Tsjechische eigenaars van diesel met "sjoemelsoftware" hebben recht op vergoeding van 8.500 euro

volkswagen skoda schadevergoeding dieselgate

Een Praagse rechtbank heeft geoordeeld dat Volkswagen en Skoda over de boeg moeten komen met zo'n 20,8 miljoen euro om een groep door dieselgate getroffen eigenaars te vergoeden. Het is de eerste keer in Europa dat zo'n vonnis wordt uitgesproken.

Safe Diesel, een belangengroep voor eigenaars van Volkswagens en Skoda's en die getroffen zijn door sjoemelsoftware, heeft haar slag thuis gehaald. Een Praagse rechtbank heeft namelijk geoordeeld dat Volkswagen en Skoda de 2.435 leden van de groep moet vergoeden voor de gevolgen van het dieselgateschandaal. Die schuldsom van 533 miljoen Tsjechische kronen (2,7 miljoen euro) zou er voor zorgen dat elk lid van de groep zo'n 8.500 euro in compensaties krijgt.

Na Amerika nu ook Europa?

De advocaat van de belangengroep, Frantisek Honsa, is alvast lovend over de uitspraak. Niet enkel wist Safe Diesel een compensatie af te dwingen die zowat gelijk is aan de compensatie die gedupeerden in de Verenigde Staten kregen, het schept ook een precedent in Europa. Want nergens in Europa legde een rechtbank al een compensatie op.

volkswagen skoda schadevergoeding dieselgate

Volkswagen en Skoda, die het gebruik van de sjoemelsoftware niet ontkennen, gaan alvast in beroep. De merken oordelen namelijk dat de eigenaars van een auto met sjoemelsoftware geen schade hebben geleden. Daarenboven zegt Volkswagen dat het uitgesproken oordeel niet wettelijk is en dat het na een tweede oordeel nietig zal verklaard worden.

VW Group vreest Europese schadeclaim

Dat de VW Group in beroep gaat is geen verrassing. Sinds 2015 heeft de groep al zo'n 27 miljard euro aan boetes moeten betalen voor het gebruik van de sjoemelsoftwares in haar dieselmotoren. Geld dat de gigant met Skoda, Seat, Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti in de portefeuille had kunnen gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en technologieën.

volkswagen skoda schadevergoeding dieselgate

Het concern zit dan ook diep in de ontwikkeling van een nieuwe generatie elektrische voertuigen om haar imago naar de buitenwereld te veranderen. Een fikse boete zou er echter voor zorgen dat het haar R&D-budget ziet verdampen waar het bij staat. Het tegenargument, van onder andere belangengroep Safe Diesel, is dat het enkel maar rechtvaardig is dat Europeanen dezelfde vergoeding krijgen als Amerikaanse eigenaars van een dieselwagen van de groep met sjoemelsoftware.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
andre123 13:16
afbeelding van andre123

het is inderdaad wraakroepend dat vw de eigenaars van europa niet op dezelfde manier behandeld dan de amerikaanse.
op deze manier houden ze het sjoemeldossier zelf mee levendig,
dus moeten ze ook niet klagen dat het hele sjoemelgebeuren hen jaren later nog achtervolgt
eigen schuld dikke bult.

Jos D. 17:05
afbeelding van Jos D.

En uiteindelijk hebben ze Mercedes ook bij hun nekvel. Nu BMW nog :-)

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/duitsland-roept-60-000-mercedessen-t...

4g63 10:32
afbeelding van 4g63

Heb hier clio break voor paar weken, 66kW, dieseltje met 180km (mijn oude dame heeft 10d km meer met daar 3 nullen achter en bijna dubbel zoveel vermogen ;) ) kunt diesel verketteren maar die power onderin heb k lang niet gehad en de tijd dat dieseltje klein bereik in toeren had is blijkbaar aangepast, inclusief alle voordelen van een euro6.
Spijtig dat populariteit door dieselgate nog steeds daald en dat overheid hierop nogal vrij naiëf op reageert, ook naar verbruik brandstof en CO2 in de lucht, en daar draait het toch een beetje om bij euro 5 en 6 diesel.
Als vadertje staat de studies ook volgt naar type aandrijvingen dan kom je toch tot andere inzichten die qua klimaatverandering na elektisch, een dieselmotor op de 2e plaatst zetten.

andre123 16:25
afbeelding van andre123

de titel gaat helemaal niet over zin of onzin van diesel,daar zijn genoeg andere artikels over,
wel over bedriegerij en de aanpak.
en de aanpak van vw is grandioos fout door de verschillende behandeling van oa amerikaanse en europese klanten.in andere middens zou men over discriminatie spreken.

4g63 00:20
afbeelding van 4g63

VAG is niet de enige, je kan een hele lijst samenstellen met concerns die niet echt fair zaken hebben aangepakt. Er is iets in gang gezet naar minder milieu belastende aandrijvingen, zou ze daar hun energie in laten steken.
Het 'kind van de rekening' is voor mij genoeg gestraft, maar da's persoonlijke mening uiteraard.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws