Total recall: Audi e-tron wemelt van de kinderziektes

audi e-tron problemen

UPDATE
Made in Belgium... maar ook made met de nodige constructiefouten, de elektrische Audi e-tron. De laatste fout in lijn is een terugroepactie omdat water via een defecte rubber het batterijcompartiment binnen kan sijpelen. Met kortsluiting en brand als meest extreme gevolgen. Oeps.

Jarenlang werd er gelachen met het kinderziektefestijn van Tesla. Want Tesla's eerste massaproductiewagen, de Model S was in zijn eerste levensjaren een bugfestijn van jewelste. Zowel op software- als op mechanisch vlak. Bakken kritiek kreeg Tesla dan ook over zich heen. Door media, klanten maar ook... automerken. Die automerken beginnen vaak nu pas aan hun elektrisch massaproductie-avontuur. Wat blijkt? Dat elektrische auto's bouwen toch niet zo simpel lijkt.


UPDATE: Audi België heeft contact met ons opgenomen om het voorval te verduidelijken. Zo gaat het om een kleine batch van e-tron's die werden geproduceerd tot maart 2019. Voor de Belgische markt gaat het over 200 exemplaren. Daarnaast betreurt Audi België de "Total Recall"-woordkeuze in onze titel omdat het dus geen "totale recall" betreft voor alle exemplaren.


Water + elektriciteit =....

Laat ons even de e-tron van Audi op het podium rijden. Een auto waar we als Belg trots op moeten zijn (want: in Brussel gebouwd) maar een auto die daarnaast ook kampt met enkele pijnlijke kinderziektes. Laatste in lijn is het vaststellen van een defect aan de oplaadpoort van het voertuig waardoor potentieel water binnen kan sijpelen via een defecte rubber naar het accupakket.

audi e-tron problemen

De gevolgen kunnen zich dan ook laten raden; kortsluiting of beter nog; een spontane brand. Zaken die je liever niet hebt bij een elektrische auto. Audi laat evenwel weten dat er nog geen enkel voorval is vastgesteld en dat het prematuur geaffecteerde auto's terug naar de dealer stuurt. Anderzijds, dit klinkt als een defect waar Tesla 6 jaar geleden zwaar voor zou hebben moeten boeten volgens de auto-industrie.

Daar stopt het niet

Laat daarnaast ook duidelijk zijn dat dit niet het enige defect is dat werd vastgesteld bij de e-tron. Zo werd er eerder al een quick fix uitgezonden voor het oplaadpunt van de e-tron. Daar kan de vergrendelingspin sporadisch zijn eigen leven leiden waardoor 'ie op de lock-stand staat zonder dat er een stekker in steekt. Het resultaat is dat je geen stekker in kan steken en je onder de "motorkap" op zoek moet gaan naar een klein plastiek kabeltje waar je aan kan trekken om de poort te ontgrendelen.

Die kabel heeft echter de neiging om diep in de carrosserie te vallen waardoor je geen kabel meer hebt om aan te trekken. Knullig natuurlijk. Daarnaast hebben we ook weet van digitale zijspiegels die sporadisch dienst weigeren. Of erger nog; een e-tron die een kerstboom aan waarschuwingslichten opwerpt en weigert om te starten. Kinderziektes, laten we maar zeggen. Hopelijk voor Audi kunnen ze die snel in de kiem smoren...

Check hier ook onze review van de Audi e-tron:

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
andre123 12:56
afbeelding van andre123

eigen schuld dikke bult.
hoogtechnologisch duur speelgoed als eerste model?
begin met iets simpel,en maak nadien iets ingewikkeld.

suskewiet 13:09
afbeelding van suskewiet

binnenkort de Audi en VW fans die destijds zo neerbuigend deden over Tesla eens flink uitlachen. Vroeger had ik als argument dat ik liever een Tesla met kinderziektes had dan een Audi die na 20.000 km olie zuipt. Nu heb ik nog meer uitlach-argumenten. Top !

andre123 18:38
afbeelding van andre123

eigenlijk vind ik het helemaal niet om te lachen,bezit maar een auto van 70000 of veel meer die vol apenkuren zit...
nogmaals,begin dan met iets gewoons,en drijf stelselmatig op ipv dat belachelijke opbod tegen elkaar dat alleen maar de prijzen uit de pan doet swingen.
meer mensen zitten te wachten op iets degelijks betaalbaar dan op dat kinderachtig macho gedrag......

4g63 19:35
afbeelding van 4g63

Zijn nog merken die 4 wielen vanaf 30 a40d euro verkopen met onderhoudsfacturen van duizend of duizenden euro's. ;)
En nee ga geen reclame maken.
Duurzaamheidsproeven en duurtesten was tof om lezen heel lang geleden, de corrigerende werken daarna waren geruststellend. Toen had je merken die tegen mekaar pochten hoe goed hun testen niet waren.
Zoals k zei, heel lang geleden, ;)
Men herkent het al en men doet er iets aan, da's al een bank vooruit in ieder geval.

4g63 22:00
afbeelding van 4g63

Elektr rijden stoot minder CO2 uit dan verbrandingsmotoren en dat is wel een verrassende wending, men heeft lang berekend dat elektr rijden bijv evenveel CO2 de lucht in blaast, of vanaf 10j je minder CO2 de lucht inpompt, nu blijkt dat niet het geval.
Alles inbegrepen blaas je met een verbrandingsmotor een pak meer CO2 de lucht in, wie had dat 5j geleden gedacht?

Zevzraar 11:09
afbeelding van Zevzraar

Zoals met zoveel dingen tegenwoordig ligt het eerder aan de verkleutering van de maatschappij. Het zal niet aan het genie liggen om dit expres te doen om de prijs kunstmatig op te krikken!

Philip 08:13
afbeelding van Philip

Als eigenaar van een e-tron met 4000 km kan ik zeggen dat dit een fantastische wagen is en nul problemen .Titel is in feite fake news .Recall kan maar total.

andre123 09:52
afbeelding van andre123

natuurlijk zullen er ook wel eigenaars zijn die totaal geen problemen hebben.
moest dat niet zo zijn had audi allang de band stilgelegd.

Glenn 22:54
afbeelding van Glenn

Beste ben arbeider bij audi en onze etron word met hart en ziel gemaakt maar ook wij afhankelijk zijn van leveranciers maar de staf en arbeiders stellen alles in het werk steeds elke dag kwaliteit afteleveren

andre123 08:35
afbeelding van andre123

daarvan ben ik wel zeker.
problemen met een produkt,van welke aard dan ook,liggen zelden bij de arbeiders.
zij doen wat er van hogerhand opgedragen wordt,en zijn vaak meer met hun produkt begaan dan
hogerhand die alleen met (winst)cijfers bezig zijn.
een arbeider die zijn job niet goed doet,doet die job niet lang.....

Michel 11:58
afbeelding van Michel

Van verticale integratie is bij de klassieke automerken al lang geen sprake meer. Resultaat veel minder controle over geleverde onderdelen. By the way, tesla zit nu aan 90% eigen onderdelen. Samen met een auto die software based en dus update baar is. Tja tesla is jaren ahead guys

andre123 12:35
afbeelding van andre123

90% eigen onderdelen?nog een verzinseltje van musk zeker?

Jendd 14:12
afbeelding van Jendd

Ah? Heb je aanwijzingen dat het anders is?

andre123 15:38
afbeelding van andre123

geen enkel merk produceert zijn onderdelen zelf,dat is gewoon onbetaalbaar voor 1 merk.tesla zou nog veel duurder worden....
bv remblokken op een tesla worden ook gebruikt bij ford eu,ford usa cadillac chevrolet............
wat tesla wel doet is zijn eigen batterijen produceren,maar dat is dan weer een ander verhaal

Jos D. 17:03
afbeelding van Jos D.

Ik meen me te herinneren dat de battijeren van Panasonic komen. Maar zeker ben ik er niet meer van.

andre123 16:26
afbeelding van andre123

inderdaad,samenwerking tussen tesla en panasonic

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws