Kranig maar niet oud, dat is de GT-R van Nissan. Het Japanse merk houdt haar sportwagen namelijk jaarlijks tegen de loep en verbetert waar nodig. Dit jaar niet anders, want GT-R en GT-R Nismo krijgen een opfrisbeurt voor "modeljaar 2020". Wat er juist nieuw is?
Zowat tien jaar geleden startte de GT-R zijn carrière met 480 pk voorin. Ondertussen staat er weer al even een GT-R bij de dealer met 565 pk. Mag het echter helemaal gek zijn, dan is er ook nog de GT-R Nismo met 600 pk uit de overbekende 3.8 liter twin turbo V6. De motoren blijven op cijfervlak ongewijzigd voor modeljaar 2020 maar toch wordt er duchtig aan de mechaniek gesleuteld.
Minder gewicht, meer franjes
Zo haalt Nissan bijvoorbeeld enkele schoepen van de turbo's. Minder gewicht maar ook een betere doorstroming van de lucht en pick-up bij acceleratie als gevolg. Aan de uitlaatzijde is er voortaan ook een titanium uitlaatsysteem op de GT-R. De automaat met dubbele koppeling kreeg herschreven software of sneller terug te schakelen in circuitmodus en Nissan weet in totaal nog eens 30 (!) kg van de GT-R te halen. Straffe prestatie als je weet dat er voortaan ook grotere koolstofkeramische achter de 20-duims velgen huizen.
Of er ook uiterlijk iets nieuws valt te bemerken? Wel, de GT-R Nismo krijgt dus nieuwe 20-duims velgen én extra koelsleuven op de wielbogen vooraan. De "reguliere" GT-R gaat visueel ongewijzigd door het leven al lanceert Nissan in de VS een feestmodel dat het mythische Bayside Blue terugbrengt van de R34 Nissan Skyline.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 3 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 5 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 9 uur geleden