Vraag: Wat is er mis met LPG?

lpg-vraag

Het kost de helft van de prijs om te tanken, het is groener uit de uitlaat en je blijft over evenveel pk's beschikken. Waarom rijden jullie nog niet op LPG?

Nee, we zijn niet betaald door de Belgische federatie van LPG-eigenaars om dit te schrijven (als die jongens überhaupt al bestaan). Wel zitten we al een tijdlang met de vraag waarom niet iedereen met LPG rondtoert. Een vraag waar we zelf geen antwoord op hebben en eigenlijk ook wat schuldig aan zijn, want in onze gehele redactie is er niemand die gas tankt in zijn dagelijkse kar.

Er moet dus iets zijn dat de meerderheid van de bevolking weg houdt van LPG, maar wat juist? Misschien hebben jullie wel een antwoord op die vraag.
Wat is er mis met LPG?

Laatst gepubliceerd

Reacties (120)

Plaats een reactie
Wilfried Cardon 11:35
afbeelding van Wilfried Cardon

LPG fabrikanten en installateurs blijken slechte lobbyisten.
Ik vermoed dat er in Brussel een Algerijn geland is met een koffertje geld om voor LNG te lobbyen.

Duiker 16:13
afbeelding van Duiker

De reden dat er weinig op LPG gereden wordt is dat weinig constructeurs het af fabriek aanbieden, bij mijn weten zijn er twee, Opel: http://media.opel.com/media/de/de/opel/news.detail.html/content/Pages/ne...

en Fiat: met enkele modellen op LPG of CNG en enkele modellen op CNG .

Probleem is dat de belgische invoerder die LPG modellen niet altijd invoeren, vooral nu de regering CNG wil promoten. Waarom ze dezelfde premies niet geven bij LPG is voor mij een raadsel. Of de aardgaslobby is sterker.

Ron4u 20:03
afbeelding van Ron4u

Mogelijk omdat er meer inkomsten van accijnzen via cng dan via lpg te halen zijn...

Barry 13:07
afbeelding van Barry

Er zijn er meer dan twee, maar het vraagt enig zoek- en belwerk.
Hyundai-deaers bieden het aan (in samenwerking met een lokale installateur).
Opel biedt het aan op de Mokka X.
Ssanyong biedt het aan op de Tivoli en XLV.
Suzuki biedt het aan op de S-cross.
Je moet er wel specifiek om vragen want niet veel dealer zullen er uit zichzelf over beginnen.

LPG fan 14:42
afbeelding van LPG fan

Ik rijd nu reeds 11 jaar met een opel VIVARO (dubbele cabine) op LPG.(waarschijnlijk de enigste die in België rondrijdt) Het is trouwens mijn tweede wagen op LPG. Telkens laten inbouwen bij DEROOVER in Sint-Truiden. Prima service !!!
De auto heeft zes zitplaatsen. Is ingeschreven als lichte vracht. Ik tank ongeveer 4 keer per jaar benzine, voor de rest LPG. Ik betaal 127,- € taks per jaar, geen LPG taks (lichte vracht).
Ik rijd ieder jaar met het gezin op vakantie naar buitenland en zoek dan wel op voorhand op waar ik kan tanken.(stations.gpl.online.fr) Mijn volgende auto zal terug op LPG rijden. ... en ja hoor, ik parkeer ook ondergronds.

Lorriper Alain JM 19:02
afbeelding van Lorriper Alain JM

Zeker niet de enige!!!! Mijn eerste Vivaro bwj.2005 met 2x200l. tanks meer dan 1.400000km gereden...ja u leest het goed..Sinds 2017 tweedehands Vivaro gekocht in Duitsland met 208.000km op de teller vandaag zit ik aan 492.000km..

ronny 21:14
afbeelding van ronny

nog iemand die tevreden is over de roover in sint-truiden?
ik zou een lpg installatie willen voor een dacia dokker 1.6 liter.
denken jullie dat deze motor daar goed voor geschikt is? en is er iemand die toevallig deze motor in zijn renault/dacia heeft en hier tevreden/ontevreden over is?

wimdc 12:19
afbeelding van wimdc

Op deze site vind je een lijst van auto's, met directe injectiemotoren, waarvoor een LPG installatie mogelijk is.
http://www.lpg-installaties.be/page.php?c=car&s=dlm&j=1

Rob van Poppel 19:32
afbeelding van Rob van Poppel

Prijs vandaag de dag nog steeds voor een benzine duizenden euro's goedkoper!

Ik heb een Suzuki Alto van 2012 waar ondertussen 190000 km op staat! Superrrr

Maarten 11:28
afbeelding van Maarten

Tja, wat houdt mensen nog tegen...
De overheid maakt hier geen reclame rond, dus veel mensen kennen alleen de vooroordelen.
Verder zijn ook niet alle motoren geschikt om op gas om te leggen. Je vraagt dit best even na bij een erkend installateur voordat je een auto koopt of voordat je de bestelling plaatst. De oudere Volvo-motoren zijn uitermate geschikt, dat weet ik uit ervaring. Maar het schrikt mij ook af om in een nieuwere wagen een LPG-tank te plaatsen.
CNG stimuleert de overheid wel, maar dat kost bijna evenveel als diesel, dus waarom zouden mensen overschakelen? Gewoon een tankje in een Porsche leggen en zo geen verkeersbelasting betalen, dat gebeurt wel. En geef ze eens ongelijk.
Bij LPG betaal je jaarlijks nog eens een bijkomende verkeersbelasting omdat je op LPG rijdt. 150€! Reden? Toen Europa een taks oplegde op LPG heeft België geweigerd die te heffen en in de plaats die aanvullende verkeersbelasting opgelegd. In Nederland kost de LPG bijna dubbel zoveel.
Ik blijf erbij, zolang de overheid dit niet steunt, blijft iedereen diesels en benzinemotoren gebruiken. Maarja, daar krijgen ze veel inkomsten van natuurlijk, dus waarom zouden ze in hun eigen vinger snijden...

jp claeys 12:58
afbeelding van jp claeys

Ik rij heel graag op lpg en heb al 407.000 kilm met mijn Jeep Cherokee 4.0l zonder enig probleem.
Ook heb ik nog een andere wagen op lpg en ook die gaat fantastisch.
Onbegrijpelijk dat deze milieu vriendelijke brandstof doodgezwegen wordt !

Henk Kasbergen 20:56
afbeelding van Henk Kasbergen

Ik rij bijna mijn hele leven al op lpg, dat is ong. 40 jaar nu. Eigenlijk nooit geen problemen gehad, en de autos heb ik tot hoge km standen gereden. Mijn huidige auto is een subaru forester van 2010 die heeft inmiddels meer dan 300.000 km op de teller staan. Ik kan ook niet begrijpen wat de weerzin is tegen lpg. Een jaar of 5 tot 10 geleden was het nog redelijk populair in Nederland. Maar nu worden de diesel wagen bevoordeeld, onbegrijpelijk!
Wat dat betreft is het nu gunstiger hier in België. In ieder geval waarschijnlijk binnenkort weer een nieuwe forester. Ook deze gaat weer aan het gas. Wel is het zo dat tegenwoordig de motoren gevoeliger zijn, is mijn indruk. Daarom neem ik een verzekering op schade aan de motor, dat is mogelijk bij vogelzang LPG installaties.

Evo X 18:41
afbeelding van Evo X

Heb 't efkes uitgerekend, 300d km doe ik op ongeveer 26jaar. Dus niet echt rendabel. Jullie uitleg qua goedkoop rijden klopt wel. Collega heeft 5.7 V8 en rijd qua brandstof kost per kilometer goedkoper dan ik.

Kien 13:34
afbeelding van Kien

Klinkt bijna als een Dodge Ram. En ook die bakken rijden, met hun 2,8 ton (na lpg-installatie), comfortabel en even goedkoop als een standaard B-segmenter op benzine.

Gerry De Roeck 23:39
afbeelding van Gerry De Roeck

Als LPG groener is dan benzine en diesel en minder uitstoot van CO2 geeft waarom dan die EXTRA belasting?

Adriaan 13:24
afbeelding van Adriaan

Omdat er geen extra accijnzen geheven worden op lpg, enkel de 21% btw, en de "extra" belasting op lpg is een compromis daarvoor.

Vos Stephaan 20:30
afbeelding van Vos Stephaan

Rij al sedert +/- 41 jaar op gas. Wat ik daar mee heb uitgespaard is onberekenbaar. Legde met diverse wagens tot 450.00 km af. Ook heb ik op gas gereden omdat ik rot vadertje staat het nooit de overdreven accijnzen heb gegund. Tevens hen ik maar één keer in mijn leven een nieuwe auto gekocht om dezelfde reden. Nu ... wat ik heb uitgespaard kunnen ze mij lekker niet meer afpakken. Gelukkig rijden er niet zo veel wagens op gas want indien wel zie ik rot vadertje staat al aan de lpg pomp staan om ons te pluimen.

neutebol 17:08
afbeelding van neutebol

ik zal het zeggen :

Ik heb zelf honderdduizenden kilometers op LPG gereden. Heb zelfs ooit nog installaties zelf gelegd (toen dat nog mocht). Over auto's met carburator ga ik niet spreken, dat was een ellende. Maar sinds de injectiemotoren was LPG echt een deugd voor de portefeuille. Tot ergens het jaar 2000 (hangt af van merk tot merk). Daar is men beginnen besparen (onder andere bij Honda, want daar heb ik het meeste ervaring mee) op de motoren. Het grootste technische probleem nu is dat vrijwel ALLE benzinemotoren uitgerust zijn met kleppen en klepzittingen die gemaakt zijn van lichtere legeringen. En omdat LPG niet smeert zoals benzine slijten vooral de klepzittingen vroegtijdig in. Als je dat niet op tijd opmerkt krijg je verbrande kleppen, motor stuk.

Dan heeft de LPG wereld daar het systeem van de klepsmering op bedacht. Een druppelaar op onderdruk. Waarvan ik kan zeggen dat deze slecht werken, de een keer teveel olie erbij, de andere keer te weinig en dan heb je nog steeds het effect van inslijtende klepzittingen. Daarna zijn ze gekomen met een electronisch inspuitsysteem , een soort van injectiesysteem voor klepsmering dar als slave werktte van de injectie van de auto en in functie van het verbruik de exacte hoeveelheid smering bij inspoot. In theorie prachtig, in de praktijk ook weer ellende. Die software werktte niet goed samen met de boordcomputer van de meeste auto's. Daarnaast verstopte de injectoren ook regelmatig.

De enige GOEDE oplossing is het blok opengooien en er (zoals vroeger voor 2000) stalen klepzittingen in steken (dat doet men nu trouwens ook met auto's die af fabriek met CNG geleverd worden). Dan heb je totaal geen problemen meer met LPG. Het rijdt goed, is goedkoop en toch redelijk vrij verkrijgbaar. Maar dan komt er wederom nog eens 1000-2000€ bij. Dat hadden de meeste mensen er niet voor over, dus toch maar weer die motor / klepzittingen in de frats rijden en dan auto verkopen. Door heel deze situatie is LPG in een slecht daglicht gekomen.

Al die ellende was voorkomen als men gewoon standaard goede stalen klepzittingen gebruikt. Maarja, dat kost 50€ meer per auto...

Ik ben nog steeds pro LPG maar met de huidige stand van motoren blijf ik er van weg. De eerste constructeur die een optie "voorbereiding LPG" op z'n optielijst zet en daarmee de noodzakelijke aanpassingen aan de motor doet verkoopt aan mij een auto. En daar gooi ik meteen LPG in.

Ahja, nu heb ik het nog niet gehad over de toegenomen complexiteit in verband met de nieuwere turbo geblazen motoren...

Thierry 14:49
afbeelding van Thierry

@Neutebol
Opel biedt de Mokka aan op LPG. Zijn deze klep en -zittingen aangepast voor LPG?

Adriaan 22:05
afbeelding van Adriaan

Wat ik begrepen heb, als je bij ssangyong een auto op lpg koopt, passen ze niets aan aan de motor, maar spuiten ze een klein percentage benzine bij de lpg om de smering te voorzien van de kleppen. Daardoor heb je een klein benzine verbruik maar geen extra kleppen smering of motorische aanpassing nodig.

Harry 17:35
afbeelding van Harry

Tja, veel geleuter & geklaag over LPG en de overheid/taxen.
Ik rij met een gekende Zweedse omgebouwde okkazie, het faite merk, maar tot heden +100.000Km, +-17euro/+-400Km, tja klein tankje, koffer genoeg,
= stukken goekoper rijden, stinkt niet bij uit de garage rijden, LPG-korting op mn jaarlijkse wegentax, Ja van de overheid! Ook korting op de eerste inschrijving gehad!
Voor een vlotte 2L--, met 150paardjes!
Lezen jullie wel die jaarlijkse Taks-betalings aanmaning ???
Elektrisch, das nog veel te duur en spuuglelijke modellen.
CNG is duurder aan de pomp, maar wel geen jaarlijkse surplus taks.
Doe mijn eentje op gas, en dat er liefst niet teveel dat volgen :-)
Soit, voor het milieu zou het beter zijn. Maar dat intresseerd de staat niet echt.
Jobs-jobs-jobs, en maar blijven kweken,...
Ik doe mn zin & bespaar & rij properder - met een 'oudere' technologie.
Groetjes, Hr_Satch.

Thierry 12:32
afbeelding van Thierry

Ik rij sinds 2005 met een Saab 9-3 op LPG met een Vialle installatie. Nooit ook maar één probleem gehad. Ondertussen 250.000 km.
Reken maar eens uit LPG vandaag aan 0,34 ct/L - verbruik 11L
Benzine aan 1€28 en verbruik 9L
Kort samengevat: mijn volgende wagen krijg ik "gratis"....gewoon door het prijsverschil.
Probleem van LPG zijn de installatiekosten. Men geeft liever 3.000€ aan opties.
Probleem 2: je moet er jaren mee rijden om de vruchten te plukken.
En dan zijn er de invoerders die er niet voor te vinden zijn. Momenteel ben ik een tweede voertuig aan het vervangen door een Fiat 500X S-Design. Niet te verkrijgen op LPG. Ik dus even surfen op Italiaanse bodem en daar is het voertuig wel verkrijgbaar......:- (
Ik maakte mijn garagehouder duidelijk dat ik mijn Saab wil vervangen door een tweede Fiat 500x op LPG...
Benieuwd maar wie ben ik.

wouter 02:46
afbeelding van wouter

In januari 2007 een Opel Vivaro 2.0 16V bestelwagen nieuw gekocht. Mijn garagist heeft zelf de gasinstallatie gedaan. Wel wat kofferruimte kwijt met de tank van 120l maar dat deert me niet. De eerste jaren wat kinderziektes gehad maar nu, juli 2018, bolt ze nog steeds als een trein met bijna 420.000km op de klok. Buiten occasioneel eens een extra stuk vervangen zoals de injectieblok geen abnormale kosten. Nog even en de 500.000 staan er op. En dat ze nog lang mag blijven gaan.

Luc Boonen 02:42
afbeelding van Luc Boonen

Iemand vroeg om een goede installateur
Voor regio Oost-Vlaanderen: vermijdt aub Van Meenen, 420 euro voor keuring van tank. Foei !!
Wel degelijk en geen geldwolf is Van Coillie, zeer goede en professionele service en keuring is standaard 258 euro voor een tank te laten keuren. Uitbouw, keuren, en terug inbouwen.
Kijk best vrienden met deze tip hebben jullie ook weeral een beetje geld bespaard.

Dillien, E. 16:30
afbeelding van Dillien, E.

Lpg voertuigen worden jaarlijks nog eens bedankt door de fiscus met een taks die resultaat is van toen er een oliecrisis was en velen overstapten, misschien is dit de reden ik persoonlijk rijd al sinds 1994 op lpg en heb er niks dan voordelen mee maar je moet wel de installatie laten plaatsen door iemand die er iets van kent. Wist je dat omdat mijn auto 28 jaar oud is en geen euronorm heeft hij niet in A'pen binnen mag, pure politieke onwetendheid is de basis waardoor er zo weinig op lpg gereden word.

koenraad123 20:13
afbeelding van koenraad123

Wat is er aan de hand in België met LPG ? Lijkt wel of de regering een oorlog ontketend heeft tegen LPG rijders :( 1 voor 1 worden ze allemaal gesloten omdat ze geen vergunning meer krijgen. Ik woon in regio zelzate en er is hier niks meer in de buurt sinds dit jaar, ik kan nog naar Gent rijden maar die heeft een papier hangen dat ook hij zijn vergunning kwijt is. Nergens komt er een nieuwe bij, ik hoop dat ik binnen kort toch nog op de autosnelweg lpg ga kunnen tanken (60km heen en terug) toch nog altijd beter dan me te laten bestelen aan de pomp als ik benzine tank

andre123 08:21
afbeelding van andre123

het is inderdaad onvoorstelbaar dat lpg door de staat zo wordt genegeerd en zelfs afgestraft.
de mensen verplichten milieuvriendelijk en zuinig om te springen met brandstof,en langs de andere kant een milieuvriendelijk(deels zelfs afvalprodukt)alternatief de grond in boren.
typisch voorbeeld van politiek pamperbeleid zoals we er al veel hebben gezien.

Lou 10:38
afbeelding van Lou

Aan Lpg hangen nog veel vooroordelen die in oorsprong komen van oude venturi installaties en onkundig geinstalleerd.Bij garantiegevallen misbruiken invoerders al te graag lpg als oorzaak zodat zij niet hoeven tussen te komen . Meerdere merken hebben last van inslaan van kleppen
waar bovensmering goed helpt.Moderne installaties (lambda gestuurd) en moderne auto's met oa
ecu ontsteking decimeren tal van gebreken zoals oa backfires.Ook komt het regelmatig voor dat moderne installaties niet optimaal kunnen functioneren omdat er buiten het injector signaal
geen verdere signalen zijn aangesloten zodat de sturing gedeeltelijk in gebreke blijft door een gebrek aan parameters en daardoor gebruik maken van een standaard setting .
Bij CNG is een gelijkaardig gebruik niet mogelijk door de lagere energetische waarde (Beperkte actieradius en vermogen)en de tank beurt duur.(dampspanning van CNG is véél hoger) Aardgas dus CNG is ook een fossiele brandstof maar wel millieuvriendelijker.
De toepassing van Diesel + lpg is een stille dood gestorven .In vele stedelijke buitenlandse gebieden toegepast daar dit een uitsoot geeft die zuiverder is dan de modernste diesels.(commonrail)
De verbranding is veel beter doordat het verbrandingsfront zich sneller verplaatst en een betere emissie , groter vermogen , koppel en lagere geluidslast tot gevolg.
In 2008 aangeschafte E85 wagen is dus zuur opgebroken door gebrek aan stations en
fiskaal ongelijk . Gebruik van 100% electrisch niet toepasbaar door actie radius en laadstations.
E85 dus voorzien van lpg , in nederland , frankrijk enz wel op E 85.
De hybride aangeschaft in 2014 resulteerde in meer verbruik tov ''gewone benzine'' op langere afstanden en zuidelijk landsgedeelte (heuvels) dus onbruikbaar ; verkocht.
Bij hybrides wordt zeer vaak het aantal cyclussen over het hoofd gezien die bij intensief gebruik een batterijdood hebben na 4 a 5 jaar . Een zeer lage residuwaarde tot gevolg.
Ook blijkt dat vele moderne hybrides NIET opgeladen worden en alleen door regeneratie aan electriciteit komen .Gewoon fiskale aankoop.
Belgie legt dus keuzes op die achteraf niet bruikbaar zijn door gebrek aan infrastructuur,
Electrisch rijden zal hierdoor ook beperkt worden !!!

dirk billiet 14:58
afbeelding van dirk billiet

11 jaar op LPG gereden met chevrolet avalanche, nooit problemen nooit geen kosten.... nu wel 1 verbrande klep ondanks bovensmeersysteem na 160.000km (was oudere techniek). Nu nieuwe RAM gekocht met LPG, bovensmeersysteem niet nodig door de eigen constructie van de HEMI 5.7L motor. Prijs 2650€. Ik rij 15000km/jaar a 20L/100km = 3000 liter brandstof per jaar. LPG = 1260 euro, benzine = 4140 euro...= installatie terugverdiend na 1 jaar. Ja ik weet.... zo'n auto is wel minder te vergelijken met een bijvb golfke....
Enne ruikt veel beter dan die dieselstank

Joppe 16:38
afbeelding van Joppe

Bij lpg erin gestoken voor 1800€ in dacia duster,had deze kost er op een jaar uit tegenover benzine,ik betaal 1/3 van benzineprijs en extra taks valt mee hoor,lpg is nu tip top in orde tegen vroeger,maar ja alleman moet dat niet steken anders betaal ik achtereen ook meer,en in Spanje verkrijgbaar op autostrade,de rest is bullshit.

  1. 1
  2. 2

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws