Rij-impressie: Ford S-Max Vignale Powershift (2019)

test: Ford S-Max facelift (2019)

Er was een tijd dat iedereen nog een monovolume wilde. Dat we met z'n allen hoger zaten en ruimte hadden om vanalles en nog wat mee te nemen. Bewijst de S-Max dat die tijd nog niet voorbij is?

Tegenwoordig is het al SUV wat de klok slaat. De grote monovolumes worden minder verkocht ten voordele van deze alsofroaders. Ook bij Ford zet die trend zich door. Toch overleeft de S-Max voorlopig en daar kunnen we maar blij om zijn.

De S-Max profileert zich als een rijders-MPV. Niet alleen door zijn looks, ook door zijn gedrag als je de baan op gaat. Dat is niet anders bij de facelift. Wat er dan wel verandert? Kijk even met ons mee.

cirkelschakelen

De facelift brengt de S-Max een nieuw typeplaatje voor de dieselversie. De aangepaste 2.0 TDCi heet voortaan "EcoBlue". Maar daar blijft het niet bij, want de motor kan worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat die bediend wordt met een draaiknop in de middentunnel. Waren ze daar bij Jaguar niet net van af gestapt?

Voor ons regenland zijn de ClearView Wipers een handigheidje, die zouden het zicht bij regen moeten verbeteren. De ruit wordt efficiënter gewist dan voorheen, zeg maar. Verder vinden we ook een adaptieve snelheidsregelaar, waarbij dat "adaptieve" gedeelte gewoon kan uitgezet worden, en een verbeterde versie van het Blind Spot Information System (BLIS), dat naderende voertuigen vanop een grotere afstand kan detecteren. De Sync 3-infotainment heeft een touch screen, al kan je ook de knoppen op de middenconsole gebruiken om temperatuur en dergelijke aan te passen naar jouw zin.

glimlach

Hoe dat dan rijdt? Fijn, erg fijn. Nog altijd. De Ford S-Max is in onze ogen altijd de SUV geweest die je moet hebben als je een rijdersauto met ruimte wil en daar verandert de facelift niks aan. De EcoBlue-motoren doen daar een schepje bovenop, door zuiniger te zijn dan hun voorgangers. Nuja, zuinig, een gemiddeld verbruik van 7,7 l/ 100 km is nog altijd wel wat, ook al heb je dan zoals in onze testwagen 190 pk onder de rechtervoet zitten. Wie dat wenst, kan opteren voor een 120 of 150 pk sterke versie, de Biturbo met 240 pk is de kers op de S-Max taart.

test: Ford S-Max facelift (2019)

Maak je overigens geen zorgen over de schakelcirkel van de automaat, want die gebruik je alleen om hem van P naar D - of S, als je in een dynamische bui bent - te zetten. Verder doet de achttrapsautomaat geruisloos het werk voor jou. Wil je toch zelf aan de bak, dan gebruik je de schakelpeddels achter het stuurwiel. Een stuurwiel dat dunner is dan we gewoon zijn van een MPV. Het gevolg is dat we nog steeds een glimlach krijgen bij de S-Max, terwijl we zelf niet hoeven te spelen met de versnellingspook. Het scherpe rijgedrag in deze speelse MPV wordt versterkt door de AWD-aandrijving die enkel beschikbaar is op deze 190 pk-variant en de 150 pk-versie. De introductie van de nieuwe automaat brengt ook Adaptive Cruise Control met zich mee. Verder luistert de bak naar je rijgedrag om de schakelmomenten daarop af te stemmen.

test: Ford S-Max facelift (2019)

Voorlopig enkel diesels in de prijslijst bij Ford, met deze 190 pk variant als op één na krachtigste dus. Een S-Max is er vanaf 33.350 euro. Wij kregen een Vignale-variant mee, een versie die qua comfort en isolatie een stuk hoger op de luxeladder staat. De prijs is er echter ook naar, want onze motorversie heeft een prijs van 49.325 euro, met AWD zelfs 51.325 euro. Daarmee kost hij exact evenveel als de versie met 240 pk.

conclusie

Met de facelift vijlde Ford de S-Max een beetje bij, al blijkt het allemaal wel mee te vallen. Er wordt niet geraakt aan zijn verkoopsargumenten. Want waar vind je in SUV-land een wagen die zo aangenaam rijdt en toch zoveel ruimte biedt als de S-Max?

Specificaties

Motor

2.0 EcoBlue diesel

Vermogen

190pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 734 kg

Topsnelheid

206 km/u

Prijs testwagen

€ 59 420.00

Prijs basismodel

€ 33 350.00

0 tot 100 km/u

10.50 sec

CO2-uitstoot

149 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
$ Max 23:54
afbeelding van $ Max

Het leek mij leuk voor een volgende familiewagen, tot ik de prijs zag... Meer dan 50,000 eur?! Ze gaan de bestellingen op 1 hand kunnen tellen.

Sven 09:38
afbeelding van Sven

Die 'meer dan 50.000 euro' is inderdaad héél veel geld. Dat is dan ook de prijs voor de Vignale-topversie. Een S-Max in basistrim kost 33.000 euro, ongeveer gelijk aan wat je voor elke andere middenklasse zevenzitter betaalt.

luc 10:38
afbeelding van luc

Jammer van de hoge co2.
Een plug-in versie van een S-max zou ik zeker overwegen op de zaak. Helaas ... nog niet aangekondigd.

Peter 01:01
afbeelding van Peter

Net mijn oude Smax ingeruild voor een nieuwe 150PK versie Titanium (3e Smax) en moet zeggen dat het weer een pareltje is. Netto kostprijs +-39000€ maar dan heb je ook een luxe wagen. De Vignale vind ik "over the top" maar ondanks zijn hogere prijs, zullen hier ook klanten voor bestaan.
8-traps automaat werkt fantastisch en het accerelatievermogen is "ruim" voldoende.
Als ik dan toch wat minpuntjes wil benoemen, zijn het details:
-Vind het dunnere stuur geen geslaagde aanpassing...persoonlijk heb ik liever (met mijn grote handen) een dikker stuur, maar dat zal wel wennen.
-In mijn vorige Smax had ik nog een extra laadruimte onder de koffermat zitten, maar dat is bij het nieuwe model jammer genoeg verdwenen.
-Geen elektrische aansluiting voorzien aan achteruitkijkspiegel voor een dashcam.
-Ventilatie achteraan is niet af te zetten, enkel naar boven of onder verstelbaar.

Uw reactie