VAA en fiscale aftrekbaarheid 2020, de regels

vaa berekenen aftrekbhaareid 2020

Vanaf 2020 gaat de fiscale berekening voor bedrijfswagens grondig onder het mes. Waardoor je ook dit jaar al rekening moet houden met de formule om volgend jaar niet voor grote verrassingen te staan. Waar je rekening mee moet houden?

Volgend jaar rolt de regering haar "hervorming van de vennootschapsbelasting" uit. Een waslijst aan nieuwe spelregels die ook een impact heeft op wagens die ingeschreven staan op de zaak of het bedrijf. Hieronder leggen we je duidelijk uit waar je rekening mee zal moeten houden, ook al in 2019.

Van tabel naar formule

Tot 2020 hanteert de overheid een overzichtelijke tabel die zich puur op CO2-uitstoot baseert om de aftrekbaarheid van een auto te bepalen. Die tabel - met maximaal 120% aftrekbaarheid - wordt dan vanaf 2020 ingewisseld voor een formule. Hoe het dan juist zit met de overgangsperiode waarin je auto's voor 2020 aan hebt gekocht? In de vennootschapsbelasting blijft de huidige aftrek van toepassing tot 31/12/2019, daarna is de nieuwe rekenmethode van toepassing, ongeacht wanneer de wagen is aangekocht.


Bij de personenbelasting is de situatie iets complexer. Daar bepaalt de aanschafdatum wat er juist gebeurt vanaf 2020:
• Aangekocht voor 01/01/2018: Aftrekbaarheid via de "oude" tabel
• Aangekocht na 01/01/2018: Aftrekbaarheid via nieuwe rekenmethode.


Ben je dus nu van plan om een auto op de zaak te zetten, dan is het ook in 2019 al nuttig om vooruit te kijken naar de nieuwe rekenmethode van 2020. Want een auto die nu 100% aftrekbaar is, kan volgend jaar plots nog maar 60% aftrekbaar zijn. De huidige tabel met tot 120% aftrekbaarheid zal worden vervangen door volgende formule: 120% - (0,5% x "brandstofcoëfficiënt" x g/km CO2). Wat dit voor effect heeft op verschillende aandrijvingen?

Diesel

Voor dieselwagens hanteert de Belgische overheid een brandstofcoëfficiënt van 1. Waardoor de formule voor dieselwagens er dus als het volgt uit ziet: 120 - (0,5 x 1 x g/km CO2). Heb je dus een dieselwagen op het oog met 108 g/km, dan zal die (120 - (0,5 x 1 x 108) =) 66 procent aftrekbaar zijn. Een dieselwagen met 120 gram is volgens de formule trouwens nog 60% aftrekbaar. Eentje met 100 g/km C02 is 70% aftrekbaar.

De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor dieselwagens, de bovengrens is 100%. Diesels met 200 g/km CO2 of meer vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.

vaa berekenen aftrekbhaareid 2020

Benzine

Voor benzinewagens hanteert de Belgische overheid een brandstofcoëfficiënt van 0,95. Waardoor de formule voor benzinewagens er dus als het volgt uit ziet: 120 - (0,5 x 0,95 x g/km CO2). Heb je dus een benzinewagen op het oog met 109 g/km, dan zal die (120 - (0,5 x 0,95 x 109) =) 68 procent aftrekbaar zijn. Een benzinewagen met 126 gram is volgens de formule trouwens nog 60,15% aftrekbaar. Een benzinewagen met 150 g/km CO2 zou volgens de formule 48,75% aftrekbaar zijn, echter telt hier ook de ondergrens van 50% zoals bij dieselwagens.

De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor benzinewagens, de bovengrens is 100%. Benzinewagens met 200 g/km CO2 of meer vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.

CNG

Voor auto's op aardgas (CNG) hanteert de Belgische overheid een brandstofcoëfficiënt van 0,90 voor wagens met maximaal 11 fiscale pk's, auto's met meer dan 11 fiscale pk's zien het coëfficiënt stijgen naar 95 g/km. Waardoor de formule voor CNG-wagens er dus als het volgt uit ziet: 120 - (0,5 x 0,90 x g/km CO2) OF 120 - (0,5 x 0,95 x g/km CO2). Heb je dus een CNG-wagen op het oog met een 2-liter grote motor (10 fiscale pk's) en 123 g/km C02, dan zal die (120 - (0,5 x 0,90 x 123) =) 64.65 procent aftrekbaar zijn. Een CNG-wagen met een 2.5-liter motor (+11 fiscale pk's) en 156 g/km zal volgens de formule 45,9% aftrekbaar zijn. Echter telt de ondergrens van 50% aftrekbaarheid.

De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor CNG-wagens, de bovengrens is 100%. CNG-wagens met meer dan 200 g/km CO2 vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.

Hybrides

Hybridewagens zonder stekker doorlopen dezelfde procedure als reguliere benzine- of dieselwagens en moeten dan ook gebruik maken van de nieuwe formule. Afhankelijk of het een diesel- dan wel een benzine-hybride is bedraagt het brandstofcoëfficiënt respectievelijk 1 dan wel 0,95 in de formule.

De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor hybrides, de bovengrens is 100%. Hybridewagens met meer dan 200 g/km CO2 vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.

vaa berekenen aftrekbhaareid 2020

Plug-inhybrides

Ook plug-ins doorlopen de normale formule. Afhankelijk of het een diesel- dan wel een benzine-plug-in is bedraagt het brandstofcoëfficiënt respectievelijk 1 dan wel 0,95. Voorwaarde is wel dat de plug-inhybride minder dan 50 g/km CO2 uitstoot en dat er per 100 kg voertuiggewicht minstens 0,5 kWh aan batterijcapaciteit aan boord is. Op die manier wil de Belgische overheid "valse hybrides" weren.

Ruwweg 90% van alle huidige plug-inhybrides op de markt voldoen momenteel aan deze voorwaarden en zijn daardoor 100% aftrekbaar (omdat de formule door de lage C02-uitstoot +100 procent als resultaat geeft maar de bovengrens 100% is). Voldoet een plug-in niet aan de voorwaarden, dan moet er gekeken worden naar het CO2-cijfer van de versie van de wagen met gelijke brandstof zonder elektrokracht. Bestaat die niet, dan moet het CO2-cijfer van de "valse plug-in" met 2,5 vermenigvuldigd worden.

Elektrische auto's

Volledig elektrische auto's worden - gezien hun theoretische 0-waarde op vlak van CO2 - niet getoetst aan de nieuwe formule en zullen ongeacht range, gewicht of kWh beroep kunnen doen op de maximale aftrekbaarheid. Tot 31 december 2019 bedraagt dit 120%, vanaf 2020 zal de elektrische auto nog maximaal 100% aftrekbaar zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Anon 20:34
afbeelding van Anon

Dus eender welke wagen met aanvaardbaar vermogen zit op 50 procent. Diefstal

tomtom 18:37
afbeelding van tomtom

Kwestie van overdrijven, voor veel modellen is 100kW (136PS) al 'aanvaardbaar'. Bedenk daarbij nog dat er genoeg zuinige modellen bij de duitse premiummerken tussen de 120 (163PS) en 140kW (190PS) toebedeeld krijgen en je moet al denken dat voor jou een VW Golf minstens 200PS moet hebben om aanvaardbaar te zijn, wat natuurlijk lichtjes overdreven is.

tomtom 22:02
afbeelding van tomtom

Wat met de VAA?

Philippe Vergauwen 00:15
afbeelding van Philippe Vergauwen

Voordeel alle aard

GLENN 07:12
afbeelding van GLENN

Zou niet veel aan wijzigen (wat dat ook mag betekenen), behalve voor bepaalde plugin hybrides.

Wim 12:49
afbeelding van Wim

klopt, binnenkort meer over VAA

Robbie 08:09
afbeelding van Robbie

Met welke CO2 uitstoot word rekening gehouden? WLTP of NEDC 2? Zeer belangrijk voor plug in hybride waarvan WLTP net boven 50gr valt en NEDC 2 onder 50gr.

gvv 12:13
afbeelding van gvv

Nog tot minstens 31.12.2020 wordt er nog rekening gehouden met NEDC (2.0), in eerste instantie voor de berekening van het VAA, maar hoogstwaarschijnlijk ook voor de fiscale aftrekbaarheid.
Vanaf 2021 dient er rekening gehouden te worden met WLTP. Het is echter niet duidelijk of wagens aangekocht vóór 2021 hun oude aftrekpercentage mogen blijven gebruiken (op basis van NEDC 2.0) of deze ook onder de nieuwe regeling vallen.
Dat zal vermoedelijk beslist moeten worden door onze nieuwe regering, maar... (?)

Auton 08:18
afbeelding van Auton

Eigen bijdrage bedrijfswagen moet dringend verhoogd, velen doen veeel meer km's privė dan voor bedrijf...vandaag betaald door iedereen...

Wim 12:49
afbeelding van Wim

1) klopt niet en 2) VAA is hard aan het stijgen met de nieuwe WLTP normering

tomtom 07:05
afbeelding van tomtom

VAA houdt geen rekening met hoeveelheid gereden kilometers voor zo ver ik weet, en ja dat zou best mogen veranderen, toch voor gereden privékilometers.

Mathieu 12:32
afbeelding van Mathieu

Een bedrijf is vrij om te kiezen of ze bovenop de verplichte bijdragen extra bijdragen vraagt.
Mijn vrouw heeft een wagen van het bedrijf en zij vragen extra bijdragen.
Zelfs omdat ze voorlopig 4/5e werkt, en de wagen dus 1 dag in de week niet gebruikt voor het werk, vragen ze dus een extra bijdrage.
En even een opmerking i.v.m. die kilometers: wij als gezin rijden evenveel kilometers privé met de bedrijfswagen als met onze vroegere gezinswagen die zelf gekocht was.
En zelfs ik, die een eigen wagen heb gebruik meer de mijne die ik zelf heb gekocht dan de wagen van mijn vrouw. Dus, dat men zijn gedrag extreem zal veranderen als men een wagen weg neemt, dat is larie en apekool.

Dominique 08:55
afbeelding van Dominique

Altijd straf dat er mensen zijn die moord en brand schreeuwen ivm de aftrekbaarheid (120-50%).
De aftrekbaarheid is trouwens enkel op het btw stukje. Als je vb. een financiele renting hebt op je firmawagen van 1200 eur, dan heb je ongeveer 250 eur BTW, en als je daar dan 50 % aftrek op hebt schiet maar 125 eur van over die je dan kan aftrekken van de belastingen...(deze berekening is maar een schatting). 125 eur is peanuts !! En aftrek van de btw op brandstof is voor zelfstandigen maar 50% (dus op de BTW, niet op de totale prijs). Dat is voor ons zelfstandigen een druppel op een hete plaat. En als mensen hier aanstoot aan nemen, mogen ze ook zelfstandige worden om het zelf te ondervinden. Als je hard werkt (> 70-80 uur per week) dan betaal je al genoeg aan de staat voor al die mensen een uitkering te geven die maar zitten te klagen dat er teveel firma/salaris wagens zijn. #moesterevenuit

kris 09:41
afbeelding van kris

ik begrijp u niet helemaal. De BTW is 50%aftrekbaar (die 125€) maar de aftrekbaarheid is op het bedrag van enting zelf, bv. 1200x12 maanden = 14400€ waarvan dan tussen 0 en 7200€ wordt verworpen.
Maar verder staan er volgens mij nog fouten in dit artikel: ook voor vennootschappen blijven auto's gekocht voor 01/01/2018 volgens de bestaande tabel afgeschreven. (wet van 25 december 2017, artikel 11)

M.M 15:07
afbeelding van M.M

Domnique, dit klopt toch niet? De renting exclusief btw is in zijn geheel toch maar aftrekbaar voor 50% indien je wagen zijn uitstoot daar naar is?

Dus renting is €500 exc btw per maand, dan is er slechts €250 aftrekbaar in de kosten elke maand??

Jacobs 11:34
afbeelding van Jacobs

Groot gelijk!!!

JK 13:50
afbeelding van JK

Dus een volwaardige hybride (aankoop dec19) die onder NEDC 39gr heeft maar onder WLTP stijgt naar 146gr vanaf 2021 een misaankoop ?

Wim 15:13
afbeelding van Wim

is de meeste gevallen wel ja :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws