Een brandende elektrische auto blussen doe je zo

batterijbrand_2

In Nederland, waar veel meer plug-in hybride en elektrische auto’s rijden dan bij ons, is de brandweer al goed op de hoogte van hoe je een batterijbrand best blust. En dat gebeurt op een behoorlijk radicale manier.

Bij een BMW-dealer in het Nederlandse Breda begon afgelopen maandag een i8 Coupé plots te roken. Het personeel reageerde alert en duwde de auto onmiddellijk naar buiten, waar hij begon te branden. De brandweer werd erbij geroepen en die koos voor een heel bijzondere techniek om het vuur te doven. Nadat de eerste uitslaande vlammen op de traditionele manier waren geblust, is de auto met een kraan opgetild en in een container vol water ondergedompeld, waar hij 24 uur lang moest blijven zitten. Nadat het wrak verwijderd was, heeft een gespecialiseerde firma het water afgepompt om het te zuiveren.

Traag vuur

De reden voor de aanpak van de Nederlandse brandweer heeft uiteraard te maken met de manier waarop een batterij brandt. In tegenstelling tot een benzinetank, die de neiging heeft om in één klap met een explosie volledig tot ontbranding te komen, zal een batterij cel per cel ontvlammen en zo heel traag uitbranden. Het voordeel voor de inzittenden van een elektrische auto is dat ze na een crash veel meer tijd hebben om uit het wrak te ontsnappen, maar het nadeel is dat sommige cellen tot 3 weken na de impact nog kunnen ontvlammen. Door de auto (en dus de batterij) 24 uur lang in een waterbad onder te dompelen, is de brandweer er zeker van dat alle hitte uit het accupakket weg is en dat er geen risico meer is op een latere spontane heropflakkering van het vuur. Bijkomend voordeel: bij het blussen van een auto met verbrandingsmotor stromen allerlei toxische stoffen (brandstof, olie, koelmiddelen enzovoort) gewoon de berm in met het bluswater, maar met deze methode blijft de schade voor de omgeving veel beperkter.

Foto’s: Brandweer Midden- en West-Brabant

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Hr. Stoof 18:56
afbeelding van Hr. Stoof

Vraagje onderdompelen gaat alleen goed als de accu open/lek is. De EV accu zit in een afgesloten doos. Dus het water kan er niet zo maar bij tenzij door brand een gat is ontstaan. Wat nu te doen als de EV accu nog intakt is. Dan heeft het geen zin om de auto onder te dompelen.

Noud Van Ysacker 09:40
afbeelding van Noud Van Ysacker

In ieder geval kan hij niet meer gaan branden, afgesloten zuustof

JURGEN Willems 20:49
afbeelding van JURGEN Willems

Deze methode is ook niet de beste. Ik ben brandweervrijwilliger en heb net een opleiding gekregen inzake interventies met elektrische en hibryde voertuigen. In Duitsland is gebleken dat een wagen na meer dan 24u ondergedompeld te zijn weer spontaan begon te ontbranden. Wat een meer doeltreffende manier is :deze elektrische accus's hebben telkens een toevoerleiding langswaar de bandweer bluswater kan in pompen. Waar deze te vinden zijn is snel op te zoeken via een applicatie via het internet.

Mestdagh peter 16:22
afbeelding van Mestdagh peter

Graag meer uitleg over toevoerleiding welke gebruikt kan worden om bluswater in te pompen

andre123 18:23
afbeelding van andre123

destijds stelde renault het quick drop systeem voor waarbij in minder dan 5 min de lege batterij gewisseld werd door een volle.
waarom is er nooit verder gewerkt aan dat systeem,bij een beginnend batterijprobleem de batterij verwijderen op een korte tijdspanne zou veel problemen en kosten kunnen besparen.
in plaats van zijn tesla naar de ruimte te schieten had musk allang kunnen meewerken aan dergelijke oplossingen,de miljarden waren beter besteed.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws