Ford betaalde vorig jaar 45,5 miljoen euro loon aan haar 5 grootste verdieners binnen het merk. Daaronder ook CEO Jim Hackett die een dikke 15 miljoen euro op zijn rekening mocht parkeren. Een riant salaris te midden van een hervorming in Europa waar duizenden banen op til staan.
Het gaat niet goed met Ford Europa. Zo liet de Blauwe Ovaal onlangs nog weten dat er meer dan 5.000 banen op til staan in onze contreien. Ondanks het aanspannen van de broeksriem werden de 5 grootste verdieners bij Ford riant verloond.
Om je een idee te geven; de CEO van het bedrijf, Jim hackett, mocht vorig jaar 15,6 miljoen euro op zijn rekening parkeren (17,8 miljoen dollar). Een miljoentje meer dan het jaar voordien trouwens. "Amper" 1,5 miljoen daarvan zijn puur loon. De resterende miljoenen zijn aandelen, gelden vanuit een compensatieplan (geen mop) en dik 500.000 euro van zijn inkomsten vallen onder "varia".
Ook CFO, bestuurslid en Presidenten delen mee
Daarmee is Jim Hackett zonder twijfel de grootste verdiener binnen Ford, niet onlogisch als grote baas natuurlijk. Ook CFO Bob Shanks werd vorig jaar vergoed voor 7,3 miljoen euro. Bestuurslid Bill Ford (kleinzoon van) mocht 12 miljoen euro parkeren.
President van Global Markets Jim Farley en President van Global Operations Joe Hinrichs moeten het met maar 5,1 miljoen doen. De stumperds... Het resultaat is alvast dat Ford vorig jaar 45,5 miljoen euro betaalde aan haar 5 grootste verdieners. An sich geen exuberante bedragen in de sector maar ongetwijfeld zuur nieuws voor duizenden Europeanen die de komende jaren hun job zullen verliezen. Gouden handdruk of niet.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden