Op de thuismarkt heeft Cadillac de CT5 vanonder het doek gehaald. Dat is de opvolger van de CTS en gaat ook in ons land proberen klanten weg te snoepen van BMW 5 Reeks co. Voor als je echt, echt ,echt... een iets anders wilt.
Want jawel, Infiniti mag dan wel wondenlikkend Europa verlaten, tot op de dag van vandaag kan je via een officiële dealer in België een Cadillac kopen. Zonder twijfel komt deze CT5 eveneens naar Europa. Te meer omdat dit naast mastodont Escalade en limousine CT6 de meest Europees getinte auto in haar aanbod zal worden.
Middenklasse
Te beginnen met de afmetingen die deze CT5 ruwweg in het segment van de Mercedes E-Klasse, BMW 5 Reeks en Audi A6 doen vallen. Al kan je de Alfa Romeo Giulia ook wat als een rivaal zien. Cadillac laat haar auto's namelijk altijd wat tussen twee segmenten vallen. Of iets correcter; in Amerika zijn de segmenten gewoonweg iets anders bemeten (kijk maar naar een Europese pick-up versus een Amerikaanse pick-up).
Uiterlijk ging Cadillac voor een opvallend sportieve carrosserie. Met vooraan een kwade aanblik, scherpe lijnen rondom en achteraan die typerende rechtopstaande bips van het merk. De C-stijl, die krijgt dan weer een speciaal knikje. De Hofmeister-knik van Cadillac, zeg maar. Achterop - afhankelijk van de motor voorin - uiteraard een plaatje met het aantal newtonmeters van de auto. Cadillacs nieuwe nomenclatuur. Hate it or love it.
2-liter of V6?
Belangrijk voor Europese is klanten is het feit dat deze CT5 op het doorontwikkelde Alpha-platform staat. Een platform dat ze ook gebruiken onder de CT6. Daardoor is er niet enkel plaats voor achterwiel- of vierwielaandrijving maar ook voor een 2-liter turbobenzine. Rij je jouw Caddy liever met V6 benzine? Dat kan ook. Want het Amerikaanse merk beschikt ook over een twinturbo 3-liter V6.
Met zulke motoren zal deze Cadillac heus geen verkoopstopper worden in België maar als de prijs kan sparren met die van de Duitse drie, dan zal er sporadisch wel eentje over de toog gaan. En meer, moet dat soms niet zijn.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden