

De meest betaalbare Tesla, deze Model 3, dat lieten we al in de intro weten. Maak echter niet de fout door te denken dat het daardoor ook meteen de meest betaalbare elektrische auto op de markt is. Die ambitie heeft Tesla niet. De Performance-versie die wij reden kroop naar de 70.000 euro, het verplicht Autopilot-nummertje brengt dat getal richting de 77.000 euro. "Verplicht nummertje" in die zin dat we het gevoel hebben dat andere automerken tegenwoordig al verder staan met autonome rijdsystemen maar Tesla kan dat op één nacht helemaal omdraaien met de uitrol van een nieuwe versie die je auto automatisch zal downloaden. Vandaag dus misschien zijn forse som van 7.400 euro niet waard, morgen mogelijks terug compleet revolutionair.

Tesla Model 3 Rijtest 2019

En dan is er nog de Long Range-versie van deze Model 3. Met iets bravere elektromotoren die de range net wat verder moeten tillen. Verwacht een kilometertje of 30 surplus. Belangrijker is zijn prijs van 56.000 euro, een serieus verschil met de Performance-versie. Tenslotte is er nog de "35.000 dollar" versie in de VS, al kost die eigenlijk +40.000 dollar zonder overheidspremies. Die zal ook naar ons komen, wisselt de 75 kWh-batterij in voor eentje van 50 kWh maar heeft momenteel nog een onbekende EU-prijs. Gezien de prijzen bij Tesla die fluctueren zoals aandelen op de beurs is het moeilijk zeggen wat je er uiteindelijk neer voor moet leggen bij zijn Europese introductie dit najaar. Wij gokken op alles tussen 10 eurocent en 48.000 euro. Volledig afhankelijk van Elon Musk's Twitterbuien.

Conclusie

Was de doorbraak van de auto één van de belangrijkste gebeurtenissen voor de mensheid, dan hoeft de technologische revolutie van het laatste decennium niet onder te doen. Deze Model 3 is het huwelijk tussen beide revoluties, een auto die werd ontwikkeld door technologiefreaks. Tesla doet haar eigen goesting en toont dat het resultaat is wat de autosector nu meer dan ooit nodig heeft; pure revolutie. Dit is de meest indrukwekkend tablet op wielen die we ooit hebben gereden... die ook nog eens beter rijdt dan het gros van de nieuwe auto's. Je kan voor of tegen Elon Musks' masterplan zijn, de Model 3 is compleet geniaal.

Tesla Model 3 Rijtest 2019

Specificaties

Motor

Elektromotor 2x

Vermogen

462pk

Koppel

639 Nm

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 847 kg

Topsnelheid

261 km/u

0 tot 100 km/u

3.40 sec

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (29)

Plaats een reactie
andre123 10:22
afbeelding van andre123

mooi model,
maar die boordplank,heikes.
kan het nog saaier?

Phaedrus 23:57
afbeelding van Phaedrus

"Tenslotte is er nog de "35.000 dollar" versie in de VS, al kost die eigenlijk +40.000 dollar zonder overheidspremies."

Dit is niet correct: de basisprijs voor een Standard Range M3 is $35.000,= voor belastingkortingen.

Yvesw 07:27
afbeelding van Yvesw

Phaedrus: Tesla toont in haar configurator zelf vaak een prijs waar al premies én brandstofkortingen" in verwerkt zijn. Niet echt heel eerlijk natuurlijk. Bij deze:

"Tesla Model 3 Price $43,000 — Or $35,000 With Estimated $8,000 In Incentives & Savings."

Maarten 08:36
afbeelding van Maarten

Waarom niet eerlijk? Als je elke week €100 in je wagen giet mag dit dan niet als kost gezien worden. Dat je hierop bespaart met een EV mag toch vermeld worden of niet?

Picf 08:48
afbeelding van Picf

Sinds enkele weken krijg je echter een prijs van $26,950 te zien voor de standard range na incentives & savings. Oftewel een basisprijs van $35,000 voor belastingkortingen, zoals Phaedrus al aangaf. Het artikel is inderdaad niet correct.

Mathieu 12:34
afbeelding van Mathieu

Oeps, mijn smartphone laten vallen. Kapot, en nu? ;-)

Yvesw 12:46
afbeelding van Yvesw

Vragen aan je vrouw of ze even de Tesla los wil maken vanop afstand? :-p

Bert Troubleyn 14:51
afbeelding van Bert Troubleyn

Er is ook nog een sleutel...

GLENN 17:30
afbeelding van GLENN

Dus nutteloze gimmick via de smartphone.

andre123 15:50
afbeelding van andre123

oei,geen smartfone,dus ook geen tesla..................

Yannick 23:04
afbeelding van Yannick

die smartphone is uiteraard gewoon een extraatje. die kaart werkt ook probleemloos.
Trouwens mercedes heeft dat al enkele jaren die smartphone-sleutel-alternatief-optie
BMW ook denk ik...

andre123 08:42
afbeelding van andre123

dus,gewoon duur speelgoed voor kleine kinderen.een fopspeen,lol

Yannick 10:08
afbeelding van Yannick

ja je kan het uiteraard zo stellen maar das gewoon wat "simpel".
zolang het op de "normale" manier kan is er toch geen probleem?
vooruitgaan in het leven... En wat tesla doet aan deze prijs is dat "duur speelgoed"
allemaal relatief. Al eens gezien wat een volkswagen golf deze dagen kost?

andre123 18:05
afbeelding van andre123

voor mensen met een beperkt inkomen is dat duur speelgoed ja.
voor tweeverdieners met een 'goed' loon niet.

Yannick 07:38
afbeelding van Yannick

weet je wat duur is? al die kleine rot-hokken van het A en B segment waar ze schaamteloos 15.000 euro en meer voor durven vragen

Soms zie je mensen met een beperkt inkomen rijden in splinternieuwe crossovers of soft-suv's. Daar een lening van 10 jaar op pakken en
bijna de boterhammen uit hun mond voor sparen. Dat is duur.

Als iedereen naar zen inkomen een slimme keuze zou maken rijd er niemand nog met een nieuwe auto behalve mensen met een eigen zaak
die dan voor een... tromgeroffel Tesla model 3 kiezen bijvoorbeeld

joris 11:48
afbeelding van joris

Oeps, die Golf is ruim onder de 20000 euro nu de Golf 8 er gaat aankomen met een hoop gratis opties. Het moment om er een te kopen!

Alfred 12:15
afbeelding van Alfred

Ale André, je hebt je toch 10 reacties kunnen inhouden deze keer. Proficiat. Misschien zelf eens een fopspeen aanschaffen, dat verzacht mogelijk je frustraties.

andre123 14:41
afbeelding van andre123

doet zeer he,enen tegenkomen die zich niet laat bedotten door die moderne speeltjes.
trouwens t'is niet omdat iemand zijn gedacht zegt ,(ook al druist het in tegen het gedacht van velen)
dat iemand gefrustreerd is,integendeel......................

Alfred 15:45
afbeelding van Alfred

Waarom moet mij dat zeer doen? Ik heb geen Tesla, ben geen "die-hard" Tesla fan, maar ik ben nuchter genoeg om te zien dat zij wel op kop lopen met bepaalde technologieën, of je dat nu leuk vindt of niet.

Wat mij wel irriteert is een pipo die op elk artikel van Tesla negatief uit de hoek komt. Je hebt een eerlijke mening enerzijds en je hebt gewoon blijven doordrammen en blijven zoeken naar "negatieve" zaken anderzijds. Dat laatste lijkt jouw hobby.

Maar hey, leef je uit hoor, zo vaak ben ik hier toch niet meer actief door zo'n gezever. Kon me nu gewoon weer even niet inhouden, nu kan je weer enkele maanden gerust verder trollen ;)

andre123 18:11
afbeelding van andre123

ik denk toch dat je dat een beetje verkeerd ziet.
oorspronkelijk was ik een van de eerste die tesla verdedigde,door de capriolen van ene meneer m heb ik mettertijd mijn mening een beetje herzien.
tuurlijk blijft tesla een voortrekker,maar waar ik mij aan stoor is de telkens weerkerende goednieuwsshow die moet verbergen dat hij zijn beloftes niet altijd kan waarmaken.
en ja ze verdienen krediet,ze hebben zeker hun vedienste,maar ook hun negatieve kanten,en daar mag blijkbaar niet over gesproken worden.
zolang tesla(en niet alleen zij) niet met betaalbare alternatieven voor IEDEREEN komt zal ik blijven hameren.je kan ook autofan zijn zonder dat het over gastronomische bedragen moet gaan.
nog ff en de chinezen komen ermee voor de dag,mss hebben jullie dat liever?
wel ik niet,of de produktie zou bij volvo in gent moeten gebeuren bv.
als ik dan de draak steek met dat smartfone verhaal is dat enkel en alleen om aan te geven dat we op die dure speeltjes niet zitten te wachten.
laat al die nutteloze prull achterwege en je kan WEL goedkoper produceren,ondanks wat velen graag blijven beweren.
DAT is mijn punt,niks meer niks minder.
tot spijt van al diegenen die wel fan zijn van al die gadjes.
trouwens als er hier zijn die de woorden'goedkope brol' mogen gebruiken dan heb ik het recht om al de kopers ervan te verdedigen met de woorden degoutant duur.

YvesT 18:26
afbeelding van YvesT

Ik ben met een heleboel gaan test rijden, e-Niro, i-Pace, e-tron, Model 3... die laatste staat zoveel verder qua rijplezier dat het gewoon niet meer grappig is ... als de 35K versie in europa beschikbaar komt, koop ik hem direct (dat zal hier dan wel 45K zijn met onze BTW) betaalbaar voor sommigen, maar leasing wordt met dit soort wagens privé wel interessant want rest waarde compenseert de duurde aanschaf ... binnen aantal jaar zal dat sowieso meer en meer zo het geval zijn, bezit wordt minder en minder de norm. Ik begrijp niet waarom mensen negatief moeten doen over Tesla, is zoals rond Apple altijd maar negatief, als u iets niet bevalt move on en wees blij met uw keuze, ge moet anderen niet veroordelen omdat ze Tesla wel goed vinden, het slechte nieuws krijgen we al genoeg via de traditionele auto pers ... die dat trouwens meer doen omdat ze van de andere merken leuke snoepreizen krijgen ... niet zo bij Tesla ...

andre123 08:46
afbeelding van andre123

veel plezier met u keuze.
als jij 45000 kan uitgeven aan een auto heb jij geluk,de meeste mensen kunnen dat niet.
wat mij betreft heb ik nog geen slecht woord gezegd over de tesla zelf.
alleen de farce errond haal ik aan,dat hebben ze alleen maar aan zichzelf te danken(net als vw destijds).
hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.
trouwens als 90% tesla zit te bewierroken hoor ik toch geen klachten?
dat zegt meer over de tesla fans dan over mij.
niemand kan mij beletten mensen(marginalen in velen hun ogen) te verdedigen die zulke bedragen niet kunnen betalen

Alfred 17:46
afbeelding van Alfred

Je moet zo voor de lol eens zoeken wat een Nissan Leaf kost... Gewoon voor de lol hé.

andre123 20:09
afbeelding van andre123

OOK TEVEEL.......
trouwens van audi en jaguar heb ik dat ook al gezegd,niet gezien?

Jantograaf 20:19
afbeelding van Jantograaf

Hmmmm.... Gastronomische prijzen. Njam.

Sven Abels 13:55
afbeelding van Sven Abels

Weet iemand of dat ding gehomologeerd is met trekhaak en wat het mag trekken?

Yvesw 15:53
afbeelding van Yvesw

Sven: Van wat ik begrijp werd er bij de typegoedkeuring voor Europa geen gegevens ingediend omtrent de trekcapaciteiten van de Model 3. Die staan dan ook op het attest als "0 kg". Waardoor je wettelijk geen trekhaak mag steken op de Model 3.

Tesla-fans: correct me if I'm wrong. ;-)

Stvn 17:07
afbeelding van Stvn

MTM 750kg
Dus mag blijkbaar trekhaakje op

Michel 19:06
afbeelding van Michel

Vandaag mee gereden. Is bizar snel, echt geweldig, maar is niet mijn ding. Qua afwerking zijn ze nowhere en zo droog van binnen.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws