6 sportieve hatchbacks die iedereen is vergeten

Betaalbare hothatch

Golf GTI! Nee, i30 N! Nee, toch de Ford Fiesta ST! Klanten vandaag op zoek naar snelle hatchbacks hebben een heerlijk aanbod om uit te kiezen. Zelfs op de tweedehandsmarkt. Wedden dat volgende zes al uit je geheugen zijn verdwenen...

Snelle hatchbacks, elk automerk dat er ééntje in elkaar schroeft moet zich meteen meten aan de Golfs GTi en Meganes R.S. van deze wereld. Toch waren er genoeg automerken die werk maakten van snelle hatchbacks zonder daarom te fixeren op die übersportievelingen. Auto's die - eerlijkheidshalve - daardoor vaak gewoonweg uit het collectief geheugen zijn verdwenen. Deze volgende 6 waren een poging in het segment maar verdwenen even stil weer van het toneel als dat ze waren verschenen.

1: Hyundai Veloster Turbo

Na jaren generisch materiaal in elkaar te schroeven sprong Hyundai uit de doos in 2013 met de Veloster. Een hatchback met coupé-lijnen, een 3-deursopstelling en 4 zitplaatsen. Op zich al gek genoeg om deze lijst te halen maar er was ook een sportieve versie van. Die luisterde naar de naam Veloster Turbo, werd vaak geleverd in een matgrijze kleur en beschikte over een 1.6 turbobenzine met een niet magere 186 pk en 270 Nm.

Betaalbare hothatch

De VeloTurbo was er eentje van potentieel. Daarmee bedoelen we dat er fors wat meer uit de motor valt te halen en dat je met enkele kleine tweaks deze alledaags inzetbare GT om kan vormen tot opvallend scheurijzer. Voor zo'n 12.000 euro vind je tegenwoordig deftige exemplaren over de landsgrens.


2: Nissan Pulsar GT

De Nissan watte? Ja, we geven toe, de kans is reëel dat je het bestaan van de Pulsar tussen 2014 en 2018 niet eens hebt opgemerkt. Het moest dé Japanse VW Golf-killer worden. Verder dan wat kietelen aan de tenen van die Golf kwam de Pulsar echter niet. Een Nismo-versie hebben we nooit gekregen, wel bestond er kort een GT-versie. Die Pulsar GT leende het motorblok van de Renault Clio R.S. en deed het met 190 pk en 240 Nm. Cijfers waarvoor deze Pulsar zich heus niet hoeft te schamen.

Betaalbare hothatch

Het complete gebrek aan sportiviteit fnuikte de GT echter helemaal. En hoewel we het idee achter een GT begrijpen (lees: lange afstanden malen in alle comfort met wat pit), zou niemand zo saai moeten GT'en'. De Pulsar, die verdween trouwens in 2018 in alle stilte van de markt.


3: Skoda Fabia RS

Onnoemelijk populair, de Seat Ibiza Cupra en de Volkswagen Polo GTI. Echter hadden beide rakkers een miskend stiefbroertje. Want ook Skoda had een RS-derivaat op de basis van de Polo GTI. Die ging door het leven als Fabia RS. Eerst als een diesel maar in zijn laatste generatie was het een 180 pk brakende schoenendoos met flairvolle 1.4 benzine met turbo én supercharger.

Betaalbare hothatch

Spijtig genoeg moet je dat braken letterlijk nemen. Want de 1.4 die ook zijn dienst deed in de Ibiza Cupra en Polo GTI van diezelfde periode stond er om gekend om zichzelf de vernieling in te draaien. Tot op een punt dat de Polo GTI en Ibiza Cupra op het einde van die generatie een 1.8 voorin kregen. De Fabia RS, die werd begraven.


4: Hyundai i30 Turbo

Voor het succes van de huidige i30 N waagde Hyundai zich al eens in het reguliere hothatchsegment met de i30 Turbo. Die gebruikte de 1.6 T-GDI van de hierboven ook al vermelde Veloster Turbo maar stuurde het geheel nog eens op visite naar de Nürburgring.

Betaalbare hothatch

Het resultaat was een chassis dat wel zin had en een motor die best pittig voor de dag wist te komen maar het stuurgevoel... dat hebben ze pas bij de i30 N juist weten te krijgen.


5:Alfa Romeo MiTo QV

Altijd wat onder de radar maar desalniettemin steeds aanwezig. Want Alfa Romeo heeft zowat constant een QV-versie gehad van Giulietta en MiTo. Die MiTo 'Quadrifoglio Verde' leende de 1.4 turbobenzine van de stukken bekendere Fiat 500 Abarth en kreeg daardoor de beschikking over 170 pk en 250 Nm.

Betaalbare hothatch

Pk's die zich doorheen een automaat lieten sluizen. Jawel. Een automaat die bij sportief rijgedrag niet teleur stelde maar bij gewoon gedrag zeer nukkig voor de dag kwam.


6: Toyota Yaris T Sport

Een lijst zonder een Yaris T Sport? Wat had je nu zelf gedacht!? Dit is dé meest miskende lauwe hothatch van begin 2000. Waarmee we vooral doelen op het feit dat je ze tegenwoordig voor een appel en een ei op de kop kan tikken. De 1.5 atmosferische benzine klinkt met zijn 106 pk niet straf maar het lichte gewicht maakt dit een ideale instap-sportieve-hatchback.

Betaalbare hothatch

Daar heeft de T Sport een goede reden voor: zijn betrouwbaarheid en onderhoud. Waar je vaak grof geld moet neerleggen voor onderhoud aan sportievere auto's kost de Yaris T Sport bijna niets om 'm op de baan te houden.

Kennen jullie nog vergeten sportieve hatchbacks? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
4g63 18:16
afbeelding van 4g63

Corolla TS compressor, een gebakje met dikke 210 pk, da's 110pk meer dan corolla op de oprit.
Mja, kleine 1300kg en 210 Japans getrainde paarden, ni slecht, ni slecht.

Techno Patat 03:21
afbeelding van Techno Patat

Qua vergeten durf ik niet zeggen, maar ik zie ze allesinds nooit: de A250 sport AMG? Hebben ze met niet veel bombarde aangekondigd als een A-klasse met een vooras ontwikkeld door AMG, dik 200pk en een sportief interieur... eigenlijk een soort Golf GTI concullega. Maar ik heb er nog nooit eentje gezien :D!

Die van 4g63 heb ik zelfs nog nooit van gehoord :o! Een compressor op een corolla? Geniaal :D!

tomtom 14:03
afbeelding van tomtom

Zo'n a250 heb ik eens mogen aanschouwen in de buurt van Leuven, als ik het goed herinner zwarte lak met donkerrode details, was toen nog voordat de a45 amg beschikbaar was.

JRE 11:45
afbeelding van JRE

Eentje uit de categorie van de Pulsar: De Lancia Delta 1.8 DI. Dat is eigenlijk de 1750 TBi uit de Alfa Romeo 159 en met wat wijzigingen de Giulietta QV en 4C. Dat maakt hem GTI-snel, maar een circuitauto is de Delta zeker niet.

Het gaat voor de duidelijkheid niet over de jaren '80 Delta ;)

Martijn 19:15
afbeelding van Martijn

Ik zie nergens iets over de Civic type R EP 3. Hoort er mijns inziens toch echt bij. 200 paarden en 196 nM (oké dat koppel is niet echt veel maar hij weegt niks) bij 7400 toeren is hartstikke plezierig. Het 2.0 VTEC geluid kent iedereen. Naar 100km/u in 6,6 seconden? Reken maar.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws