Een stationwagen van Mini met vierwielaandrijving en meer dan 300 pk... is de wereld compleet gek geworden?!
Het succes van Mini voor Autofans over de gehele wereld? Dat mag je misschien wel bij John Cooper gaan zoeken, de man die hengelde bij Mini om decennia terug de Mini Cooper op de markt te brengen, een sportief rakkertje van de destijds vooral utilitaire Mini. Sinds Mini onder de vleugels kwam van BMW brengt de Duitse constructeur geregeld hulde aan John Cooper, met de John Cooper Works-uitvoeringen als resultaat. De nieuwste in rij is deze Clubman in JCW-trim.
Clubman JCW
En wat voor eentje is het geworden. Mini gooit namelijk het gekende John Cooper Works-receptuur overboord en gaat voor complete larie. De gekende viercilinder met 231 pk mag op pensioen, in de plaats komt er een nagelnieuwe 2-liter viercilinder turbobenzine voorin te liggen. Die mag 306 pk en 450 Nm opwekken, meteen ook de meeste kracht die BMW/MINI ooit uit een viercilinder heeft gepuurd.
Klinkt dat blok je bekend in de oren, dat kan! Want bij BMW wordt de motor gebruikt in de X2 M35i. Niet toevallig een auto die op dezelfde fundamenten staat als moderne Mini's. Het zal je dan ook niet verbazen dat deze John Cooper Works Clubman nog wat andere componenten deelt met die sportieve X2. Zaken zoals de 8-trapsautomaat en de vierwielaandrijving.
Sub 5
Het resultaat is een Mini stationwagen met vierwielaandrijving, automaat, 306 pk en een sprinttijd naar de honderd van 4,9 seconden. Cijfers waar je 60 jaar geleden alleen maar van kon dromen. Hadden ze 60 jaar geleden ook niet op straatlegale auto's: stevige schijfremmen rondom met zelfs 4 zuigers achteraan. Het chassis van deze Clubman mocht ook even passeren bij JCW. Afronden doen ze dan weer met een nieuwe sportuitlaat die duidelijk moet maken dat er meer dan 300 pk onder deze Mini huist. Misschien waren we nog niet duidelijk; er zit meer dan 300 pk in deze Mini!
Hoe je de strafste Clubman kan herkennen? Moeilijk. Want veel zal natuurlijk afhangen van hoe ver de eigenaar zijn portefeuille opentrok om de JCW Clubman te personaliseren. In extremis krijg je rode strepen over de carrosserie, rode spiegelkapjes en een rood dak. De dubbele einddemper achteraan kennen we ook al van de Cooper S maar zit hier vervat in wat stoerder bumperwerk.
Idem voor de voorzijde waar deze JCW Clubman net wat stoerder plaatwerk krijgt. De luchthapper op de motorkap, die is net zoals bij alle moderne Mini's compleet fake. Kom op Mini, zelfs niet voor deze +300 pk versie?! Prijzen heeft Mini momenteel nog niet maar gezien de personalisatiemogelijkheden bij het merk vliegt deze JCW Clubman zonder twijfel over de 40.000 euro. Recht in het vaarwater van een Volkswagen Golf R. Horen we daar een duotest in de verte?
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden