Volgend jaar trekt Antwerpen de riem van haar Lage EmissieZone (LEZ) nog wat aan. Waardoor dieselwagens met een Euro 4-norm of lager niet meer welkom zijn. Of het dan over aftandse diesels uit een ver verleden met roestplekken gaat? Niet helemaal. Deze 5 toppers zullen niet meer welkom zijn.
Zijn ze in Brussel nog iets relaxter, dan gaat Antwerpen met de grove borstel door het diesellandschap. Ondertussen is de LEZ al een gekend begrip, volgend jaar, 2020, zal het er nog wat straffer aan toe gaan. Want vanaf dan wordt de norm opgetrokken naar Euro 5 om nog op dieselpeut binnen te mogen. Of anders gezegd; alle diesels met Euro 4 of minder zijn niet meer welkom. Auto's die vaak nog na 2008 van de band rolden en in onze ogen daardoor nog maar net gisteren het levenslicht zagen. Deze 5 populaire en meestal steengoede dieselwagens zijn volgend jaar niet meer welkom in Antwerpen, of je moet een toegangspasje kopen natuurlijk:
BMW X5 3.0 dA xDrive30
Voor de prijs van een VW Polo kan je tegenwoordig de tweede generatie X5 op de kop tikken. Nu zijn we de laatste om dit een slimme investering te vinden maar het moet gezegd; met de romige zes-in-lijn-diesel was de X5 gen.2 het hoogtepunt van de X5-familie. Tot 2010 was die zes-in-lijn een Euro 4. Waardoor je Antwerpen city best kan vermijden met deze versies.
Audi A2 1.4 TDi
Een ecoridder voor er nood was aan ecoridders, deze A2. Met een ultralicht chassis, geweldige luchtstroomwaarde en motoren die amper brandstof nippen. De zuinigste versie was de dieseluitvoering maar ondanks zijn verbruik van 3 druppels per honderd kilometer is hij verbannen door de Antwerpse politiek. Dan maar een nieuwere A5 diesel met Euro 5 V6 kopen?
Volvo V50 1.6 D
Ooit de natte droom voor de leasingmarkt, ondertussen is de V50 in zijn pre-faceliftplunje des duivels voor de LEZ in Antwerpen. De algemene norm is dan ook dat als er een DRIVe-badge achterop hangt, de V50 welkom is in de Lage Emissiezone. Maar check het voor de zekerheid toch nog maar even na bij de aankoop.
Opel Corsa 1.3 CDTI
Dé auto die ouders aller lande kopen als leerschoolwagen voor hun bijna 18-jarige nazaten, de Corsa van de 4e generatie. Niet moeilijk als je weet dat je zo'n Corsa voor minder dan een pak melk op de kop kan tikken. Best wel voor de benzineversie gaan, want de 1.3 CDTI, een dijk van een motor trouwens (#Sarcasme), kreeg pas vanaf de facelift in 2011 een Euro 5-plakaat opgeplakt.
Mercedes C-Klasse Break 200 CDI
Een auto die je dagelijks nog meermaals op de openbare weg tegen zal komen, een C-Klasse Break van de derde generatie. Een auto die tot 2015 van de band liep en tot ergens rond zijn facelift in 2011 werd geleverd met Euro 4-dieselmotoren. De 200 CDI-uitvoering is een heerlijke kilometervreter... maar volgend jaar niet meer welkom in Antwerpen.
Welke geweldige dieselwagens kennen jullie nog die vanaf volgend jaar niet meer welkom zijn in Antwerpen? Laat het weten in de comments!
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden