Rij-impressie: Chevrolet Aveo 1.2, 1.4 en 1.6

Rij-impressie: Cevrolet Aveo 1.2, 1.4 en 1.6

De Chevrolet Aveo is een van de pijlers van het Chevrolet-aanbod in België. Met 30 procent van de verkopen is hij een belangrijke schakel in de catalogus. Een beetje vreemd dus dat de uitgaande generatie nog gebaseerd is op de Daewoo Kalos, die in 2002 geïntroduceerd werd. De Nieuwe Aveo is groter, beter afgewerkt en krijgt ook een dieselmotor mee. Of dat ook genoeg om de concurrentie met gevestigde waarden als de Renault Clio en Volkswagen Polo aan te gaan?

De Aveo heeft een hele revolutie ondergaan. Uiterlijk mag hij dan nog de herinnering aan het vorige model opwekken, de volledige wagen werd herontworpen. Zo groeide de Aveo 12 cm in de lengte en 5,5 cm in de breedte. Het uiterlijk werd een pak strakker getekend en de duikende neus oogt zowaar agressief. Kunststof accenten rond de koplampen en achterlichten zorgen ervoor dat de wagen hip oogt, enkel bij een zwarte kleur worden deze accenten teniet gedaan. De Aveo wordt voorgesteld als een vijfdeurs met de looks van een driedeurs. Hij krijgt dan ook dezelfde handgreep in de C-stijl als de kleinere Spark met dat verschil dat de verhoudingen in deze Aveo beter kloppen. De dalende daklijn draagt bij tot de sportieve look van het model. Chevrolet kiest er voor om enkel een vier- en vijfdeurs aan te bieden, de driedeurs werd weinig verkocht en komt in de nieuwe generatie te vervallen. De vierdeurs is vooral op de zuiderse markten een hit, al verkocht van de vorige Aveo notchback zowat 400 stuks per jaar. Rechtstreekse concurrentie voor deze berline is er op de Dacia Logan na niet op onze markt.

Rij-impressie: Chevrolet Aveo 1.2, 1.4 en 1.6

Chevrolet zal in de nieuwe Aveo voor het eerst een dieselblokje plaatsen. Het gaat om de 1.3 van GM-makelij die we ook in de Corsa terugvinden. Vanaf dit najaar kan de klant kiezen tussen twee vermogensversies, de ecologische versie met 75 pk die recht heeft op een ecopremie of de iets potentere 95 pk-variant. Voorlopig zijn enkel nog maar de benzineversies voorhanden en daar gingen wij mee op stap. We startten met de 1.2 en merkten dat de 86 pk en 115 Nm uit deze versie wat moeilijk vooruit te branden zijn in het glooiende Zwitserse landschap van de introductielocatie. Vooral op hellingen krijgt de wagen het lastig. Eens op snelheid gaat het goed vooruit, al hadden we de neiging om hem wat in toeren te gooien ook al was dat amper beter. De opgegeven 5,5 liter werden niet gehaald, wij kwamen gemiddeld op een kleine 7,5 liter per 100 kilometer uit. Chevrolet biedt ook een 70 pk versie aan, al vinden wij deze behalve zijn krakende prijs (11.999 euro) niet dadelijk een aanrader aangezien de 86 pk sterke variant al zodanig veel moest werken. Het schakelen verliep vlot, al houdt het koppelingspedaal een erg lange slag aan.

Rij-impressie: Chevrolet Aveo 1.2, 1.4 en 1.6

Gaan we naar de 1.4 versie (die we testten in combinatie met de automaat), dan zien we dat de 100 pk veel beter passen bij deze wagen. Hij kan vlot mee met het verkeer en het verbruik bleek lager te liggen dan dat van de kleinere 1.2. De nieuwe zestrapsautomaat lijkt telkens wakkergepord te moeten worden. De ene keer bleef de motor te lang in toeren hangen alvorens op te schakelen, de andere keer borrelde hij in de lagere regionen alvorens terug te schakelen. Zelf schakelen kan eenvoudigweg door een knopje op de zijkant, al verlies je dan wel de bestaansreden van de automaat. Tot slot biedt Chevrolet nog de 1.6 aan. Deze motorisatie heeft 115 pk onder de kap maar wie dacht dat hij daarmee sportiever reageert, is er aan voor de moeite. De wagen is gericht op comfort en de motor levert enkel dat beetje extra gebruiksgemak tegenover de 1.4. Zetten we de drie motorisaties naast elkaar, dan kunnen we stellen dat elke motor het rijgemak van zijn kleinere broer wat versterkt, zonder daarbij minder zuinig om te gaan met de brandstof.

Rij-impressie: Chevrolet Aveo 1.2, 1.4 en 1.6

Ook het interieur van de Aveo maakte een positieve evolutie door. Waar de vorige generatie een doorontwikkeling was van de Kalos, sober en somber, is dit nieuwe interieur zelfs wat dynamisch. De middenconsole krijgt een dubbele opbouw, waarbij de radio-unit dichter naar de bestuurder reikt. Die radio en met name de volumeknop bleek wat gek ingedeeld met wel 60 onderverdelingen. Het geluidsverschil tussen elke stand was miniem en wanneer de radio op 'volume 20' staat, hoor je geen geluid meer uit de speakers komen. Zet je de volumeknop volledig op, resulteert dat in veel geluid, al hoef je er nog niet de auto voor uit te lopen wegens 'teveel'. Een mindere maar betere indelingen voor de volumeknop waren beter op zijn plaats geweest. De bedieningsstengels achter het stuur kennen we uit de Opels en dienen hetzelfde doel. Bij de duurdere versies krijg je een boordcomputer, die je meldt wat je verbruik bedraagt.

Rij-impressie: Chevrolet Aveo 1.2, 1.4 en 1.6

Alle uitrustingsniveau's krijgen standaard cruise control mee, iets wat niet vaak gezien is in deze klasse. De tellers van de Aveo zijn geïnspireerd op de motorwereld, al kennen wij niet dadelijk de relatie van Chevrolet met moto's. Dat neemt niet weg dat de tellerpartij erg hip ogen, terwijl ze bovendien duidelijk afleesbaar zijn. Wel vonden we de 14 lampjes die oplichten bij het aanzetten van het contact wat overdreven, je hebt nooit de tijd om ze allemaal te zien. Zoveel lampjes als er zijn, zo hard missen we dan weer een metertje voor de motortemperatuur. Op geen enkel moment weet je of de motor koud dan wel warm draait. Ook een discreet klokje is enkel aanwezig in de radio. De gebruikte materialen in het interieur zien er beter uit dan ze aanvoelen. In de lagere versies maakt Chevrolet gebruik van harde plastics, in de hogere uitrustingsniveau's worden deze vervangen door soft touch plastics. De grotere lengte (+12 cm) van de Aveo laat zich niet dadelijk voelen in het interieur. Ook de koffer krijgt een grllige vorm, al kan je deze door een verschuifbare bodemplaat wel laten varieren tussen meer laadruimte op een praktischer laaddrempel.

Rij-impressie: Chevrolet Aveo 1.2, 1.4 en 1.6

Rijden doet de Aveo neutraal, onder normale omstandigheden. De 1.2 krijgt elektrische stuurbekrachtiging, al voel je weinig verschil met de hydraulische versie op andere modellen. Gaan we echter op een slecht wegdek rijden, dan voel je dat de ophanging toch niet alles dempt en dat de wagen wat last krijgt bij het bochtenwerk. Dat de A-stijl erg dik is, zorgt voor een verminderd zicht links vooruit en een evenzeer verminderd vertrouwen. De wagen heeft last van onderstuur en je hoort hem werkelijk wegglijden over de voorwielen, ook al rij je aan een legale snelheid de bocht door. Hier blijkt het voordeel van de sedan, die dankzij zijn grotere overhang achteraan beter gebalanceerd lijkt. We merken op dat de wagen erg stil rijdt, zowel wat wind- als rijgeluiden betreft. Er dringt weinig door tot in het interieur, op dat vlak scoort de Aveo bij de beteren in zijn klasse.

Rij-impressie: Chevrolet Aveo 1.2, 1.4 en 1.6

De Aveo krijgt een basisprijs van 11.999 euro. Voor dat geld krijg je een ondergemotoriseerde 1.2 LS met 70 pk. De 1.2 86 pk kost je 12.299 euro, al zal je blij zijn dat je dat geld uitgeeft voor dat beetje extra vermogen. Groter kan ook, met de 1.4 LT vanaf 13.699 euro. De 1.6 LTZ (enkel beschikbaar met de hoogste uitrustingsmodule) is er tot slot vanaf 15.299 euro. Wie een automaat wil (enkel op 1.4 en 1.6) betaalt 1.200 euro extra, voor de berlineversie van de Aveo ben je 400 euro meer kwijt dan voor de hatchback. De berline krijgt enkel de 1.4 en 1.6 motoren ingeplant en is enkel beschikbaar in LT+(1.4) en LTZ-versie (1.4 en 1.6).

Rij-impressie: Chevrolet Aveo 1.2, 1.4 en 1.6

Chevrolet zet met de Aveo een auto neer die een ware revolutie blijkt tegenover zijn voorganger. De looks spreken een jong publiek aan en voor zijn interieurafwerking moet je het ook niet laten. De motoren voelen wat mak aan en de 1.4 lijkt ons hier de beste keuze. Het weggedrag vraagt enkel voor wat extra aandacht van de bestuurder als de wagen zich op een slechte ondergrond begeeft. Toch springen dan de ESP- en ABS-modules op tijd bij.

Op de foto's in deze rijtest ziet u een Chevrolet Aveo 1.6 in LTZ-uitvoering.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Specificaties

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Yvesw 14:25
afbeelding van Yvesw

Die tellerpartij is echt wel mooi! Props voor chevy, nu nog de rest goed krijgen :p

Yannick Degroeve 15:36
afbeelding van Yannick Degroeve

leuke fotobewerking :-) lijkt op Decolorized (iPhone app)

Rich 20:03
afbeelding van Rich

Vandaag is mijn witte 1.4 16V LT voor de deur komen te staan.
Super, wat een complete auto is het toch. En het rijden is een feest, wat heerlijk comfortabel !
De beste auto die ik ooit gekocht heb! (tot nu toe)

Joran 21:29
afbeelding van Joran

Mijn Sedan 1.6 16v LTZ Wit met Zwart getinte ruiten komt binnenkort binnen en man wat een vinnige motor is dat in samenvoeging met een remus uitlaat !

Anonieme gebruiker 22:37
afbeelding van Anonieme gebruiker

mijn witte chevrolet Aveo 2010 1.2L hatchback (sport) Deze verbruikt enorm veel Hoe komt dit? wie zou me kunnen helpen

Joran 15:00
afbeelding van Joran

Dit zijn oudere serie motoren beter gezegd van in de oude Astra & corsa rond periode 2003 ofzo.. typis chevrolet. Mijn LTZ 1.6 16v Sedan raakt niet onder de 8,8l/100km & wil ik 5.9 halen moet ik 100km/H rijden op cruise control op de snelweg & niet hoger + met 4man want alleen is het 6.5 op die manier & met meer gewicht minder verbruik. Zuipen idd als de ballen te weten dat hij nu een jaar en 6maand is en hij 50.000km heeft :)

Anonieme gebruiker 03:15
afbeelding van Anonieme gebruiker

iK RIJ EEN NIEUWE AVEO 1.4 LTZ, EEN PRACHTIGE WAGEN TROUWENS, ECHTER ÉÉN NAADEEL DE AUTO HOUD IN BIJ ELKE SNELHEID, VOORAL WANNEER JE DE AIRCO AANHEBT, DOE JE DEZEUIT IS HET MINDER. HET NEEMT NIET WEG DAT DIT VERVELEND RIJDEN IS. TOT NU TOE NOG GEEN OPLOSSING VAN DEALER EN CHEVROLET

Ben 23:37
afbeelding van Ben

Dat inhouden bij gebruik airco herken ik. Dat komt overigens bij meer auto's voor. Verder heb ik enkel bij een koude motor zo nu en dan wat last van inhouden. Een airco pakt zomaar een aantal pk's en dat is merkbaar. Er zijn overigens ook zat auto's waarbij je dit verschijnsel niet hebt. Ik vrees dat het een produkteigenschap is.

Anonieme gebruiker 16:30
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hallo

Is het ook mogelijk om een chevrolet aveo 2013 met 86 pk getund naar 100 pk goedkoop verder op te kunnen voeren in verband met trekken kar

4g63 10:53
afbeelding van 4g63

Opvoeren altijd liefst met nieuwe motor, bij eentje dat al tijdje in de running is word dit afgeraden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws