Circuittest: Mercedes-AMG (2019)

Mercedes-AMG Track Experience Zolder 2019

Wacht, ontbreekt daar geen specifiek model in de titel? Nee hoor. Want we namen het complete gamma van Mercedes-AMG richting het circuit van Zolder voor een lekker ouderwetse scheursessie. Welke AMG ons het meest is bijgebleven?

Oké, we klappen meteen uit de biecht: Niet wij, wel Mercedes was zo vriendelijk om het gehele gamma neer te poten aan het circuit van Zolder. En dat zijn er wel wat. Zo'n 25, al kunnen het er ook 30 zijn en tegen de tijd dat je dit leest misschien wel 31. Het gaat dus hard voor de AMG-divisie van Mercedes. Een automerk (jawel) dat ooit ontsproot uit de hersenen van Hans Werner Aufrecht en Eberhard Melcher, twee ingenieurs van Mercedes die eind de jaren 60 niet konden verkroppen dat het merk met de ster zich terugtrok uit de racerij. Nu goed, jullie zijn hier niet voor een geschiedenisles natuurlijk, wel voor die moderne dikke AMG's.

Kappermobiel

Al dienen we meteen een tweede kanttekening te maken, want niet alle modellen die we reden, stuurden we over het circuit - Beticht ons gerust van clickbait in de titel, we incasseren de klappen met liefde. Sommige AMG's kan je namelijk beter benuttigen op de openbare weg. Zoals de bijna gepensioneerde Mercedes-AMG SLC 43 bijvoorbeeld.

Mercedes-AMG Track Experience Zolder 2019

Een lekker ouderwetse kappersauto met een serieuze 3-liter V6 en een neiging om een stapje op zij te zetten bij de minste pedaalindruk. Iets dat mijn copiloot met liefde demonstreerde aan een rondpunt in Heusden onder goedkeurende blik van een ouder koppel. Ach kijk, het is zijn franchise wanneer het mis gaat, niet de onze.

Fijn, zo'n zes-in-lijn

En laat ons zeker ook niet de Mercedes-AMG G 63 vergeten. De zeecontainer met vort. Een auto met meer karakter dan de gemiddelde presentatie van een Italiaans automerk - en dat wil al iets zeggen. Van de klonk die de deuren maken bij het sluiten tot het bronstige gegrom van de 4-liter V8 met 850 Nm koppel. Mercedes noemt 'm liefkozend de G-Rex, wij noemen 'm liever de meest sociaal onaanvaardbare auto die je momenteel kan kopen na de Green Mamba jet car (zoek die maar eens op).

Mercedes-AMG Track Experience Zolder 2019

De AMG die ons echter het meest is bijgebleven on the road is niet de G of de SLC, wel de Mercedes-AMG E 53 Cabriolet. Niet door zijn stoffen dakje - god nee -, wel door de nieuwe zes-in-lijn die AMG prepareerde voor deze "instapper". De geluidsbeleving zit stukken beter dan bij de V6 die 'ie vervangt en de 435 pk... die zijn goed meegenomen. Wel even als coupé nemen graag. Wat? Prefereer je liever crossovers? Je pak rammel van de dag al gehad?

Bootje varen

Of het na meer dan 400 woorden niet eens tijd is om over het circuit te praten? Misschien wel. Met strijdwapens zoals de Mercedes-AMG A 35, de GT Coupe, GT-R Coupe en GT 63 4MATIC+ 4-Door En Waarschijnlijk Nog Wat Woorden Coupé... en o ja, de GLC 63 Coupe. Maar laat ons die SUV even doodzwijgen, want een Mercedes-AMG C 63 Break doet alles beter, elke dag. Zoals we ook mochten ervaren op Zolder.

Mercedes-AMG Track Experience Zolder 2019

Met het mes tussen de tanden - al kan het ook een stukje sesamzaad zijn van de lunch - en onze helm op het hoofd staan onze vingers te jeuken om het circuit op te vliegen. Opwarmen doen we met die vierdeurs GT met een veel te lange naam. Een boot met 639 pk en oneindig bakken grip. Best nuttig, want het circuit leek nog op de vaargeul van het Albertkanaal na de regenstorm die de gehele ochtend over Limburg trok. Next up: de AMG GT R. Uh oh.

Als een GT-R, minus het streepje

Inderdaad, "uh oh". Want meteen even een staatsgeheim; de eerste GT's die ooit het daglicht zagen waren extreem listig om te rijden. Met dank aan een differentieel achteraan dat zijn eigen willetje had en vaak twee exact dezelfde ingezette manoeuvres compleet anders uit liet draaien. Iets specifieker; de ene keer stond je achterstevoren, de andere keer ging je als een volleerde malloot over de rotonde aan Duffel station.

Mercedes-AMG Track Experience Zolder 2019

Het verschil met die eerste exemplaren en de nieuwe GT R kan niet groter zijn. Nog voor je de Lucien Bianchibocht door bent begrijp je dat dit een aangename speelkameraad gaat worden dankzij de nodige tweaks. Natuurlijk is 'ie belachelijk snel met zijn 585 pk sterke V8 en natuurlijk klopt de versnellingsbak als een voorhamer door je ruggengraat maar ten midden van het tweede deel van de Terlamenbocht werd het duidelijk; deze GT R wilt je niet vermoorden, deze GT R wilt je aftrainen tot een betere coureur. Mag ook voor dik 190.000 euro natuurlijk.

Hothatch über alles

De "reguliere" GT laat ons echter wat op onze honger zitten. Misschien wel de teleurstelling van deze dag. Zonder fun en dramatiek is dit vooral een serieuze Duitser. En wie wil er nu lol schoppen met een serieuze Duitser? Als het dus toch geen GT R kan worden, ga dan maar voor een Audi R8, een Duitser met bakken fun en dramatiek. Met dank aan de Italiaanse invloeden. Maar we wijken af. Terug naar het Imola van Limburg! Of moeten we Nordschleife zeggen? We zijn na al die sprongen over de Butte-berg de kluts wat kwijt.

Mercedes-AMG Track Experience Zolder 2019

Tijd voor de verrassing van de dag. Nee, niet een nog extremere versie van de GT, wel de Mercedes-AMG A 35 4Matic. Met zijn 2-liter viercilinder het complete buitenbeentje van een gezelschap waarin niet gekeken wordt op een cilinder meer of meer. Met zijn 306 pk en 400 Nm blijkt het echter de lolbroek van Zolder te zijn. Dankzij zijn bruikbaar vermogen, speels chassis en feilloze vierwielaandrijving. De je ne sais quoi die de VW Golf R mist, die vind je in deze A 35 (als in: een motorblok met charme). Spijtig dat hij 10.000 euro duurder is dan zo'n Golf R. Want een vanafprijs van +50.000 euro... yikes.

Conclusie

Met Bijna 30 modellen is de AMG-familie uitgegroeid tot een gezin waar Jehova's getuigen jaloers op zijn. Door zich echter te focussen op zo veel producten is er ook wat verwaarloosbaar gerief. Zo zijn we nog steeds geen fan van de GT, nota bene AMG's eerste eigen model. De GT-R, dat is dan weer andere koek. De zes-in-lijn in de E 53 wist ons te verrassen, net zoals de lolbroek die de A 35 geworden is. Maar als we mogen kiezen, graag een Mercedes-AMG C 63 S Break, een leeg circuit van Zolder en een bandensponsor.

Mercedes-AMG Track Experience Zolder 2019

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlos 10:01
afbeelding van Carlos

En als het kan in het Emerald groen :p. Damn das een vette kleur!!

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws