Golf GTI! Nee, i30 N! Nee, toch de Ford Fiesta ST! Klanten vandaag op zoek naar snelle hatchbacks hebben een heerlijk aanbod om uit te kiezen. Zelfs op de tweedehandsmarkt. Wedden dat volgende zes al uit je geheugen zijn verdwenen...
Snelle hatchbacks, elk automerk dat er ééntje in elkaar schroeft moet zich meteen meten aan de Golfs GTi en Meganes R.S. van deze wereld. Toch waren er genoeg automerken die werk maakten van snelle hatchbacks zonder daarom te fixeren op die übersportievelingen. Auto's die - eerlijkheidshalve - daardoor vaak gewoonweg uit het collectief geheugen zijn verdwenen. Deze volgende 6 waren een poging in het segment maar verdwenen even stil weer van het toneel als dat ze waren verschenen.
1: Hyundai Veloster Turbo
Na jaren generisch materiaal in elkaar te schroeven sprong Hyundai uit de doos in 2013 met de Veloster. Een hatchback met coupé-lijnen, een 3-deursopstelling en 4 zitplaatsen. Op zich al gek genoeg om deze lijst te halen maar er was ook een sportieve versie van. Die luisterde naar de naam Veloster Turbo, werd vaak geleverd in een matgrijze kleur en beschikte over een 1.6 turbobenzine met een niet magere 186 pk en 270 Nm.
De VeloTurbo was er eentje van potentieel. Daarmee bedoelen we dat er fors wat meer uit de motor valt te halen en dat je met enkele kleine tweaks deze alledaags inzetbare GT om kan vormen tot opvallend scheurijzer. Voor zo'n 12.000 euro vind je tegenwoordig deftige exemplaren over de landsgrens.
2: Nissan Pulsar GT
De Nissan watte? Ja, we geven toe, de kans is reëel dat je het bestaan van de Pulsar tussen 2014 en 2018 niet eens hebt opgemerkt. Het moest dé Japanse VW Golf-killer worden. Verder dan wat kietelen aan de tenen van die Golf kwam de Pulsar echter niet. Een Nismo-versie hebben we nooit gekregen, wel bestond er kort een GT-versie. Die Pulsar GT leende het motorblok van de Renault Clio R.S. en deed het met 190 pk en 240 Nm. Cijfers waarvoor deze Pulsar zich heus niet hoeft te schamen.
Het complete gebrek aan sportiviteit fnuikte de GT echter helemaal. En hoewel we het idee achter een GT begrijpen (lees: lange afstanden malen in alle comfort met wat pit), zou niemand zo saai moeten GT'en'. De Pulsar, die verdween trouwens in 2018 in alle stilte van de markt.
3: Skoda Fabia RS
Onnoemelijk populair, de Seat Ibiza Cupra en de Volkswagen Polo GTI. Echter hadden beide rakkers een miskend stiefbroertje. Want ook Skoda had een RS-derivaat op de basis van de Polo GTI. Die ging door het leven als Fabia RS. Eerst als een diesel maar in zijn laatste generatie was het een 180 pk brakende schoenendoos met flairvolle 1.4 benzine met turbo én supercharger.
Spijtig genoeg moet je dat braken letterlijk nemen. Want de 1.4 die ook zijn dienst deed in de Ibiza Cupra en Polo GTI van diezelfde periode stond er om gekend om zichzelf de vernieling in te draaien. Tot op een punt dat de Polo GTI en Ibiza Cupra op het einde van die generatie een 1.8 voorin kregen. De Fabia RS, die werd begraven.
4: Hyundai i30 Turbo
Voor het succes van de huidige i30 N waagde Hyundai zich al eens in het reguliere hothatchsegment met de i30 Turbo. Die gebruikte de 1.6 T-GDI van de hierboven ook al vermelde Veloster Turbo maar stuurde het geheel nog eens op visite naar de Nürburgring.
Het resultaat was een chassis dat wel zin had en een motor die best pittig voor de dag wist te komen maar het stuurgevoel... dat hebben ze pas bij de i30 N juist weten te krijgen.
5:Alfa Romeo MiTo QV
Altijd wat onder de radar maar desalniettemin steeds aanwezig. Want Alfa Romeo heeft zowat constant een QV-versie gehad van Giulietta en MiTo. Die MiTo 'Quadrifoglio Verde' leende de 1.4 turbobenzine van de stukken bekendere Fiat 500 Abarth en kreeg daardoor de beschikking over 170 pk en 250 Nm.
Pk's die zich doorheen een automaat lieten sluizen. Jawel. Een automaat die bij sportief rijgedrag niet teleur stelde maar bij gewoon gedrag zeer nukkig voor de dag kwam.
6: Toyota Yaris T Sport
Een lijst zonder een Yaris T Sport? Wat had je nu zelf gedacht!? Dit is dé meest miskende lauwe hothatch van begin 2000. Waarmee we vooral doelen op het feit dat je ze tegenwoordig voor een appel en een ei op de kop kan tikken. De 1.5 atmosferische benzine klinkt met zijn 106 pk niet straf maar het lichte gewicht maakt dit een ideale instap-sportieve-hatchback.
Daar heeft de T Sport een goede reden voor: zijn betrouwbaarheid en onderhoud. Waar je vaak grof geld moet neerleggen voor onderhoud aan sportievere auto's kost de Yaris T Sport bijna niets om 'm op de baan te houden.
Kennen jullie nog vergeten sportieve hatchbacks? Laat het weten in de comments!
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 5 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 10 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 10 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 15 uur geleden