Volgend jaar trekt Antwerpen de riem van haar Lage EmissieZone (LEZ) nog wat aan. Waardoor dieselwagens met een Euro 4-norm of lager niet meer welkom zijn. Of het dan over aftandse diesels uit een ver verleden met roestplekken gaat? Niet helemaal. Deze 5 toppers zullen niet meer welkom zijn.
Zijn ze in Brussel nog iets relaxter, dan gaat Antwerpen met de grove borstel door het diesellandschap. Ondertussen is de LEZ al een gekend begrip, volgend jaar, 2020, zal het er nog wat straffer aan toe gaan. Want vanaf dan wordt de norm opgetrokken naar Euro 5 om nog op dieselpeut binnen te mogen. Of anders gezegd; alle diesels met Euro 4 of minder zijn niet meer welkom. Auto's die vaak nog na 2008 van de band rolden en in onze ogen daardoor nog maar net gisteren het levenslicht zagen. Deze 5 populaire en meestal steengoede dieselwagens zijn volgend jaar niet meer welkom in Antwerpen, of je moet een toegangspasje kopen natuurlijk:
BMW X5 3.0 dA xDrive30
Voor de prijs van een VW Polo kan je tegenwoordig de tweede generatie X5 op de kop tikken. Nu zijn we de laatste om dit een slimme investering te vinden maar het moet gezegd; met de romige zes-in-lijn-diesel was de X5 gen.2 het hoogtepunt van de X5-familie. Tot 2010 was die zes-in-lijn een Euro 4. Waardoor je Antwerpen city best kan vermijden met deze versies.
Audi A2 1.4 TDi
Een ecoridder voor er nood was aan ecoridders, deze A2. Met een ultralicht chassis, geweldige luchtstroomwaarde en motoren die amper brandstof nippen. De zuinigste versie was de dieseluitvoering maar ondanks zijn verbruik van 3 druppels per honderd kilometer is hij verbannen door de Antwerpse politiek. Dan maar een nieuwere A5 diesel met Euro 5 V6 kopen?
Volvo V50 1.6 D
Ooit de natte droom voor de leasingmarkt, ondertussen is de V50 in zijn pre-faceliftplunje des duivels voor de LEZ in Antwerpen. De algemene norm is dan ook dat als er een DRIVe-badge achterop hangt, de V50 welkom is in de Lage Emissiezone. Maar check het voor de zekerheid toch nog maar even na bij de aankoop.
Opel Corsa 1.3 CDTI
Dé auto die ouders aller lande kopen als leerschoolwagen voor hun bijna 18-jarige nazaten, de Corsa van de 4e generatie. Niet moeilijk als je weet dat je zo'n Corsa voor minder dan een pak melk op de kop kan tikken. Best wel voor de benzineversie gaan, want de 1.3 CDTI, een dijk van een motor trouwens (#Sarcasme), kreeg pas vanaf de facelift in 2011 een Euro 5-plakaat opgeplakt.
Mercedes C-Klasse Break 200 CDI
Een auto die je dagelijks nog meermaals op de openbare weg tegen zal komen, een C-Klasse Break van de derde generatie. Een auto die tot 2015 van de band liep en tot ergens rond zijn facelift in 2011 werd geleverd met Euro 4-dieselmotoren. De 200 CDI-uitvoering is een heerlijke kilometervreter... maar volgend jaar niet meer welkom in Antwerpen.
Welke geweldige dieselwagens kennen jullie nog die vanaf volgend jaar niet meer welkom zijn in Antwerpen? Laat het weten in de comments!
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden